Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Najwyższe Dopuszczalne Stężenie Pułapowe (NDSP) w miejscu pracy

A. może być przekroczone dwukrotnie.
B. nie może być przekroczone w żadnym momencie.
C. nie może być przekroczone więcej niż 2 razy w trakcie zmiany roboczej.
D. może być przekroczone jedynie w niewielkim stopniu.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku wystąpienia szkodliwych i biologicznych czynników w miejscu pracy, pracodawca ma obowiązek zlecić wykonanie badań oraz pomiarów?

A. Państwowej Inspekcji Pracy
B. przychodni Medycyny Pracy
C. Państwowej Inspekcji Sanitarnej
D. Urzędowi Dozoru Technicznego
BPO.01 Pytanie 524
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Stosunek pracy powstaje na skutek zawarcia

A. umowy zlecenia
B. kontraktu menedżerskiego
C. umowy o pracę
D. umowy o dzieło
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na podstawie zaakceptowanego protokołu dotyczącego ustalenia przyczyn oraz okoliczności wypadku przy pracy, w którym stwierdzono, że incydent kwalifikuje się jako wypadek przy pracy, tworzy się

A. kartę wypadku
B. zawiadomienie o wypadku
C. statystyczną kartę wypadku przy pracy
D. kartę wypadku w drodze do pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Miejsca pracy powinny być przystosowane do

A. rodzaju realizowanych zadań i liczby zatrudnionych osób
B. charakteru wykonywanej działalności oraz wieku pracowników
C. liczby stanowisk zatrudnienia
D. zainstalowanych urządzeń i maszyn
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak definiuje się ryzyko zawodowe?

A. skutki zagrożeń wypadkowych występujących w miejscu pracy
B. prawdopodobieństwo zaistnienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, prowadzących do strat, w szczególności pojawienia się niekorzystnych skutków zdrowotnych u pracowników
C. zagrożenia wypadkowe obecne w miejscu pracy
D. ciężkość skutków niechcianych incydentów związanych z wykonywaną pracą
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zatrudniony musi wyjechać do innego miasta na specjalistyczne badania, które są niezbędne do określenia możliwej choroby zawodowej. W tym przypadku koszty podróży pokrywa

A. Narodowy Fundusz Zdrowia
B. pracownik
C. pracodawca
D. Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku, gdy w następstwie wypadku przy pracy dojdzie do trwałego i znaczącego zniekształcenia ciała, zespół powypadkowy ma obowiązek

A. uznać ten wypadek za prowadzący do czasowej niezdolności do pracy
B. powiadomić Państwową Inspekcję Sanitarną
C. zakwalifikować ten wypadek jako ciężki
D. poinformować chirurga plastycznego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy mają możliwość korzystania w pracy z własnych ubrań oraz obuwia roboczego, które spełniają normy bezpieczeństwa oraz higieny pracy?

A. na pozycjach określonych przez pracodawcę
B. bez akceptacji pracodawcy
C. po uzyskaniu zgody swojego przełożonego
D. tylko na stanowiskach wyznaczonych przez związki zawodowe oraz społecznego inspektora pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Gdy pracownik zostaje zdiagnozowany z chorobą zawodową, pracodawca nie ma obowiązku

A. zlikwidować stanowisko pracy, na którym pracował pracownik
B. ustalić przyczyny wystąpienia choroby zawodowej
C. niezwłocznie przystąpić do eliminacji czynników prowadzących do powstania choroby zawodowej oraz wdrożyć odpowiednie środki zapobiegawcze
D. określić charakter oraz zakres zagrożenia chorobą zawodową
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku wykrycia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników osoba odpowiedzialna za kierowanie pracownikami

A. opracowuje zasady i metody bezpiecznego wykonywania pracy
B. podejmuje działania korygujące
C. jest zobowiązana do natychmiastowego wstrzymania prac i podjęcia działań celem usunięcia tego zagrożenia
D. powinna ukarać osoby odpowiedzialne
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Gdy wystąpi bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia pracowników, osoba zarządzająca zespołem powinna

