Filtrowanie pytań
 Prowadzenie sprzedaży 
A. Klient lubiący rozmowy
B. Klient mający wątpliwości
C. Klient nieufny
D. Klient zniecierpliwiony
 Prowadzenie sprzedaży 
Który sposób komunikacji o ofercie sklepu w sektorze papierniczym byłby wskazany dla klientów instytucjonalnych, a powinien być unikany w przypadku klientów indywidualnych?
A. Reklama w lokalnej telewizji.
B. Sieć Internet.
C. Dokumenty skierowane do klientów.
D. Foldery.
 Prowadzenie sprzedaży 
Gdy klient uznaje cenę konkretnego modelu aparatu fotograficznego za zbyt wysoką, sprzedawca powinien
A. omówić z klientem kwestię ceny towaru
B. poinformować klienta, że ten sam produkt w pobliskim sklepie może być nieco tańszy
C. zmniejszyć cenę produktu do możliwości finansowych nabywcy
D. zaprezentować inny, równie wartościowy, ale tańszy aparat
 Prowadzenie sprzedaży 
Zniżka oferowana stałym klientom w celu motywowania ich do dalszych zakupów u tego samego dostawcy, to rabat
A. gotówkowy
B. ilościowy
C. sezonowy
D. lojalnościowy
 Prowadzenie sprzedaży 
Miejsca sprzedaży, które sprzedają swoje wyroby w ilościach hurtowych firmom w samoobsługowych obiektach o dużej powierzchni znane są jako
A. cash & carry
B. centra handlowe
C. domy towarowe
D. sklepy dyskontowe
 Prowadzenie sprzedaży 
Produkty, które mają na celu zachęcenie klienta do dokonania nieplanowanego zakupu podczas jego pobytu w sklepie, powinny być rozmieszczone na półkach
A. z artykułami codziennego użytku
B. w sąsiedztwie kas
C. z towarami w promocji
D. w rejonie głównego wejścia do sklepu
 Prowadzenie sprzedaży 
Jakie funkcje nie pełni pieniądz?
A. wskaźnika wartości dóbr
B. wskaźnika użyteczności towarów
C. nośnika oszczędności
D. nośnika wymiany
 Prowadzenie sprzedaży 
Obniżka ceny podręczników dla pośredników handlowych w zamian za ich promocję wydawnictwa stanowi przykład zastosowania rabatu
A. wartościowego
B. gotówkowego
C. związanego z nabywcą
D. funkcjonalnego
 Prowadzenie sprzedaży 
Elementy takie jak paski skórzane, skarpetki oraz pasta do butów dostępne w sklepie obuwniczym tworzą asortyment
A. uzupełniający
B. podstawowy
C. uniwersalny
D. specjalistyczny
 Prowadzenie sprzedaży 
Według zasady komplementarności, w pobliżu zielonych roślin doniczkowych powinno się umieścić
A. bukiety z kwiatów ciętych
B. sadzonki drzew i krzewów
C. odżywki do roślin
D. kwiaty sztuczne
 Prowadzenie sprzedaży 
Jaką metodę sprzedaży wykorzystuje się w sklepie mięsnym dla produktów nieporcjowanych?
A. Samoobsługową
B. Mieszaną
C. Tradycyjną
D. Preselekcyjną
 Prowadzenie sprzedaży 
Określ sekwencję kroków, które należy wykonać podczas prowadzenia rozmowy handlowej, w zgodzie z zasadami sprzedaży.
A. Ustalenie potrzeb klienta, prezentacja produktu, wyjaśnienie wątpliwości, ustalenie oraz pobranie płatności, przekonywanie do kolejnych zakupów
B. Ustalenie potrzeb klienta, prezentacja produktu, przekonywanie do kolejnych zakupów, ustalenie oraz pobranie płatności, wyjaśnienie wątpliwości
C. Przekonywanie do kolejnych zakupów, ustalenie potrzeb klienta, ustalenie oraz pobranie płatności, prezentacja produktu, wyjaśnienie wątpliwości
D. Przekonywanie do kolejnych zakupów, wyjaśnienie wątpliwości, ustalenie oraz pobranie płatności, prezentacja produktu, ustalenie potrzeb klienta
 Prowadzenie sprzedaży 
Jakość opakowań odnosi się głównie do produktów
A. do codziennego użytku
B. wysokiej klasy
C. pospolitych
D. zakupu okazjonalnego
 Prowadzenie sprzedaży 
Na którym etapie procesu sprzedaży występuje zwrot "Proszę, koszula w kolorze granatowym z rozpinanymi guzikami"?
