Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

BPO.01 Pytanie 321
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czy można zatrudniać kobietę w ciąży w godzinach nadliczbowych?

A. Tak, tylko za zgodą związków zawodowych
B. Tak, na podstawie jej pisemnej zgody
C. Nie wolno zatrudniać w żadnym przypadku
D. Tak, ale tylko 1 godzinę dziennie
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jaką temperaturę należy zapewnić pracownikom w pomieszczeniu biurowym?

W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14°C (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają.

W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C (291K).

(rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy; tekst jednolity Dz.U. nr 169 z 2003 roku, poz. 1650 ze zmianami)

A. 20°C
B. 14°C
C. 18°C
D. 19°C
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Dokument potwierdzający przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego nie musi zawierać

A. daty wykonanej oceny oraz listy osób, które ją przeprowadziły
B. wyników zrealizowanej oceny ryzyka zawodowego
C. opisu analizowanego stanowiska pracy
D. informacji na temat sposobu przekazywania pracownikom informacji o ryzyku zawodowym
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Okresowe szkolenie nie powinno być prowadzone w formie samokształcenia kierowanego dla pracowników

A. zatrudnionych na stanowiskach robotniczych
B. wykonujących zadania służby bhp
C. inżynieryjno-technicznych
D. administracyjno-biurowych
BPO.01 Pytanie 326
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ustal, który plan zajęć młodocianego pracownika w czasie jednego roboczego dnia został opracowany zgodnie z obowiązującymi przepisami

Kodeks pracy

Art.2005 § 2.

Tygodniowy wymiar czasu pracy młodocianego w okresie odbywania zajęć szkolnych nie może przekraczać 12 godzin. W dniu uczestniczenia w zajęciach szkolnych wymiar czasu pracy młodocianego nie może przekraczać 2 godzin.

A. 6 godzin zajęć lekcyjnych, 3 godziny praktyki.
B. 6 godzin zajęć lekcyjnych, 5 godzin praktyki.
C. 6 godzin zajęć lekcyjnych, 4 godziny praktyki.
D. 6 godzin zajęć lekcyjnych, 2 godziny praktyki.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W budynku zaprojektowano pomieszczenia stałej pracy biurowej dla 7 pracowników. Wysokość pomieszczenia powinna wynosić

Wyciąg z rozporządzenia MPiPS z 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:
§19.1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach.
2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m³ wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m² wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.).
§20.1. Wysokość pomieszczeń stałej pracy nie może być mniejsza niż:
1)3m. w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;
2)3,3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.
3. Wysokość pomieszczeń, o których jest mowa w ust.1, może być zmniejszona do:
1)2,5 m w świetle:
a)jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m³ wolnej objętości pomieszczenia.
4. Wysokość pomieszczenia czasowej pracy nie może być mniejsza niż:
1)2,2 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia;
2)2,5 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.

A. 2,2 m
B. 2,5 m
C. 3,0 m
D. 3,3 m
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z Kodeksem pracy, w przypadku wypadku w miejscu pracy, pracodawca nie ma obowiązku

A. zapewnienia pierwszej pomocy dla osób poszkodowanych.
B. wdrożenia odpowiednich środków ochrony osobistej, które mogą zapobiec podobnym sytuacjom.
C. ustalania przyczyn oraz okoliczności zdarzenia.
D. likwidacji miejsca pracy oraz usunięcia urządzeń wykorzystywanych do pracy.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik po zakończeniu pracy udał się do domu przyjaciela na imprezę i podczas spaceru po chodniku doznał urazu głowy z powodu spadającego sopla lodu z dachu budynku. Zgłosił on ten incydent jako wypadek w drodze do domu. Analiza powodów i okoliczności zdarzenia wykazała, że

A. zdarzenie to jest traktowane jak wypadek przy pracy
B. to nie jest wypadek w drodze do domu z pracy
C. jest to wypadek w drodze do domu z pracy
D. nie jest to zdarzenie mające przyczynę zewnętrzną
BPO.01 Pytanie 332
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z kodeksem pracy zabrania się zatrudnienia młodocianych w pracach, które są zakazane, a ich lista jest ustalona przez

