Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

BPO.01 Pytanie 162
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W którym z wymienionych dni pracodawca ma prawo zatrudnić pracownika w sklepie?

A. 24 grudnia
B. 1 maja
C. 11 listopada
D. 1 stycznia
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pomieszczenie ma powierzchnię 20 m2 i wysokości 2,4 m. Jaki rodzaj działalności może być tam prowadzony?

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
(wyciąg)
Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:
1. 3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia.
2. 3,3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.
3. 2,5 m w świetle: a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników,
   a) na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia lub
   b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia.
4. 2,2 m w świetle w dyżurce, portierni, kantorze, kiosku ulicznym, dworcowym i innym oraz w pomieszczeniu usytuowanym na antresoli otwartej do większego pomieszczenia.

A. Sklep spożywczy.
B. Kiosk z prasą.
C. Salon fryzjerski.
D. Zakład szewski.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Urządzenia zabezpieczające stosowane w maszynach o dużym ryzyku powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby

A. zdjęcie, otwarcie lub wyłączenie urządzenia zabezpieczającego skutkowało natychmiastowym zatrzymaniem maszyny lub jej niebezpiecznych elementów, bądź też nie było możliwe zdjęcie lub otwarcie osłony w trakcie ruchu osłanianych elementów, a ponowne założenie, zamknięcie lub włączenie urządzenia zabezpieczającego nie aktywowało automatycznie maszyny
B. osłony stosowane na maszynach dawały możliwość bezpośredniego dostępu do strefy zagrożenia
C. elementy w ruchu oraz inne części maszyn, które mogą stanowić zagrożenie w przypadku kontaktu, powinny być osłonięte lub wyposażone w inne skuteczne środki ochrony na wysokości co najmniej 0,5 m od podłogi (podestu) stanowiska pracy
D. ponowne założenie, zamknięcie lub uruchomienie urządzenia zabezpieczającego powodowało automatyczne uruchomienie maszyny
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Osoba pracująca na tokarce, frezarce lub szlifierce powinna przejść instruktaż stanowiskowy

A. na każdym z tych stanowisk
B. przynajmniej na jednym z tych urządzeń
C. przynajmniej na dwóch z tych maszyn
D. na tym stanowisku, które jest najgroźniejsze
BPO.01 Pytanie 170
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z przepisami prawa pracy, w przypadku nieprzestrzegania przez pracownika zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, norm przeciwpożarowych, opuszczenia miejsca pracy bez usprawiedliwienia, przybycia do pracy w stanie nietrzeźwości lub picia alkoholu w trakcie pracy, pracodawca ma prawo

A. zmienić pracownikowi stanowisko na niższe.
B. nałożyć karę finansową.
C. odebrać pracownikowi premię.
D. rozwiązać umowę z pracownikiem.
BPO.01 Pytanie 171
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Młodociany pracownik ma prawo do otrzymywania wynagrodzenia za pracę. Jaki procent przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej stanowi jego wynagrodzenie w drugim roku nauki?

§ 19. 1.Młodocianemu w okresie nauki zawodu przysługuje wynagrodzenie obliczane w stosunku procentowym do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale, obowiązującego od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

2. Stosunek procentowy wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, wynosi:

1) w pierwszym roku nauki - nie mniej niż 4%,

2) w drugim roku nauki - nie mniej niż 5%,

3) w trzecim roku nauki - nie mniej niż 6%.

§ 20. Młodocianym odbywającym przyuczenie do wykonywania określonej pracy przysługuje nie mniej niż 4% wynagrodzenia, o którym mowa w ust.1.

A. Nie mniej niż 5%.
B. Nie mniej niż 6%.
C. Nie mniej niż 9%.
D. Nie mniej niż 4%.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Nadzór państwowy nad działaniami mającymi na celu zapewnienie bezpiecznego użytkowania urządzeń technicznych, które mogą stanowić zagrożenie dla życia, zdrowia ludzi oraz mienia i środowiska, sprawuje

A. Urząd Dozoru Technicznego
B. Państwowa Inspekcja Sanitarna
C. Państwowa Inspekcja Pracy
D. Główny Instytut Górnictwa
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca, w odpowiedzi na pozew, podniósł zarzut przedawnienia roszczenia z uwagi na upływ okresu

n n nn
n „W dniu 20 października 1995 roku pracownik uległ wypadkowi przy pracy. Otrzymał od ZUS jednorazowe odszkodowanie za stwierdzony w wyniku tego wypadku 10% uszczerbek na zdrowiu. Nie dochodził od pracodawcy żadnych uzupełniających świadczeń cywilnych. W dniu 13 marca 2006 roku pracownik wniósł do sądu pracy pozew o zasądzenie renty wyrównawczej i zadośćuczynienia za krzywdę związaną z wypadkiem."n

