Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podczas formułowania wniosków z analizy obiektów, należy wziąć pod uwagę, czy poziom oświetlenia na stanowiskach pracy jest odpowiednio dostosowany do rodzaju wykonywanych zadań oraz czy spełnia ustalone normy

A. w ogólnych przepisach bhp
B. w kodeksie pracy
C. w Polskiej Normie
D. w regulaminie pracy
BPO.01 Pytanie 206
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Nauką, która bada jak dostosować pracę do zdolności psychofizycznych ludzi, jest

A. psychologia
B. higiena pracy
C. psychofizyka
D. ergonomia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na bilans cieplny ciała ludzkiego wpływają następujące czynniki dotyczące powietrza:

A. temperatura, wilgotność powietrza, promieniowanie jonizujące, prędkość przepływu powietrza i promieniowanie UV
B. temperatura, wilgotność względna, prędkość ruchu powietrza i promieniowanie cieplne
C. ciśnienie atmosferyczne, temperatura, wilgotność względna, szybkość ruchu powietrza i promieniowanie UV
D. temperatura, wilgotność względna, oświetlenie, hałas, wentylacja, promieniowanie cieplne i czystość powietrza
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Która z wymienionych pozycji ciała przy pracy wywołuje najwyższe obciążenie statyczne układu mięśniowo-szkieletowego?

A. Stojąca w pochyle, z dłońmi dotykającymi podłogi
B. Stojąca w pochyle, skręcona z rękami uniesionymi nad głową
C. Stojąca w prost, z rękami wzdłuż ciała
D. Siedząca i w pozycji półsiedzącej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wykorzystując metodę PJSK-SCORE, nie przeprowadza się oceny stanowisk pracy w obszarze

A. mikroklimatu, organizacji pracy i ryzyka zawodowego
B. ergonomii, mikroklimatu i organizacji pracy
C. organizacji pracy i ryzyka zawodowego
D. ergonomii, mikroklimatu i ryzyka zawodowego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przy pracy w gorącym mikroklimacie konieczne jest zapewnienie pracownikowi

A. napojów oraz w zależności od rodzaju prowadzonej działalności środków ochrony indywidualnej
B. jedynie częstych przerw w pracy
C. tylko odpowiedniego ubrania roboczego
D. ciepłych napojów, by zapobiec tzw. "szokowi termicznemu" organizmu
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Które z wymienionych czynników fizycznych są oceniane na podstawie zamieszczonej siedmiostopniowej skali odczuć subiektywnych?

+ 3 gorąco
+ 2 ciepło
+ 1 dość ciepło
0 obojętnie
- 1 dość chłodno
- 2 chłodno
- 3 zimno

A. Hałas i wibracja.
B. Podstawowe parametry mikroklimatu.
C. Prąd elektryczny.
D. Oświetlenie.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Analiza oraz ocena obciążenia psychicznego pracownika w miejscu pracy nie ma na celu

A. dostosowania przebiegu produkcji do zdolności pracownika
B. dostosowania miejsca pracy do preferencji pracownika
C. optymalizacji procesów w celu zredukowania obciążenia psychicznego
D. poprawy standardów pracy przez eliminację błędów
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Biuro księgowej pracującej w przedsiębiorstwie zajmującym się budową maszyn rolniczych zlokalizowane jest blisko hali pras mechanicznych. Jakie rozwiązanie może zredukować problem nadmiernego narażenia księgowej na wibracje i hałas?

A. wyposażenie księgowej w ochronniki słuchu
B. instalacja kabiny dźwiękoizolacyjnej
C. przeniesienie biura jak najdalej od hali pras
D. zalecenie stosowania częstych przerw w pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na poniższym rysunku zilustrowano warunki pracy dwóch osób obsługujących ten sam typ maszyny. Sposób wyposażenia stanowiska pracy osoby obsługującej maszynę nie eliminuje napięcia statycznego

Ilustracja do pytania 23
A. mięśni karku.
B. mięśni ramion.
C. mięśni ud.
D. mięśni grzbietu.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Miejsca pracy powinny być przystosowane do

A. charakteru wykonywanej działalności oraz wieku pracowników
B. rodzaju realizowanych zadań i liczby zatrudnionych osób
C. zainstalowanych urządzeń i maszyn
D. liczby stanowisk zatrudnienia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przy założeniu, że w pomieszczeniu przeznaczonym do stałej pracy przebywa maksymalnie 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej 15 m3 dostępnej objętości tego pomieszczenia i nie występują tam żadne czynniki uciążliwe ani szkodliwe dla zdrowia, minimalna wysokość w świetle pomieszczenia może wynosić

A. 2,5 m
B. 3.0 m
C. 3.3 m
D. 2,2 m
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy są zaangażowani w obsługę taśmy produkcyjnej. Aby zredukować obciążenie statyczne podczas wykonywania pracy, należy

A. wprowadzić środki ochrony zbiorowej
B. zastosować środki ochrony indywidualnej
C. zastosować przemienność wysiłku fizycznego
D. wprowadzić system pracy zmianowej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, najmniejszą dopuszczalną wysokość pomieszczenia stałej pracy, o wolnej objętości 60 m3, w którym nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i zatrudnionych jest 4 pracowników wykonujących prace biurowe.

