Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Obsługa podróżnych w portach …

W terminalach lotniskowych UE pasażer z ograniczeniami w sprawności ruchowej podróżujący samolotem ma prawo do

A. nie może samodzielnie przeprowadzić odprawy biletowej
B. musi dostarczyć pomoc osoby towarzyszącej we własnym zakresie
C. ma prawo do bezpłatnej pomocy oferowanej przez zarządzającego portem lotniczym
D. powinien skorzystać z płatnej pomocy agenta obsługi lotniskowej
Obsługa podróżnych w portach …

Osoba z widoczną niepełnosprawnością ruchową wsiada do pociągu posiadając bilet, który nie jest ważny na przejazd

A. powinna zgłosić brak ważnego biletu pracownikom obsługi pociągu
B. nie musi informować o braku ważnego biletu, gdyż ma prawo do odbycia podróży bez opłat
C. może nabyć bilet w pociągu bez potrzeby zgłaszania braku ważnego biletu oraz ponieść dodatkową opłatę za jego wystawienie w pociągu
D. może nabyć bilet w pociągu bez konieczności zgłaszania braku ważnego biletu i ponoszenia dodatkowych opłat
Obsługa podróżnych w portach …

Pasażer z niepełnosprawnością powinien zgłosić przewoźnikowi lotniczemu konieczność transportu wózka inwalidzkiego najpóźniej na

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 1107/2006 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności
ruchowej podróżujących drogą lotniczą
[...] Pasażer ma prawo do transportu sprzętu medycznego oraz nie więcej niż dwóch urządzeń do poruszania się na jedną osobę niepełnosprawną lub osobę o ograniczonej sprawności ruchowej, w tym elektrycznych wózków inwalidzkich, pod warunkiem powiadomienia z czterdziestooośmiogodzinnym wyprzedzeniem oraz z zastrzeżeniem możliwych ograniczeń miejsca na pokładzie samolotu.

A. 4 doby przed odlotem.
B. 24 godziny przed odlotem.
C. 2 doby przed odlotem.
D. 12 godzin przed odlotem.
Obsługa podróżnych w portach …

Pełnoletni pasażer lecący samolotem z Turcji do Polski ma prawo, zgodnie z regulacjami dotyczącymi importu towarów do Polski z krajów spoza Unii Europejskiej, wprowadzić na terytorium Polski maksymalnie

A. 200 sztuk papierosów lub 500 gram tytoniu
B. 40 sztuk papierosów lub 100 sztuk cygar
C. 200 sztuk papierosów lub 50 sztuk cygar
D. 40 sztuk papierosów lub 50 sztuk cygar
Obsługa podróżnych w portach …

Który lot z zamieszczonych na tablicy przylotów został odwołany?

ARRIVALS
TimeFlightFromRemarks
10:45XZ 3265MadridArrived
10:50SQ 0972AmsterdamLanding
11:00SQ 2509Mexico CityCancelled
11:05RT 9122Buenos AiresArrived
11:10XZ 6005Los AngelesLanding
11:20QE 0078BeijingArrived
11:25TY 2053StockholmLanding
11:25ER 7452BerlinLanding
11:30XZ 0352MoscowEstimated 11:55
11:35XZ 0569LondonLanding

A. XZ 0352
B. RT 9122
C. XZ 3265
D. SQ 2509
Obsługa podróżnych w portach …

Kto ponosi odpowiedzialność za bagaż rejestrowany od chwili nadania aż do momentu jego odbioru przez pasażera na miejscu docelowym?

A. Straż Graniczna
B. Agent obsługi naziemnej w porcie odbioru
C. Przewoźnik lotniczy
D. Agent obsługi naziemnej w porcie nadania
Obsługa podróżnych w portach …

Pasażer dysponuje biletem na przejazd autobusem na trasie o długości 300 km. Odjazd autobusu jest spóźniony o 3 godziny w odniesieniu do planowanego czasu odjazdu. Przewoźnik nie zaproponował pasażerowi zwrotu kosztów ani innej formy transportu. W związku z powyższą sytuacją, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego oraz Rady UE nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotyczącego praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym, które zmienia rozporządzenie (WE) nr 2006/2004, pasażer

A. ma prawo do uzyskania zwrotu 25% wartości biletu
B. ma prawo do uzyskania zwrotu 100% wartości biletu
C. ma prawo do uzyskania zwrotu 50% wartości biletu
D. nie ma prawa do uzyskania żadnego zwrotu za bilet
Obsługa podróżnych w portach …

Jakie są maksymalne wymiary i waga bagażu kabinowego w lotnictwie?