A. Sejm w ustawie
B. ministra odpowiedzialnego za sprawy pracy w zarządzeniu
C. pracodawcę w zarządzeniu
D. Radę Ministrów w rozporządzeniu
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kluczowym dokumentem prawnym, który nakłada na pracodawcę obowiązek oceny i rejestrowania ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną działalnością oraz wdrażania koniecznych środków zapobiegawczych mających na celu ograniczenie tego ryzyka, jest

A. uchwała.
B. regulamin pracy.
C. kodeks pracy.
D. decyzja.
BPO.01 Pytanie 334
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Obowiązek zapewnienia realizacji nakazów, decyzji, wystąpień i zarządzeń, wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy, spoczywa na

A. pracowniku
B. inspektorze BHP
C. komisji BHP
D. pracodawcy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Na każdego pracownika zatrudnionego równocześnie w pomieszczeniu stałej pracy, powinno przypadać co najmniej

A. 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz 2 m2 wolnej powierzchni podłogi, niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp
B. 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz 3 m2 wolnej powierzchni podłogi, niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp
C. 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz 3 m2 wolnej powierzchni podłogi, niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp
D. 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz 2 m2 wolnej powierzchni podłogi, niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Rejestr zdarzeń w miejscu pracy nie obejmuje

A. informacji, czy zdarzenie kwalifikuje się jako wypadek przy pracy
B. terminu złożenia do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wniosku o świadczenia związane z wypadkiem przy pracy
C. wniosków dotyczących odpowiedzialności porządkowej pracowników
D. danych o konsekwencjach wypadku dla poszkodowanego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zatrudnienie kobiet w ciąży oraz karmiących piersią jest niedopuszczalne

A. w godzinach pracy od 7.00 do 21.00
B. przy obsłudze zwierząt chorych na choroby zakaźne
C. na portierni w placówkach opieki zdrowotnej
D. przy pracach związanych z obsługą komputera
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Możliwość obniżenia wysokości do 2,5 m w pomieszczeniu przeznaczonym do pracy stałej istnieje, gdy na jednego pracownika przypada przynajmniej 15 m3 wolnej przestrzeni w pomieszczeniu oraz zatrudnionych jest maksymalnie

A. 4 pracowników
B. 3 pracowników
C. 8 pracowników
D. 2 pracowników
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik, który został zwolniony z firmy, jest ponownie zatrudniony w tej samej firmie na identycznym stanowisku po upływie dwóch miesięcy. Ma on ważne okresowe badania lekarskie oraz aktualne szkolenie BHP. Jaką decyzję powinien podjąć pracodawca?

A. uznanie ważności posiadanych przez pracownika badań lekarskich oraz szkolenia BHP
B. wysłanie pracownika na wstępne badania lekarskie
C. wysłanie pracownika na badania lekarskie i szkolenie BHP
D. wysłanie pracownika na szkolenie BHP
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca ma obowiązek zorganizować szkolenie dla pracownika dotyczące bezpieczeństwa oraz higieny pracy?

A. w terminie jednego miesiąca od momentu rozpoczęcia pracy
B. w przeciągu tygodnia od momentu zatrudnienia
C. w ciągu trzech miesięcy od rozpoczęcia pracy
D. przed dopuszczeniem do pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jaka powinna być powierzchnia strefy pożarowej w budynku, niechronionej stałym urządzeniem gaśniczym, zakwalifikowanej do kategorii zagrożenia ludzi ZL I, przypadająca na jedną jednostkę masy środka gaśniczego?

Wyciąg z rozporządzenia MSWiA z dnia 7 czerwca 200 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów.
3. Jedna jednostka masy środka gaśniczego 2 kg (lub 3 dm3) zawartego w gaśnicach przypada, z wyjątkiem przypadków określonych w przepisach szczególnych:
1) na każde 100 m2 powierzchni strefy pożarowej w budynku, niechronionej stałym urządzeniem gaśniczym:
a) zakwalifikowanej do kategorii zagrożenia ludzi ZL I, ZL II, ZL III lub ZL V, ·
b) produkcyjnej i magazynowej o gęstości obciążenia ogniowego ponad 500 MJ/m2,
c) zawierającej pomieszczenie zagrożone wybuchem;
2) na każde 300 m2 powierzchni strefy pożarowej niewymienionej w pkt 1, z wyjątkiem zakwalifikowanej do kategorii zagrożenia ludzi ZL IV.

A. 20 m2.
B. 100 m2
C. 300 m2.
D. 10 m2.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W sytuacji zakończenia działalności zakładu lub jego likwidacji, pracodawca ma obowiązek przekazania kart badań oraz pomiarów szkodliwych dla zdrowia.

A. właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu
B. Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy
C. właściwej Państwowej Inspekcji Pracy
D. Instytutowi Medycyny Pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Po zakończeniu procesów technologicznych w hali obróbki wstępnej surowców żywnościowych, zgodnie z zasadami higieny pracy, należy

A. włączyć maszyny i urządzenia
B. przebrać się w odzież roboczą
C. przygotować warzywa do wstępnej obróbki
D. wyczyścić i zdezynfekować posadzkę, ściany, maszyny oraz urządzenia
BPO.01 Pytanie 348
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku, gdy pracownik nie przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy albo przepisów przeciwpożarowych, bądź opuszcza miejsce pracy bez ważnego powodu, pracodawca ma prawo nałożyć na niego karę

A. finansową nieprzekraczającą jednodniowego wynagrodzenia pracownika za jedno wykroczenie
B. zmiany stanowiska pracy
C. karę pieniężną równą trzykrotności wynagrodzenia pracownika w dniu powstania szkody
D. pozbawienia dodatku
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W okresie sprawozdawczym od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 roku w zakładzie odnotowano łącznie 300 dni zwolnień lekarskich udzielonych z powodu wypadków przy pracy. W analizowanym okresie zaistniało 5 wypadków przy pracy, w tym jeden śmiertelny na miejscu zdarzenia. Ile wynosi wskaźnik ciężkości wypadków w okresie sprawozdawczym?

Sposób obliczania wskaźnika ciężkości wypadków:

Wskaźnik częstotliwości wypadków = D / (W - S)

Gdzie: D – suma dni zwolnień lekarskich w okresie sprawozdawczym,

W – ilość wypadków,

S – ilość wypadków śmiertelnych.

A. 75
B. 60
C. 50
D. 100
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Miejsce przeznaczone na tymczasowy pobyt osób to lokal, w którym obecność tych samych ludzi w ciągu 24 godzin wynosi

A. więcej niż 8 godzin
B. maksymalnie 2 godziny
C. więcej niż 4 godziny
D. od 2 do 4 godzin
BPO.01 Pytanie 352
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jak długo po otrzymaniu świadectwa pracy pracownik ma prawo zwrócić się do pracodawcy o korektę świadectwa?

A. 3 dni
B. 7 dni
C. 14 dni
D. 30 dni
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z kodeksem pracy, kto odpowiadający za stan BHP w miejscu pracy lub zarządzający pracownikami, nie informuje PIP oraz prokuratury o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy podlega karze?

A. ograniczenia wolności
B. pozbawienia wolności
C. grzywny
D. utraty pozwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przesunięcie pracownicy w ciąży do innego miejsca pracy jest

A. zabronione
B. dozwolone, o ile nie występują przeciwwskazania zdrowotne
C. niedozwolone, ale po trzecim miesiącu ciąży
D. dozwolone, za zgodą pracownicy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Szkolenie okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach, gdzie występują szczególne zagrożenia zdrowotne lub wypadkowe, powinno być organizowane

A. raz na 3 lata
B. raz na 6 lat
C. raz na 5 lat
D. nie rzadziej niż raz w roku
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wypadek przy pracy uznaje się za śmiertelny, gdy doprowadza do zgonu pracownika

A. na miejscu zdarzenia lub w ciągu 3 miesięcy od tego incydentu
B. w miejscu zdarzenia lub w czasie nieprzekraczającym 6 miesięcy od daty wypadku
C. tylko w miejscu zdarzenia
D. na skutek oddziaływania uciążliwych warunków w środowisku pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W przypadku skażenia materiałem zakaźnym pracownik laboratorium powinien

A. przeprowadzić natychmiastową dezynfekcję oraz zawiadomić bezpośredniego przełożonego o przypadkach skażenia
B. niezwłocznie poinformować pracownika Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej o tym incydencie
C. zmienić odzież ochronną i zgłosić się do lekarza
D. opróżnić pomieszczenie i natychmiast zdezynfekować je
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoby podejmujące lub wykonujące pracę na danym stanowisku muszą przechodzić obowiązkowe badania sanitarno-epidemiologiczne?

A. kasjera w instytucji bankowej.
B. kelnera w restauracji.
C. sprzedawcy w sklepie.
D. prowadzącego autobus.