Wyciąg z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy

§ 20.1. Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:

1) 3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;

2) 3,3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.

2. Wysokość pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji - pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

3. Wysokość określona w ust.1 pkt 1 może być zmniejszona do:

1) 2,5 m w świetle:

a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia lub

b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia.

A. 3,3 m
B. 2,2 m
C. 2,5 m
D. 3,0 m
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie jest zastosowanie diagnozy ergonomicznej?

A. oceny poziomu zużycia maszyn po ośmiu godzinach ich użytkowania
B. ustalania braku zdolności do pracy konkretnego pracownika
C. tworzenia projektów stanowisk pracy lub określania wymagań umownych przy zakupie maszyn oraz urządzeń
D. analizy motywacji do pracy grupy pracowników
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W pomieszczeniu stałej pracy, którego wysokość jest równa 7 m, a pole powierzchni podłogi wynosi 30 m2, maszyny zajmują 5 m2. Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, maksymalną liczbę pracowników, którą może zatrudnić pracodawca w tym pomieszczeniu.

Wyciąg z rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych
przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
§ 19. 1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń
pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań
bezpieczeństwa i higieny pracy,
z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy,
stosowanych technologii oraz czasu
przebywania pracowników w tych
pomieszczeniach.
2. Na każdego z pracowników jednocześnie
zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy
powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej
objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2
wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez
urządzenia techniczne, sprzęt itp.).

A. 13
B. 15
C. 12
D. 10
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie jest zadanie klimatyzacji w miejscu pracy?

A. zapewnienie stabilnej temperatury powietrza
B. zapewnienie czystości powietrza
C. gwarantowanie jednoczesnego obiegu, czystości, wilgotności i temperatury powietrza
D. utrzymanie odpowiedniego poziomu wilgotności powietrza
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W dziedzinie ergonomii korzysta się z antropometrii, co oznacza

A. działania zmniejszające liczbę wypadków w miejscu pracy
B. zestaw technik, zasad i metod pomiarowych ciała ludzkiego
C. działania ograniczające ryzyko zawodowe
D. statystyczną analizę zagrożeń w warunkach pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak należy ocenić natężenie wysiłku fizycznego pracownika, którego tętno zmierzone na stanowisku pracy wynosi 104 uderzenia na minutę?

Natężenie wysiłku fizycznegoWydatek energetyczny kJ/minWydatek energetyczny kcal/minCzęstotliwość tętna na minZużycie tlenu l/minWentylacja płuc l/minCentralna temperatura ciała °C
Bardzo lekki10,52,5750,51037,5
Lekki10,5÷20,92,5÷5,075÷1000,5÷1,0010÷2037,5
Średnio ciężki20,9÷31,45,0÷7,5100÷1251,0÷1,520÷3537,5÷38,0
Ciężki31,4÷41,87,5÷10,0125÷1501,5÷2,035÷5038,0÷38,5
Bardzo ciężki41,8÷52,310,0÷12,5150÷1572,0÷2,550÷6538,5÷39,0
Krańcowo ciężki52,312,51752,56539,0

A. Lekki.
B. Bardzo ciężki.
C. Średnio ciężki.
D. Ciężki.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Obowiązek wprowadzenia 5-minutowej przerwy po każdej godzinie pracy przy korzystaniu z monitora ekranowego pochodzi

A. z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
B. z ogólnych przepisów bhp
C. z Kodeksu pracy
D. z regulaminu pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Która z wymienionych sytuacji spełnia przesłanki do okresowego zawieszenia zajęć przez dyrektora szkoły?

Wyciąg z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r.
§ 17. 1. W pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, zapewnia się temperaturę co najmniej 18 °C.
2. Jeżeli nie jest możliwe zapewnienie temperatury, o której mowa w ust. 1, dyrektor zawiesza zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ prowadzący.
§ 18. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli:
1) temperatura zewnętrzna mierzona o godz. 2100 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15 °C lub jest niższa;

A. Temperatura na zewnątrz wynosiła wczoraj -10 °C
B. Temperatura w salach lekcyjnych wynosi 15 °C
C. Temperatura na zewnątrz o godz. 21:00 dzisiaj -20 °C, a wczoraj -12 °C
D. Temperatura w salach lekcyjnych wynosi 18 °C
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zagadnieniem projektowania interakcji człowieka z maszynami i otoczeniem, mającym na celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz efektywności pracy przy jak najmniejszym obciążeniu psychofizycznym, zajmuje się

A. fizjologia pracy
B. ergonomia koncepcyjna
C. higiena pracy
D. ergonomia korekcyjna