A. nie są uregulowane
B. są zawarte w regulaminie przewoźnika realizującego przewóz
C. są uregulowane w przepisach prawa krajowego
D. są określone w aktach prawnych Unii Europejskiej
Obsługa podróżnych w portach …

Dwa lata od wydania paszportu, z terminem ważności 10 lat, unieważniono ten dokument. Jaką kwotę zwrotu ustali w drodze decyzji administracyjnej organ paszportowy, jeśli opłata paszportowa wynosiła 140,00 zł?

USTAWA z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych
(Dz.U. 2018 poz. 1919)
Art. 38. 1. Dokument paszportowy podlega unieważnieniu (…)
Art. 40. 1. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 i 2 i ust. 3, przysługuje zwrot opłaty paszportowej za każdy pełny rok objęty unieważnieniem paszportu.
2. Wysokość opłaty podlegającej zwrotowi organ paszportowy ustala w drodze decyzji administracyjnej wydawanej z urzędu, przyjmując za każdy pełny rok:
1) jedną dziesiątą – w przypadku unieważnienia paszportu z terminem ważności 10 lat,
2) jedną piątą – w przypadku unieważnienia paszportu z terminem ważności 5 lat,
3) jedną drugą – w przypadku unieważnienia paszportu z terminem ważności 2 lat
– części opłaty obowiązującej w dniu wydania decyzji w tej sprawie.

A. 14,00 zł
B. 112,00 zł
C. 28,00 zł
D. 126,00 zł
Obsługa podróżnych w portach …

Pasażer posiada ważny bilet na przejazd pociągiem ekspresowym. Pociąg, którym podróżuje pasażer, przybył do wskazanego na bilecie miejsca docelowego z opóźnieniem wynoszącym 150 minut. W związku z tym pasażer ma prawo do rekompensaty w wysokości

A. 50% ceny biletu
B. 45% ceny biletu
C. 25% ceny biletu
D. 35% ceny biletu
Obsługa podróżnych w portach …

Dzieci, które w dniu wylotu nie ukończyły 5 lat i lecą liniami Ryanair, mogą podróżować jedynie pod opieką osoby, która ponosi za nie pełną odpowiedzialność i ma ukończone

Zasady odpowiedzialności stosowane przez wspólnotowych przewoźników lotniczych zgodnie
z wymogami ustawodawstwa wspólnotowego oraz Konwencji montrealskiej 1999 r.
Wyciąg z regulaminu przewoźnika Ryanair
Art.16 Ryanair nie przewozi osób małoletnich podróżujących bez opieki osoby dorosłej. Osoby poniżej 16 roku życia muszą podróżować pod opieką osoby, która ukończyła 16 lat.

A. 16 lat.
B. 20 lat.
C. 14 lat.
D. 18 lat.
Obsługa podróżnych w portach …

W przypadku zagubienia bagażu w porcie lotniczym, pasażer powinien:

A. zgłosić to do najbliższego posterunku policji
B. czekać przy taśmie bagażowej do odnalezienia bagażu
C. skontaktować się bezpośrednio z linią lotniczą po powrocie do domu
D. zgłosić to w punkcie obsługi bagażu zagubionego
Obsługa podróżnych w portach …

Pasażer posiadający bilet na podróż morską o wartości 120 zł, zawiadomił przewoźnika o swojej rezygnacji z podróży dwa tygodnie przed jej rozpoczęciem. Przewoźnikowi przed rozpoczęciem rejsu nie udało się sprzedać biletu innemu pasażerowi. Zgodnie z Ustawą Kodeks morski przewoźnik może zatrzymać część opłaty wynoszącą nie więcej niż

USTAWA
z dnia 18 września 2001 r.
Kodeks morski
Art. 175. § 1. Pasażer może żądać zwrotu opłaty za przewóz, jeżeli zawiadomił przewoźnika przynajmniej na siedem dni przed zapowiedzianym terminem rozpoczęcia podróży, że odstępuje od umowy. Przewoźnik może zatrzymać część opłaty nieprzekraczającą 1/4, jeżeli przed rozpoczęciem podróży nie zdołał sprzedać biletu innemu pasażerowi.

A. 120 zł
B. 90 zł
C. 60 zł
D. 30 zł
Obsługa podróżnych w portach …

Konduktor zgodnie z Regulaminem Przewozu Osób, Rzeczy i Zwierząt przez spółkę "PKP Intercity" powinien za wydanie biletu w pociągu TLK pobrać dodatkową opłatę od osoby

REGULAMIN
PRZEWOZU OSÓB, RZECZY I ZWIERZĄT
przez Spółkę „PKP Intercity"