A. Ustalanie korzyści.
B. Identyfikacja potrzeb.
C. Wyjaśnianie wątpliwości.
D. Prezentacja produktu.
 Prowadzenie sprzedaży 
Konsumentka sklepu z kosmetykami poprosiła o tani szampon do włosów. Co powinien zrobić sprzedawca?
A. zapytać klientkę o typ włosów i zaproponować kilka przystępnych cenowo szamponów dostosowanych do jej włosów
B. wybrać dla klientki najtańszy szampon
C. przedstawić klientce całą ofertę szamponów i pozwolić jej na samodzielny wybór produktu
D. zapytać klientkę o typ włosów i zasugerować drogi, ale dobrze oceniany przez użytkowników szampon, odpowiedni do jej typu włosów
 Prowadzenie sprzedaży 
Elementy takie jak produkt, cena, promocja oraz dystrybucja są narzędziami marketingu mix, które są kontrolowane i kształtowane przez przedsiębiorstwa w celu wpływania na rynek. Działania marketingowe producenta odzieży sportowej, który rozpoczął intensywną kampanię informacyjną na rzecz zdrowego stylu życia, dotyczą
A. ceny
B. promocji
C. dystrybucji
D. produktu
 Prowadzenie sprzedaży 
Która z przedstawionych form sprzedaży polega na pośrednictwie w transakcjach towarowych pomiędzy sprzedającym a nabywcą?
A. Abonamentowa
B. Komisowa
C. Ratalna
D. Subskrypcyjna
 Prowadzenie sprzedaży 
W niewielkim sklepie z parasolami odbywa się sprzedaż produktów w sposób tradycyjny. Jak powinien zachować się sprzedawca, gdy obsługuje klientkę, która zamierza nabyć parasol na prezent dla swojego męża i jest wyraźnie waha się przy wyborze?
A. W trakcie rozmowy sprzedażowej wyjaśnić, jakie są oczekiwania klientki.
B. Zaproponować parasole najwyższej jakości, lecz najdroższe.
C. Podać klientce do wyboru po jednym parasolu z każdego typu.
D. Zaoferować parasole, które znajdują się najbliżej.
 Prowadzenie sprzedaży 
Na etykiecie jogurtu znajduje się informacja, iż należy go spożyć do 5 lipca. W dniu 4 lipca sprzedawca powinien ten jogurt
A. usunąć.
B. podarować klientom.
C. przecenić.
D. zaprzestać jego sprzedaży.
 Prowadzenie sprzedaży 
Spółka z o.o. planuje produkcję na następny rok analizując dane liczbowe przedstawione w tabeli, dotyczące sprzedaży określonych towarów. Jakie zmiany w asortymencie sprzedawanych wyrobów powinna wprowadzić spółka w następnym roku? 
 
| Dochody ze sprzedaży według asortymentu w tys. zł | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Wyszczególnienie | 2004 | 2005 | 2006 | Dynamika w % | |
| 2005/2004 | 2006/2005 | ||||
| Batoniki | 14 562 | 20 569 | 6 589 | 141,25 | 32,03 | 
| Pierniczki | 58 900 | 57 367 | 52 366 | 97,40 | 91,28 | 
| Cukierki | 23 400 | 25 600 | 37 596 | 109,40 | 146,75 | 
| Czekolada | 34 800 | 25 300 | 26 500 | 72,70 | 104,74 | 
| Wafelki | 32 100 | 20 000 | 22 596 | 62,31 | 112,98 | 
A. Zmniejszyć produkcję wafelków.
B. Zmniejszyć produkcję czekolady.
C. Zwiększyć produkcję cukierków.
D. Zwiększyć produkcję batoników.
 Prowadzenie sprzedaży 
Do jakiej z wymienionych kategorii produktów można zakwalifikować balsam do ciała?
