Filtrowanie pytań
Do elementów psychofizycznych w miejscu pracy zalicza się
Czym nie jest element materialnego otoczenia pracy?
Ergonomia, której zadaniem jest dopasowanie miejsc pracy do umiejętności psychofizycznych oraz fizycznych pracowników na etapie projektowania, nazywana jest ergonomią
Podczas formułowania wniosków z analizy obiektów, należy wziąć pod uwagę, czy poziom oświetlenia na stanowiskach pracy jest odpowiednio dostosowany do rodzaju wykonywanych zadań oraz czy spełnia ustalone normy
Nauką, która bada jak dostosować pracę do zdolności psychofizycznych ludzi, jest
Podczas inspekcji pomieszczeń i miejsc pracy weryfikuje się, między innymi, czy przestrzenie między sąsiadującymi monitorami mają co najmniej
W miejscach pracy, gdzie realizuje się lekką pracę fizyczną oraz w biurach, temperatura nie powinna być niższa niż
Na bilans cieplny ciała ludzkiego wpływają następujące czynniki dotyczące powietrza:
Minimalna wysokość pomieszczenia przeznaczonego do pracy, w którym obecne są czynniki szkodliwe dla zdrowia, powinna wynosić co najmniej
Pomieszczenie, w którym ludzie przebywają na stałe, to takie, w którym czas obecności pracownika w ciągu dnia wynosi
Która z wymienionych pozycji ciała przy pracy wywołuje najwyższe obciążenie statyczne układu mięśniowo-szkieletowego?
Metoda PIĘCIU KROKÓW służy do oceny miejsca pracy w kontekście
Wykorzystując metodę PJSK-SCORE, nie przeprowadza się oceny stanowisk pracy w obszarze
Przy pracy w gorącym mikroklimacie konieczne jest zapewnienie pracownikowi
Jakie są uciążliwości związane z pracą na komputerze?
Jaką metodą dokonuje się oceny obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego pracownika na danym stanowisku pracy?
W miejscu pracy piekarza nie powinno się przeprowadzać pomiaru
W dziedzinie ergonomii kluczowym elementem jest
Które z wymienionych czynników fizycznych są oceniane na podstawie zamieszczonej siedmiostopniowej skali odczuć subiektywnych?
+ 3 gorąco |
+ 2 ciepło |
+ 1 dość ciepło |
0 obojętnie |
- 1 dość chłodno |
- 2 chłodno |
- 3 zimno |
Analiza oraz ocena obciążenia psychicznego pracownika w miejscu pracy nie ma na celu
Biuro księgowej pracującej w przedsiębiorstwie zajmującym się budową maszyn rolniczych zlokalizowane jest blisko hali pras mechanicznych. Jakie rozwiązanie może zredukować problem nadmiernego narażenia księgowej na wibracje i hałas?
Na poniższym rysunku zilustrowano warunki pracy dwóch osób obsługujących ten sam typ maszyny. Sposób wyposażenia stanowiska pracy osoby obsługującej maszynę nie eliminuje napięcia statycznego

Miejsca pracy powinny być przystosowane do
Przy założeniu, że w pomieszczeniu przeznaczonym do stałej pracy przebywa maksymalnie 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej 15 m3 dostępnej objętości tego pomieszczenia i nie występują tam żadne czynniki uciążliwe ani szkodliwe dla zdrowia, minimalna wysokość w świetle pomieszczenia może wynosić
Pracownicy są zaangażowani w obsługę taśmy produkcyjnej. Aby zredukować obciążenie statyczne podczas wykonywania pracy, należy
Obowiązek wprowadzenia 5-minutowej przerwy po każdej godzinie pracy przy używaniu monitora ekranowego wynika
Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, najmniejszą dopuszczalną wysokość pomieszczenia stałej pracy, o wolnej objętości 60 m3, w którym nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i zatrudnionych jest 4 pracowników wykonujących prace biurowe.
Wyciąg z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy |
§ 20.1. Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż: 1) 3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia; 2) 3,3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia. 2. Wysokość pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji - pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego. 3. Wysokość określona w ust.1 pkt 1 może być zmniejszona do: 1) 2,5 m w świetle: a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia lub b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia. |
Jakie jest zastosowanie diagnozy ergonomicznej?
W kontekście pracy biurowej, najbardziej uciążliwym czynnikiem jest przede wszystkim
Czym jest czynnik obciążający fizycznie, który prowadzi do zmęczenia?
W pomieszczeniu stałej pracy, którego wysokość jest równa 7 m, a pole powierzchni podłogi wynosi 30 m2, maszyny zajmują 5 m2. Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, maksymalną liczbę pracowników, którą może zatrudnić pracodawca w tym pomieszczeniu.
Wyciąg z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy |
§ 19. 1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach. 2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.). |
Jakie jest zadanie klimatyzacji w miejscu pracy?
W dziedzinie ergonomii korzysta się z antropometrii, co oznacza
Jak należy ocenić natężenie wysiłku fizycznego pracownika, którego tętno zmierzone na stanowisku pracy wynosi 104 uderzenia na minutę?
Natężenie wysiłku fizycznego | Wydatek energetyczny kJ/min | Wydatek energetyczny kcal/min | Częstotliwość tętna na min | Zużycie tlenu l/min | Wentylacja płuc l/min | Centralna temperatura ciała °C |
---|---|---|---|---|---|---|
Bardzo lekki | 10,5 | 2,5 | 75 | 0,5 | 10 | 37,5 |
Lekki | 10,5÷20,9 | 2,5÷5,0 | 75÷100 | 0,5÷1,00 | 10÷20 | 37,5 |
Średnio ciężki | 20,9÷31,4 | 5,0÷7,5 | 100÷125 | 1,0÷1,5 | 20÷35 | 37,5÷38,0 |
Ciężki | 31,4÷41,8 | 7,5÷10,0 | 125÷150 | 1,5÷2,0 | 35÷50 | 38,0÷38,5 |
Bardzo ciężki | 41,8÷52,3 | 10,0÷12,5 | 150÷157 | 2,0÷2,5 | 50÷65 | 38,5÷39,0 |
Krańcowo ciężki | 52,3 | 12,5 | 175 | 2,5 | 65 | 39,0 |
Obowiązek wprowadzenia 5-minutowej przerwy po każdej godzinie pracy przy korzystaniu z monitora ekranowego pochodzi
Która z wymienionych sytuacji spełnia przesłanki do okresowego zawieszenia zajęć przez dyrektora szkoły?
Wyciąg z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. |
§ 17. 1. W pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, zapewnia się temperaturę co najmniej 18 °C. 2. Jeżeli nie jest możliwe zapewnienie temperatury, o której mowa w ust. 1, dyrektor zawiesza zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ prowadzący. § 18. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli: 1) temperatura zewnętrzna mierzona o godz. 2100 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15 °C lub jest niższa; |