A. 10 lat od dnia wypadku.
B. 7 lat od dnia wypadku.
C. 5 lat od dnia wypadku.
D. 3 lat od dnia wypadku.
BPO.01 Pytanie 175
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, młodocianym pracownikiem jest osoba, która

A. osiągnęła 16 lat i nie przekroczyła 18 lat
B. ukończyła 15 lat, ale nie ma więcej niż 18 lat
C. nie ma jeszcze 15 lat
D. ma mniej niż 16 lat
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

W zakładzie pracy znajduje się pomieszczenie o wolnej objętości pomieszczenia wynoszącej 135 m3 oraz wolnej powierzchni podłogi 40,1 m2. W tym pomieszczeniu zatrudnionych może być zgodnie z przepisami

Fragment rozporządzenia MPiPS z dnia 26. 09. 1997 r.
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:

1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach.

2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać, co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2m2 wolnej powierzchni podłogi (nie zajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.).

A. 10 pracowników.
B. 25 pracowników.
C. 20 pracowników.
D. 15 pracowników.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca ma obowiązek wdrożyć proceduralne środki zabezpieczające, które pomagają w redukcji zagrożeń w miejscu pracy, w formie

A. osłon dla maszyn
B. instrukcji stanowiskowych
C. barier ochronnych
D. indywidualnych środków ochrony
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Gdy dopuszczalny poziom hałasu w miejscu pracy wynosi 85 dB, a rzeczywisty poziom to 88 dB, to pracownik

A. może wykonywać pracę bez dodatkowych środków ochrony osobistej
B. może pracować po zastosowaniu ochrony słuchu
C. nie może wykonywać swoich zadań, ponieważ NDN hałasu zostało przekroczone
D. nie może wykonywać pracy, ponieważ hałas jest zbyt wysoki
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Które z wymienionych poniżej rodzaju siedzisk powinny być ustawione w jadalni pracowniczej?

Fragment załącznika do rozporządzenia MPiPS z dnia 26. 09. 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:
1. Dla każdego pracownika spożywającego posiłek w jadalni należy zapewnić indywidualne miejsce siedzące przy stole.
2. Jadalnia powinna być wyposażona w umywalnie w ilości nie mniejszej niż jedna umywalka na dwadzieścia miejsc siedzących w jadalni, lecz nie mniej niż jedna umywalka. Przy każdej umywalce powinny znajdować się ręczniki jednorazowego użytku lub powinna być zainstalowana suszarka do rąk.
3. W jadalni powinny być zainstalowane urządzenia do podgrzewania przez pracownika posiłku własnego oraz zlewozmywaki dwukomorowe w ilości jeden zlewozmywak na dwadzieścia miejsc w jadalni, ale nie mniej niż jeden zlewozmywak.
4. W jadalniach typu I i II lub przy nich powinny znajdować się indywidualne zamykane szafki przeznaczone do przechowywania w higienicznych warunkach własnego posiłku pracownika.

A. Krzesła, ławki i taborety.
B. Krzesła lub taborety.
C. Ławki.
D. Ławki i taborety.
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Maksymalny czas pracy osoby z niepełnosprawnością, która posiada znaczny lub umiarkowany stopień tej niepełnosprawności, nie może wynosić więcej niż

A. 5 godzin dziennie i nie więcej niż 30 godzin w tygodniu
B. 8 godzin dziennie i nie więcej niż 40 godzin w tygodniu
C. 7 godzin dziennie i 35 godzin w tygodniu
D. 6 godzin dziennie i 30 godzin w tygodniu
BPO.01 Pytanie 188
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Do kar porządkowych za łamanie obowiązków pracowniczych należy między innymi

A. karę upomnienia lub nagany
B. zwolnienie dyscyplinarne
C. mandat karny
D. grzywnę
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pomieszczenie główne baru od zaplecza oddzielają drewniane drzwi wahadłowe z panelem z mlecznego szkła. Czy zastosowane drzwi spełniają wymagania określone w przepisach?

