Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ponowna analiza ryzyka zawodowego jest konieczna w sytuacji, gdy

A. zrealizowano zmiany kadrowe w zarządzie firmy
B. zatrudniono nowego pracownika
C. wprowadzono zmiany w obowiązujących normach dotyczących analizowanych stanowisk pracy
D. minęło 5 lat od ostatniej oceny
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownicy mają prawo korzystać w pracy z własnej odzieży roboczej oraz obuwia roboczego

A. za zgodą swojego bezpośredniego przełożonego
B. bez zgody pracodawcy
C. jedynie na stanowiskach określonych przez związki zawodowe i społecznego inspektora pracy
D. za zgodą pracodawcy pod warunkiem, że spełniają one wymagania bhp
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Transport osób na wózku widłowym, jeśli producent nie przewidział miejsca na siedzenie dla pasażera, jest

A. dozwolone tylko podczas poruszania się po płaskim odcinku drogi
B. dozwolone tylko podczas jazdy bez ładunku
C. niedozwolone
D. dozwolone podczas jazdy z ładunkiem oraz bez ładunku
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Powierzchnia podłogi, która nie jest zajęta przez urządzenia techniczne, sprzęt itp., przypadająca na każdego pracownika zatrudnionego jednocześnie w danym pomieszczeniu pracy,

A. musi być większa niż 2,5 m2
B. powinna wynosić 3,3 m2
C. powinna wynosić co najmniej 2,2 m2
D. nie powinna być mniejsza niż 2 m2
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik powinien zostać skierowany na badanie lekarskie kontrolne, gdy

A. niezdolność do pracy spowodowana schorzeniem trwała dłużej niż 30 dni
B. pracodawca podpisał z nim nową umowę o pracę bezpośrednio po jej rozwiązaniu
C. zaobserwowano u niego objawy dotyczące choroby zawodowej
D. został przeniesiony na stanowisko, gdzie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pomost roboczy dla pracowników zajmujących się pracami na wysokości spełnia normy bezpieczeństwa, kiedy powierzchnia pomostu jest

A. gładka, obarierowana
B. niewłaściwa, nie obarierowana
C. gładka, nie obarierowana
D. niewłaściwa, obarierowana
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zatrudnianie kobiet w stanie błogosławionym do prac uznawanych za szczególnie trudne lub szkodliwe dla zdrowia, zawartych w spisie prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodzących zdrowiu kobiet w ciąży oraz karmiących, jest

A. akceptowalne, o ile nie ma przeciwwskazań lekarza
B. zakazane
C. dozwolone
D. możliwe po złożeniu pisemnego wniosku przez pracownicę
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z ustawą Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w kwestii służby bhp, do obowiązków tej służby należy przygotowywanie oraz prezentowanie pracodawcy regularnych analiz sytuacji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy?

A. raz w roku
B. co najmniej dwa razy w roku
C. raz na kwartał
D. co najmniej raz w roku
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Szatnia podstawowa jest przeznaczona

A. na odzież osobistą zatrudnionych oraz odzież gości, którzy przybyli do danego zakładu
B. do przechowywania osobistej odzieży pracowników
C. dla pracowników, którzy wykonują prace, w trakcie których zabrudzenie odzieży roboczej jest na tyle niewielkie, że nie grozi zanieczyszczeniem ich własnej odzieży
D. do składowania odzieży roboczej i ochronnej dla pracowników zajmujących się zadaniami generującymi duże zabrudzenia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wskaż na podstawie informacji podanych w tabeli, jaka jest wartość napięcia bezpiecznego dla obsługi elektronarzędzia zasilanego prądem przemiennym w warunkach placu budowy.