A. Perfumeryjnych
B. Higienicznych
C. Pielęgnacyjnych
D. Makijażowych
 Prowadzenie sprzedaży 
Asortyment towarów oferowanych w hipermarkecie charakteryzuje się
A. wąskim i płytkim zakresem
B. szerokim i głębokim zakresem
C. szerokim i płytkim zakresem
D. wąskim i głębokim zakresem
 Prowadzenie sprzedaży 
Klient w perfumerii, która działa na tradycyjnych zasadach, planuje nabyć upominek dla swojej córki. Wskaż sekwencję obsługi klienta uporządkowaną zgodnie z logiczną kolejnością, zaczynając od momentu rozpoczęcia obsługi aż do jej zakończenia?
A. Określenie potrzeb, skłonienie do kolejnych zakupów, prezentacja produktów, rozwianie wątpliwości, pobranie płatności
B. Określenie potrzeb, rozwianie wątpliwości, prezentacja produktów, pobranie płatności, skłonienie do kolejnych zakupów
C. Określenie potrzeb, prezentacja produktów, skłonienie do kolejnych zakupów, rozwianie wątpliwości, pobranie płatności
D. Określenie potrzeb, prezentacja produktów, rozwianie wątpliwości, pobranie płatności, skłonienie do kolejnych zakupów
 Prowadzenie sprzedaży 
Klient powinien otrzymać darmowe opakowanie, jeżeli
A. poprosił o zapakowanie zakupionych produktów w torbę ozdobną
B. zwrócił się o torbę z materiału ekologicznego
C. zapomniał wziąć torby z domu
D. nabył towar sprzedawany luzem
 Prowadzenie sprzedaży 
W tabeli przedstawiono wielkość sprzedaży w domu towarowym według asortymentu. Ustal, który asortyment stanowi główny przedmiot sprzedaży. 
 
| Asortyment | Sprzedaż w roku bieżącym w tys. zł  | Wskaźnik struktury w roku bieżącym w %  | 
|---|---|---|
| Radiowo-telewizyjny | 470 | 21,6 | 
| Włókienniczo-odzieżowy | 540 | 24,8 | 
| Meble | 420 | 19,3 | 
| Obuwie | 150 | 6,9 | 
| Chemiczny | 380 | 17,5 | 
| Pozostałe | 215 | 9,9 | 
| Razem | 2 175 | 100,0 | 
A. Włókienniczo-odzieżowy.
B. Meble.
C. Chemiczny.
D. Radiowo-telewizyjny.
 Prowadzenie sprzedaży 
Dodatnio oddziałująca na procesy rynkowe opłacana i masowa metoda promocji produktu lub marki to
A. reklama
B. aktywizacja
C. skonto
D. sponsoring
 Prowadzenie sprzedaży 
Jaką formę sprzedaży należy wybrać w handlu, która pozwala na dostęp do określonych produktów i usług poprzez regularne dokonywanie cyklicznych płatności abonamentowych?
A. Sprzedaż tradycyjną
B. Preselekcję
C. Sprzedaż subskrypcyjną
D. Samoobsługę
 Prowadzenie sprzedaży 
Jaką formę sprzedaży należy wybrać w tradycyjnym handlu detalicznym?
A. Internetową
B. Obwoźną
C. Preselekcyjną
D. Wysyłkową
 Prowadzenie sprzedaży 
W sklepie z elektroniką cena telewizora została zmniejszona z 2 000 zł na 1 600 zł, co oznacza
A. 50%
B. 40%
C. 30%
D. 20%
 Prowadzenie sprzedaży 
Na postawie analizy sprzedaży samochodów za ostatni rok sporządzono tabelę, z której wynika, że największym powodzeniem cieszyły się Volkswageny 
 
| Marka samochodu | KWARTAŁY - sprzedaż w sztukach | |||
|---|---|---|---|---|
| I | II | III | IV | |
| Polo | 2 | 6 | 1 | 3 | 
| Golf | 3 | 3 | 4 | 4 | 
| Passat | 4 | 2 | 2 | 4 | 
| Bora | 3 | 2 | 4 | 2 | 
A. Golf.
B. Passat.
C. Polo.
D. Bora.
 Prowadzenie sprzedaży 
Jaka forma sprzedaży jest wykorzystywana w punktach detalicznych, które oferują wysoką jakość obsługi dla klientów pragnących luksusowych warunków w zamian za wyższe ceny?