A. najpierw ukarać odpowiedzialnych
B. podjąć działania naprawcze
C. niezwłocznie wstrzymać prace i podjąć działania w celu usunięcia zagrożenia
D. opracować zasady i metody bezpiecznego wykonywania zadań
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przy założeniu, że w pomieszczeniu przeznaczonym do stałej pracy przebywa maksymalnie 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej 15 m3 dostępnej objętości tego pomieszczenia i nie występują tam żadne czynniki uciążliwe ani szkodliwe dla zdrowia, minimalna wysokość w świetle pomieszczenia może wynosić

A. 3.3 m
B. 3.0 m
C. 2,2 m
D. 2,5 m
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, najmniejszą dopuszczalną wysokość pomieszczenia stałej pracy, o wolnej objętości 60 m3, w którym nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i zatrudnionych jest 4 pracowników wykonujących prace biurowe.

Wyciąg z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy

§ 20.1. Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:

1) 3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;

2) 3,3 m w świetle - jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.

2. Wysokość pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji - pod warunkiem uzyskania zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.

3. Wysokość określona w ust.1 pkt 1 może być zmniejszona do:

1) 2,5 m w świetle:

a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia lub

b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia.

A. 3,3 m
B. 2,5 m
C. 3,0 m
D. 2,2 m
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Średnia wartość stężenia, które nie powinno prowadzić do negatywnych skutków zdrowotnych u pracownika, o ile występuje w środowisku pracy nie dłużej niż 15 minut i maksymalnie 2 razy w trakcie zmiany roboczej, z przerwą nie krótszą niż 1 godzina, jest określana jako

A. najwyższe dopuszczalne stężenie pułapowe - NDSP
B. najwyższe dopuszczalne stężenie - NDS
C. najniższe dopuszczalne stężenie - NDS
D. najwyższe dopuszczalne stężenie chwilowe - NDSCh
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Aby incydent, w którym uczestniczył pracownik, mógł być sklasyfikowany jako wypadek przy pracy, muszą być jednocześnie spełnione następujące warunki:

A. uraz odniesiony podczas wykonywania pracy, spowodowany wyłącznie przyczyną zewnętrzną
B. nagłość zdarzenia, powiązanie z pracą, przyczyna wewnętrzna lub zewnętrzna oraz doznany uraz
C. najpierw nagłość zdarzenia oraz powiązanie z wykonywaną pracą
D. doznany uraz lub zgon, zewnętrzna przyczyna, nagłość zdarzenia oraz powiązanie z pracą
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W terminie do 15 dnia roboczego miesiąca następującego po tym, w którym zatwierdzono protokół powypadkowy, pracodawca

A. wysyła dokumentację powypadkową do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w celu wypłaty świadczeń
B. przekazuje I część statystycznej karty wypadku do Urzędu Statystycznego
C. wypłaca odpowiednie odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy
D. przeprowadza ponowną ocenę ryzyka zawodowego na stanowisku, gdzie miał miejsce wypadek
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W pomieszczeniu stałej pracy, którego wysokość jest równa 7 m, a pole powierzchni podłogi wynosi 30 m2, maszyny zajmują 5 m2. Określ, na podstawie zamieszczonego przepisu, maksymalną liczbę pracowników, którą może zatrudnić pracodawca w tym pomieszczeniu.

Wyciąg z rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych
przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
§ 19. 1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń
pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań
bezpieczeństwa i higieny pracy,
z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy,
stosowanych technologii oraz czasu
przebywania pracowników w tych
pomieszczeniach.
2. Na każdego z pracowników jednocześnie
zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy
powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej
objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2
wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez
urządzenia techniczne, sprzęt itp.).

A. 10
B. 12
C. 13
D. 15
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik, który niedawno został zatrudniony, powinien przejść ogólne szkolenie w zakresie BHP.