Rodzaj prąduWartości napięcia bezpiecznego[V]
Warunki środowiskowe, w których rezystancja ciała ludzkiego do ziemi wynosi min. 1 kΩ. Ma to miejsce np. w pomieszczeniach o wilgotności względnej nie przekraczającej 75% i podłodze nieprzewodzącej.Warunki środowiskowe, w których rezystancja ciała ludzkiego do ziemi wynosi mniej niż 1 kΩ. Ma to miejsce np. w pomieszczeniach o wilgotności względnej nie przekraczającej 75% i podłodze przewodzącej, na terenach otwartych, placach budowy, itp.
Prąd przemienny o częstości 15-500Hz5025
Prąd stały12060

A. 25 V
B. 60 V
C. 120 V
D. 50 V
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Coroczna analiza stanu bhp w miejscu pracy, przygotowywana przez inspektora bhp, nie powinna obejmować informacji dotyczących

A. informacji na temat stosowania środków ochrony indywidualnej
B. statystyk wypadków za ubiegły rok
C. rezultatów przeprowadzanych badań czynników szkodliwych
D. danych osobowych pracowników zatrudnionych
BPO.01 Pytanie 135
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W jakim okresie dni od momentu otrzymania świadectwa pracy pracownik ma prawo zwrócić się do pracodawcy o jego poprawienie?

A. 14 dni
B. 3 dni
C. 7 dni
D. 30 dni
BPO.01 Pytanie 136
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Czy zatrudnianie kobiet w ciąży na nadgodziny oraz w nocy jest

A. dopuszczalne, pod warunkiem uzyskania pisemnej zgody pracownicy
B. zabronione
C. dopuszczalne
D. możliwe, jeżeli lekarz medycyny pracy wyrazi zgodę
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracownik zatrudniony na umowę na czas określony, który nie miał pewności co do przedłużenia umowy, w ostatnim dniu roboczym, zmieniając ubranie w szatni po pracy, doznał zawału serca. Zespół powypadkowy nie zakwalifikował tego zdarzenia jako wypadku przy pracy, ponieważ

A. przyczyną wypadku była wewnętrzna przyczyna
B. pracownik był poddawany leczeniu w poradni kardiologicznej
C. pracownik znajdował się w drodze powrotnej z pracy
D. wypadek miał miejsce poza miejscem pracy
BPO.01 Pytanie 138
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Podstawowe zadania pracodawcy w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy zawarte są w Kodeksie pracy w rozdziale

A. dziesiątym
B. dziewiątym
C. piątym
D. czwartym
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pomieszczenie, w którym pracownicy mają spożywać posiłki własne i w którym mają być wydawane im napoje, to

Rozporządzenie MPiPS z dnia 26. 09. 1977 r.
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
(wyciąg)
§29.1 Pracodawca zatrudniający powyżej dwudziestu pracowników na jednej zmianie powinien zapewnić pracownikom pomieszczenie do spożywania posiłków, zwanej dalej jadalnią.
2. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy również pracodawców zatrudniających dwudziestu i mniej pracowników, jeżeli narażeni są na kontakt z substancjami trującymi środkami chemicznymi lub promieniotwórczymi, materiałami biologicznymi zakaźnymi albo przy pracach szczególnie brudzących.
3. W jadalni należy umieścić w widocznych miejscach napisy lub znaki informujące o zakazie palenia tytoniu.
§30. Ustala się następujące typy jadalni:
1) jadalnia przeznaczona do spożywania posiłków własnych (typ I);
2) jadalnia przeznaczona do spożywania posiłków własnych i wydawania napojów (typ II);
3) jadalnia z zapleczem – przeznaczona do spożywania posiłków profilaktycznych (typ III).
Dopuszcza się łączenie jadalni typu I i II.
§31.1. W pomieszczeniu jadalni typu I powinno przypadać, co najmniej 1,1 m2 powierzchni na każdego z pracowników jednocześnie spożywających posiłek.
§32. Jadalnia typu II powinna składać się z dwóch części:
1) jadalni właściwej odpowiadającej wymaganiom jadalni typu I oraz
2) pomieszczeń do przygotowywania, wydawania napojów i zmywania naczyń stołowych.
§33. Jadalnia typu III powinna odpowiadać wymaganiom określonym dla jadalni typu II oraz powinna posiadać węzeł sanitarny dla konsumentów i węzeł sanitarny z szatnią dla pracowników obsługi.