Wyciąg z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bhp
§ 22.
  1. Wymiary otworów drzwiowych w każdym pomieszczeniu powinny być odpowiednie do liczby pracowników z nich korzystających oraz do rodzaju i wielkości używanych urządzeń transportowych i przemieszczanych ładunków. Wymiary otworów drzwiowych określa Polska Norma.
  2. Sposób otwierania drzwi z pomieszczeń pracy i z pomieszczeń higieniczno-sanitarnych powinien odpowiadać wymaganiom przepisów techniczno-budowlanych i dotyczących ochrony przeciwpożarowej.
  3. Drzwi rozsuwane muszą być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich wypadnięciu z prowadnic.
  4. Drzwi i bramy otwierające się do góry muszą być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich przypadkowemu opadaniu.
  5. Wrota bram powinny być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich przypadkowemu zamknięciu.
  6. Wahadłowe drzwi i bramy muszą być przezroczyste lub posiadać przezroczyste panele.
  7. Drzwi i bramy przezroczyste powinny być wykonane z materiału odpornego na rozbicie lub ze szkła hartowanego oraz odpowiednio oznakowane w widocznym miejscu.
  8. Pomiędzy pomieszczeniami nie należy wykonywać progów, chyba że warunki techniczne wymagają ich zastosowania. W takich przypadkach należy je oznaczać w sposób widoczny.
  9. Drzwi i bramy otwierane i zamykane mechanicznie powinny tak funkcjonować, aby nie stwarzały zagrożenia wypadku. Drzwi takie powinny mieć zamontowane łatwo rozpoznawalne i łatwo dostępne z obu stron urządzenie do ich zatrzymywania, a także powinny być przystosowane do ręcznego otwierania.

A. Spełniają, gdyż nie zastosowano drzwi rozsuwanych.
B. Nie spełniają, gdyż panel jest z nieprzezroczystego szkła.
C. Nie spełniają, gdyż drzwi nie posiadają urządzenia zapobiegającego przypadkowemu zamknięciu.
D. Spełniają, gdyż zastosowano panel odporny na stłuczenia.
BPO.01 Pytanie 190
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Kontrolę oraz nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawa pracy, w tym zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, sprawuje

A. Prokuratura Rejonowa
B. Najwyższa Izba Kontroli
C. Centralny Instytut Ochrony Pracy
D. Państwowa Inspekcja Pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Zespół zajmujący się analizą wypadków, po ustaleniu przyczyn oraz okoliczności zdarzenia, ma obowiązek przygotować protokół powypadkowy w terminie

A. 30 dni od dnia zgłoszenia o wypadku
B. 7 dni od dnia zgłoszenia o wypadku
C. 5 dni od dnia zgłoszenia o wypadku
D. 14 dni od dnia zgłoszenia o wypadku
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Pracodawca ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia o każdym wypadku przy pracy, który jest śmiertelny, ciężki lub zbiorowy?

A. odpowiedniego inspektora pracy oraz prokuratora
B. policji oraz odpowiedniego inspektora pracy
C. prokuratora oraz Urzędu Dozoru Technicznego
D. policji oraz prokuratora
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Głównym celem analizy ryzyka zawodowego jest

A. wdrożenie działań zapobiegawczych i korygujących w celu zminimalizowania zagrożeń
B. zrealizowanie jedynie wymogu formalnego, wynikającego z przepisów bhp
C. udowodnienie, że ryzyko jest do zaakceptowania
D. zapewnienie pracownikom efektywnej ochrony przed zagrożeniami w miejscu pracy
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jaką nazwę nosi instytucja rządowa odpowiedzialna za kontrolę prawidłowego użytkowania urządzeń technicznych, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzkiego oraz dla mienia i otoczenia, mająca na celu zapewnienie najwyższego poziomu bezpieczeństwa?

A. Państwowy Instytut Badawczy
B. Centralny Instytut Ochrony Pracy
C. Państwowa Inspekcja Pracy
D. Urząd Dozoru Technicznego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Jakie są zasady przeprowadzania badań wstępnych dla pracownika, który wraca do pracy po przerwie trwającej ponad 30 dni?

A. na koszt pracodawcy
B. na koszt pracownika
C. bezpłatnie przez uprawnionego lekarza
D. z ubezpieczenia zdrowotnego
Zarządzanie bezpieczeństwem w…

Z punktu widzenia bezpieczeństwa montażu rusztowania, ich odległość od linii energetycznych niskiego napięcia (do 1 kV) - mierzona w poziomie od zewnętrznych przewodów - nie powinna być mniejsza niż

A. 5,0 m
B. 10,0 m
C. 2,0 m
D. 3,0 m