A. Preselekcyjna
B. Samoobsługowa
C. Tradycyjna z rozwiniętą obsługą klienta
D. Tradycyjna ze zredukowaną obsługą klienta
 Prowadzenie sprzedaży 
Do jakiej kategorii produktów należy przypisać balsam do ciała?
A. Makijażowych
B. Higienicznych
C. Pielęgnacyjnych
D. Perfumeryjnych
 Prowadzenie sprzedaży 
Agencja badań marketingowych przedstawiła wyniki przeprowadzonych badań dotyczących struktury sprzedaży kremów do twarzy na rynku lokalnym. Który z kremów ma co najmniej 30% udział w rynku?
| Rodzaj kremu | Wartość sprzedaży w zł  | 
|---|---|
| Rumiankowy | 4 300 | 
| Owocowy | 3 500 | 
| Przeciwalergiczny | 4 200 | 
| Nagietkowy | 8 000 | 
| RAZEM | 20 000 | 
A. Nagietkowy.
B. Przeciwalergiczny.
C. Rumiankowy.
D. Owocowy.
 Prowadzenie sprzedaży 
Aby przekonać klienta o niecierpliwym usposobieniu do zakupu, sprzedawca powinien
A. dokładnie omówić zalety produktu
B. dać klientowi więcej czasu na przemyślenie
C. stworzyć atmosferę zaufania
D. zaprezentować ofertę w skrócie
 Prowadzenie sprzedaży 
Który opis zachowania odnosi się do klienta, który jest niecierpliwy?
A. Podejmuje decyzję dopiero po konsultacji ze sprzedawcą, jest spokojny i zrównoważony
B. Rozmawia ze sprzedawcą nie tylko o produktach, długo przegląda dostępny asortyment
C. Śpieszy się, wykazuje zdenerwowanie, przestępuje w kolejce z nogi na nogę
D. Spogląda w podłogę, niechętnie odpowiada na zadawane pytania
 Prowadzenie sprzedaży 
Jakie aspekty pozwala ocenić analiza SWOT?
A. przychodów i kosztów oraz wpływów i wydatków przedsiębiorstwa
B. szans i zagrożeń oraz wpływów i wydatków firmy
C. słabych i mocnych stron oraz szans i zagrożeń przedsiębiorstwa
D. słabych i mocnych stron oraz szans i zagrożeń konkurentów
 Prowadzenie sprzedaży 
Jaką metodę sprzedaży powinno się wykorzystać w sklepie mięsnym dla produktów nieporcjowanych?
A. Samoobsługowa
B. Mieszana
C. Tradycyjna
D. Preselekcyjna
 Prowadzenie sprzedaży 
Który sposób zachowania wyróżnia klienta, który podjął decyzję?
A. Skierowanie się do produktów, które go interesują, oraz zadawanie konkretnych pytań o towar.
B. Próbowanie przyspieszenia obsługi przez sprzedawcę i omijanie kolejki.
C. Bezkrytyczne przyjmowanie informacji, które przekazuje sprzedawca.
D. Określanie swoich potrzeb w sposób precyzyjny, ale z dystansem do sprzedawcy i oferowanych produktów.
 Prowadzenie sprzedaży 
Towary kupowane w sposób impulsywny, które zaspokajają nieprzewidziane potrzeby i charakteryzują się niską ceną jednostkową, lokalizuje się
A. przy najdroższych towarach
B. przy kasie
C. na najwyższych półkach
D. w najdalszej części sklepu
 Prowadzenie sprzedaży 
Jaką strategię sprzedaży powinien przyjąć właściciel małej księgarni znajdującej się w słabo uczęszczanym miejscu w mieście, aby zwiększyć swoje przychody?
A. Sprzedaż komisową
B. Akwizycję
C. Preselekcję
D. Sprzedaż przez Internet