Obowiązuje od dnia 19 marca 2013 r.
§ 5. Sprzedaż biletów i innych dokumentów
[...]
9. Oprócz należności, o których mowa w ust. 8, konduktor pobiera opłatę za wydanie biletu w pociągu.
Opłaty tej nie pobiera się:
1) od osoby:
a) niepełnosprawnej lub o ograniczonej sprawności ruchowej – pod warunkiem okazania konduktorowi podczas zakupu biletu, dokumentu stwierdzającego niepełnosprawność. Z obowiązku tego zwolnione są osoby z widoczną niesprawnością fizyczną (stałą lub czasową);
b) która ukończyła 70 lat – pod warunkiem okazania dokumentu stwierdzającego wiek;
na wydanym bilecie, konduktor zamieszcza adnotację w brzmieniu „osoba niepełn." lub „osoba pow. 70 lat";
c) rozpoczynającej przejazd w czasie, kiedy kasa biletowa jest nieczynna lub ze stacji, na której nie ma kasy biletowej;
10. W pociągach TLK, podróżny bez ważnego biletu, obowiązany jest zgłosić się do konduktora w celu nabycia lub legalizacji biletu, przed lub niezwłocznie po wejściu do pociągu. Powyższe nie dotyczy osób, o których mowa w ust. 9 pkt 1 lit a-b.

A. posiadającej dokument stwierdzający niepełnosprawność, która nie zgłosiła braku biletu niezwłocznie po wejściu do pociągu.
B. która ukończyła 70 lat — pod warunkiem okazania dokumentu stwierdzającego wiek.
C. o ograniczonej sprawności ruchowej poruszającej się na wózku inwalidzkim.
D. która rozpoczynając przejazd pociągiem, nie zgłosiła braku biletu z powodu nieczynnej kasy biletowej.
SPL.02 Pytanie 104
Obsługa podróżnych w portach …

Osoba z niepełnosprawnością, która pragnie poruszać się po obszarze dworca kolejowego z psem asystującym, posiadającym uprząż oraz certyfikat potwierdzający jego status i zaświadczenie o aktualnych szczepieniach weterynaryjnych

A. nie ma prawa do tego
B. ma prawo do tego, o ile pies ma na sobie kaganiec, ale nie jest zobowiązana do prowadzenia go na smyczy
C. ma prawo do tego i nie musi zakładać psu kagańca ani prowadzić go na smyczy
D. ma prawo do tego, o ile pies jest zarówno w kagańcu, jak i na smyczy
Obsługa podróżnych w portach …

Pełna opłata za wydanie paszportu z terminem ważności na 10 lat wynosiła 140,00 zł. Po pełnych trzech latach paszport ten został unieważniony. Zgodnie z Ustawą o dokumentach paszportowych za pozostałe lata nieużywania tego paszportu przysługuje zwrot w wysokości

Ustawa z dnia 13 lipca 2006 r. o dokumentach paszportowych
( Dz.U. 2006 Nr 143 poz. 1027)

(...)
Art. 38. 1. Dokument paszportowy podlega unieważnieniu (...)
Art. 40. 1. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 i 2 i ust. 3, przysługuje zwrot opłaty paszportowej za każdy pełny rok objęty unieważnieniem paszportu.
2. Wysokość opłaty podlegającej zwrotowi organ paszportowy ustala w drodze decyzji administracyjnej wydawanej z urzędu, przyjmując za każdy pełny rok:
1) jedną dziesiątą - w przypadku unieważnienia paszportu z terminem ważności 10 lat,
2) jedną piątą - w przypadku unieważnienia paszportu z terminem ważności 5 lat,
3) jedną drugą - w przypadku unieważnienia paszportu z terminem ważności 2 lat - części opłaty obowiązującej w dniu wydania decyzji w tej sprawie.

A. 28,00 zł
B. 14,00 zł
C. 42,00 zł
D. 98,00 zł
Obsługa podróżnych w portach …

Zgodnie z umową przewozu czas rejsu pasażera statkiem morskim wynosił 3 godziny 45 minut. Statek dotarł do portu docelowego z opóźnieniem spowodowanym przez przewoźnika, które wyniosło 2 godziny i 10 minut. Na podstawie Rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 1177/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. dotyczącego praw pasażerów podróżujących drogą morską oraz drogą wodną śródlądową, pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości

A. 95% wartości biletu
B. 50% wartości biletu
C. 75% wartości biletu
D. 100% wartości biletu
Obsługa podróżnych w portach …

W dniu 25 kwietnia za kwotę 75,00 zł pasażer zakupił bilet autokarowy na przejazd, który zostanie zrealizowany 21 maja. 6 maja podróżny musiał zrezygnować z wyjazdu. O jaką maksymalnie kwotę należności od przewoźnika może ubiegać się podróżny, zgodnie z regulaminem przewozu?