A. w ciągu 7 dni od rozpoczęcia pracy.
B. w ciągu 14 dni od zatrudnienia.
C. przed rozpoczęciem pracy.
D. w ciągu 1 miesiąca od daty zatrudnienia.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy zajmujący się bhp, podczas realizacji swoich zadań zawodowych, powinni korzystać z właściwych środków ochrony osobistej. Do noszenia kasków ochronnych są zobowiązani w trakcie kontroli przeprowadzanej

A. na budowie.
B. w spawalni.
C. w magazynie.
D. w hali wtryskarek.
BPO.01 Pytanie 545
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z kodeksem pracy, młodocianym określa się osobę, która

A. osiągnęła 16 lat, lecz nie przekroczyła 18 lat
B. ukończyła 15 lat, a nie przekroczyła 18 lat
C. nie ma 18 lat
D. nie osiągnęła 15 lat, ale rozpoczęła lekką pracę zarobkową
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Murarze realizują prace murarsko-tynkarskie na rusztowaniu w budynku o trzech kondygnacjach. Które z podanych środków ochrony należy uznać za środki ochrony zbiorowej?

A. Obuwie o właściwościach antypoślizgowych
B. Balustrady ochronne
C. Szelki ochronne
D. Kaski ochronne
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Opis miejsca pracy, dane dotyczące identyfikacji zagrożeń, ocena parametrów ryzyka oraz jego klasyfikacja, a także środki ochrony zbiorowej i osobistej potrzebne do redukcji ryzyka zawodowego to składniki

A. instrukcji bezpieczeństwa w zakładzie
B. dokumentacji oceny ryzyka zawodowego
C. dokumentacji z postępowania powypadkowego
D. instrukcji stanowiskowej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoba pracująca w warsztacie samochodowym doznała fatalnego wypadku. Kogo pracodawca jest zobowiązany natychmiast powiadomić?

A. Prokuratora oraz Urząd Dozoru Technicznego
B. Odpowiedniego inspektora sanitarnego
C. Odpowiedniego inspektora pracy
D. Odpowiedniego inspektora pracy oraz prokuratora
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Obowiązek wprowadzenia 5-minutowej przerwy po każdej godzinie pracy przy korzystaniu z monitora ekranowego pochodzi

A. z Kodeksu pracy
B. z ogólnych przepisów bhp
C. z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
D. z regulaminu pracy
BPO.01 Pytanie 552
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czy zatrudnianie pracownika młodocianego w godzinach nadliczbowych jest dozwolone?

A. jest zabronione
B. jest dozwolone, o ile nie ma przeciwwskazań lekarza
C. jest akceptowalne, jeśli rodzice wyrażą pisemną zgodę
D. jest możliwe, pod warunkiem jego zgody
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Który z poniższych jest podstawowym obowiązkiem pracownika w zakresie BHP?

A. Przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa
B. Dobrowolne organizowanie szkoleń BHP
C. Samodzielne zakupienie środków ochrony osobistej
D. Uczestnictwo w konkursach wewnętrznych
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W jednopoziomowej hali produkcyjnej zatrudnionych jest 200 pracowników. Przepisy regulują, że szerokość ewakuacyjnej drogi poziomej powinna wynosić 0,6 m na każde 100 osób, jednak nie może być mniejsza niż 1,4 m. Jaka powinna być szerokość drogi ewakuacyjnej w tej hali?

A. 1,2 m
B. 0,6 m
C. 1,4 m
D. 1,7 m
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Która z wymienionych sytuacji spełnia przesłanki do okresowego zawieszenia zajęć przez dyrektora szkoły?

Wyciąg z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r.
§ 17. 1. W pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia, zapewnia się temperaturę co najmniej 18 °C.
2. Jeżeli nie jest możliwe zapewnienie temperatury, o której mowa w ust. 1, dyrektor zawiesza zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ prowadzący.
§ 18. Dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli:
1) temperatura zewnętrzna mierzona o godz. 2100 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15 °C lub jest niższa;

A. Temperatura na zewnątrz wynosiła wczoraj -10 °C
B. Temperatura w salach lekcyjnych wynosi 15 °C
C. Temperatura na zewnątrz o godz. 21:00 dzisiaj -20 °C, a wczoraj -12 °C
D. Temperatura w salach lekcyjnych wynosi 18 °C