A. jadalnia typ - I i II
B. jadalnia typ - III
C. jadalnia typ - I
D. jadalnia typ - II
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zaprojektowano pomieszczenie jadalni typu I dla 10 osób. Jaka minimalna wielkość powierzchni pomieszczenia będzie spełniać wymagania określone w rozporządzeniu?

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997r.
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
Dz.U. 03.169.1650 ze zmianami (wyciąg)
Rozdział 5. Jadalnie.
W pomieszczeniu jadalni typu I powinno przypadać co najmniej 1,1 m2
powierzchni na każdego z pracowników jednocześnie spożywających posiłek.

A. 11 m2
B. 1,0 m2
C. 1,1 m2
D. 10 m2
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kontrola zdrowia przeprowadzana jest w sytuacji

A. rozpoczęcia pracy przez nowego pracownika
B. niezdolności do wykonywania obowiązków spowodowanej chorobą trwającą dłużej niż 30 dni
C. pogorszenia się stanu zdrowia pracownika - na wniosek lekarza odpowiedzialnego za opiekę profilaktyczną
D. pogorszenia się stanu zdrowia pracownika - tylko na wniosek pracodawcy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ocena ryzyka zawodowego powinna być realizowana

A. na podstawie informacji uzyskanych od członków kierownictwa oraz wcześniejszego doświadczenia oceniającego
B. na podstawie danych z oceny wykonanej w innym zakładzie oraz analizy porównawczej
C. regularnie, z udziałem pracowników zatrudnionych na ocenianych stanowiskach lub ich przedstawicieli
D. w oparciu o statystyczne dane dostarczone przez kierownika działu oraz przy jego udziale
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W dokumentacji technologicznej, dotyczącej obsługi żurawia w zakładzie remontowo-budowlanym określono, zgodnie z przepisami, że temperatura w kabinie żurawia w okresie letnim nie powinna

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 6 lutego 2003 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych

§ 87. 1. Jeżeli drzwi kabiny żurawia znajdują się na wysokości powyżej 0,3 m ponad pomostami, przy kabinie należy zainstalować schodki lub stałe drabinki z poręczami, ułatwiające wejście.

2. W okresie zimowym w kabinie powinna być zapewniona temperatura nie niższa niż 288 K (15°C), a w okresie letnim temperatura w kabinie nie powinna przekraczać temperatury zewnętrznej.

3. Maszynista powinien mieć możliwość sterowania żurawiem i obserwacji terenu pracy z pozycji siedzącej.

A. być niższa niż 18 °C
B. być niższa niż 15 °C
C. przekraczać temperatury zewnętrznej
D. przekraczać 15 °C
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Rodzaje środków osobistej ochrony oraz odzieży i obuwia roboczego, których użycie na danym stanowisku jest konieczne, a także przewidywane czasokresy ich stosowania ustala w firmie

A. pracodawca
B. wytwórca
C. sanepid
D. służba bhp
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Ile umywalek powinno być zainstalowanych w zakładzie w umywalni, z której korzysta 35 mężczyzn zatrudnionych przy pracach produkcyjnych, mało brudzących, jeśli 5-ciu z nich pracuje na drugiej zmianie?

Na każdych dziesięciu pracowników najliczniejszej zmiany powinna przypadać co najmniej jedna umywalka indywidualna, a przy pracach brudzących i w kontakcie z substancjami szkodliwymi lub zakaźnymi – co najmniej jedna umywalka na każdych pięciu pracowników – lecz nie mniej niż jedna przy mniejszej liczbie zatrudnionych.