REGULAMIN PRZEWOZU
MIĘDZYNARODOWYMI LINIAMI AUTOKAROWYMI
4. Bilety
4.8 W przypadku rezygnacji przez Pasażera z odbycia podróży, przysługuje mu zwrot należności stosowny do niewykorzystanego świadczenia przewozowego po potrąceniu części należności (odstępnego). W zależności od terminu rezygnacji Przewoźnikowi przysługuje prawo do dokonania potrąceń następujących kwot:
a) powyżej 14 dni przed wyjazdem 10% wartości biletu,
b) od 14 dni do 48 godzin przed wyjazdem 25% wartości biletu,
c) od 48 godzin do 24 godzin przed wyjazdem 50% wartości biletu,
d) poniżej 24 godzin przed wyjazdem 90% wartości biletu.
Zwrotu należności za niewykorzystany bilet dokonuje biuro, w którym zakupiono bilet. Za bilet zakupiony u pilota w autokarze zwrotu dokonuje Przewoźnik. Zwrotu biletu zakupionego przez Internet dokonuje się na stronie, na której bilet został zakupiony.
4.9 Przewoźnik ma prawo do potrącenia 95% wartości biletu w przypadku niezgłoszenia się Pasażera na odjazd autokaru oraz w sytuacjach opisanych w punktach, 2.3, 3,2, 3.3 Regulaminu.

A. 67,50 zł
B. 18,75 zł
C. 37,50 zł
D. 7,50 zł
Obsługa podróżnych w portach …

Podczas podróży lotniczych osoby z niepełnosprawnościami mają prawo do

A. odpłatnej asysty od momentu przybycia na lotnisko do zajęcia miejsca w samolocie
B. bezpłatnego biletu na lot
C. bezpłatnej asysty od momentu przybycia na lotnisko do zajęcia miejsca w samolocie
D. nieograniczonego wyboru miejsc siedzących
Obsługa podróżnych w portach …

Na podstawie obowiązujących przepisów, towary przewożone przez podróżnych przybywających z krajów spoza Unii Europejskiej w osobistym bagażu, które są zwolnione z opłat celnych, mogą mieć wartość do równowartości

A. 280 euro
B. 500 euro
C. 430 euro
D. 300 euro
Obsługa podróżnych w portach …

Pasażer, który wziął udział w 3-godzinnym rejsie promowym, dotarł do celu z opóźnieniem wynoszącym 1 godzinę. Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1177/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. dotyczącym praw pasażerów podróżujących drogą morską oraz wodną śródlądową, pasażer ma prawo do uzyskania odszkodowania w wysokości

A. 85% wartości biletu
B. 50% wartości biletu
C. 35% wartości biletu
D. 25% wartości biletu
Obsługa podróżnych w portach …

Jakie dokumenty powinien mieć pasażer podróżujący promem do Szwecji z wprowadzeniem swojego samochodu na pokład?

A. Dowód osobisty lub aktualny paszport, prawo jazdy, krajowe ubezpieczenie OC, zaświadczenie o homologacji pojazdu
B. Dowód osobisty lub aktualny paszport, prawo jazdy, europejskie ubezpieczenie zdrowotne
C. Dowód osobisty lub aktualny paszport, prawo jazdy, świadectwo szczepień, zaświadczenie służb weterynaryjnych
D. Dowód osobisty lub aktualny paszport, prawo jazdy, krajowe ubezpieczenie OC, dowód rejestracyjny pojazdu
Obsługa podróżnych w portach …

Pasażer z utrudnieniem w słyszeniu lub pasażer niesłyszący według kodów klasyfikujących typ wsparcia dla podróżnych z niepełnosprawnościami lub mających ograniczenia w mobilności, zgodnie z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Przewoźników Lotniczych (IATA) jest identyfikowany kodem

A. MEDA
B. BLIND
C. MAAS
D. DEAF
Obsługa podróżnych w portach …

Reklamacje, skargi oraz wnioski związane z niewłaściwym wykonaniem umowy przewozu kolejowego oraz jakością usług podróżny powinien przede wszystkim zgłaszać do

A. przewodniczącego Urzędu Transportu Kolejowego
B. rzecznika ds. ochrony praw konsumentów
C. przewoźnika, z którego usług korzystał
D. rzecznika praw obywatelskich
Obsługa podróżnych w portach …

Podczas sytuacji awaryjnej na pokładzie samolotu, pasażerowie powinni

A. wziąć udział w głosowaniu nad decyzjami
B. postępować zgodnie z instrukcjami załogi
C. opuścić miejsce bez zgody załogi
D. skontaktować się z rodziną, gdy jest to bezpieczne
Obsługa podróżnych w portach …

Pasażer podróżujący pociągiem InterCity, który dotarł do stacji końcowej z opóźnieniem wynoszącym 65 minut, ma prawo do rekompensaty w wysokości

A. 25% wartości biletu
B. 70% wartości biletu
C. 50% wartości biletu
D. 30% wartości biletu