A. 1
B. 3
C. 7
D. 2
BPO.01 Pytanie 150
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kiedy pracodawca ma obowiązek utworzyć służbę bhp, jeśli zatrudnia więcej niż

A. 250 pracowników
B. 100 pracowników
C. 50 pracowników
D. 10 pracowników
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kto jest objęty zakazem pracy w godzinach nocnych?

A. młodociani oraz osoby zatrudnione na umowie zlecenia
B. osoby zatrudnione na umowie zlecenia, młodociani oraz niepełnosprawni
C. niepełnosprawni, młodociani oraz kobiety w stanie ciąży
D. niepełnosprawni oraz ci, którzy nie złożyli deklaracji o opiece nad dzieckiem do lat 4
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do zadań dyrektora placówki edukacyjnej należy organizacja kursu z zakresu udzielania pierwszej pomocy?

A. tylko nauczycielom
B. wyłącznie nauczycielom wychowania fizycznego
C. wszystkim pracownikom szkoły
D. jedynie nauczycielom prowadzącym zajęcia w warsztatach i laboratoriach
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Wysokość pomieszczenia spawalni powinna wynosić co najmniej

Wyciąg z rozporządzenia MG z dnia 27 kwietnia 2000 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach spawalniczych.
(Dz. U. Nr 40, poz. 470)
Spawalnie i stanowiska spawalnicze
§ 6. Ścianki lub parawany kabiny spawalniczej powinny być wykonane z materiału niepalnego lub trudno zapalnego, tłumiącego szkodliwe promieniowanie optyczne. Powinny one mieć wysokość, co najmniej 2,00 m, z zachowaniem przy podłodze szczeliny wentylacyjnej.
§ 7. 1. W spawalni powinno przypadać na każdego pracownika najliczniejszej zmiany, co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia nie zajętej przez urządzenia i sprzęt.
2. Wysokość pomieszczenia spawalni powinna wynosić, co najmniej 3,75 m.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się przy pracach spawalniczych wykonywanych na statkach powietrznych i środkowych.
4. Na każde stanowisko spawalnicze powinny przypadać, co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi, nie zajętej przez urządzenia i sprzęt.

A. 3,75 m
B. 2,00 m
C. 3,30 m
D. 4,25 m
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakim terminem określamy obszar pracy, wraz z wyposażeniem w narzędzia i przedmioty konieczne do pracy, w którym pracownik lub grupa pracowników realizuje swoje zadania?

A. Stanowisko pracy
B. Obszar zakładu pracy
C. Pomieszczenie robocze
D. Miejsce zatrudnienia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zespół zajmujący się badaniem przyczyn oraz okoliczności wypadku w miejscu pracy opracowuje dokumentację powypadkową na podstawie

A. wyłącznie swoich ustaleń oraz obserwacji
B. informacji otrzymanych od poszkodowanego oraz świadka
C. protokółu przesłuchania osoby poszkodowanej
D. protokółu przesłuchania świadka
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Przed przystąpieniem do działań kontrolnych przy urządzeniach i instalacjach elektroenergetycznych, które są odłączone od zasilania, pracownik odpowiedzialny za bhp powinien najpierw

A. przeprowadzić oględziny oraz usunąć osłony i bariery ochronne
B. umieścić tablicę ostrzegawczą w miejscu włączania obwodu o treści "Nie załączać"
C. poinformować rejonowy zakład elektroenergetyczny
D. otrzymać pisemne zlecenie do wykonania działań służbowych
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W sytuacji, gdy pracownik stracił zdolność do wykonywania dotychczasowej pracy w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej i nie został uznany za osobę niezdolną do pracy w myśl przepisów dotyczących emerytur i rent z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, pracodawca, zgodnie z orzeczeniem lekarskim, jest zobowiązany

A. przenieść pracownika do odpowiedniej pracy
B. rozwiązać z pracownikiem umowę o pracę
C. znaleźć pracownikowi nowe stanowisko u innego pracodawcy
D. pokryć koszty rehabilitacji pracownika