Filtrowanie pytań
W którym z wymienionych dni pracodawca ma prawo zatrudnić pracownika w sklepie?
Jaką minimalną wysokość powinno mieć pomieszczenie do stałej pracy, w którym obecne są czynniki szkodliwe dla zdrowia?
Jaka maksymalna masa w kg nie może być przekraczana przez mężczyzn przenoszących przedmioty ręcznie podczas pracy o stałym charakterze, na wysokości do 4 metrów oraz na dystansie do 25 metrów?
Pomieszczenie ma powierzchnię 20 m2 i wysokości 2,4 m. Jaki rodzaj działalności może być tam prowadzony?
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (wyciąg) |
Wysokość pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż: 1. 3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia. 2. 3,3 m w świetle – jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia. 3. 2,5 m w świetle: a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a) na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia lub b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia. 4. 2,2 m w świetle w dyżurce, portierni, kantorze, kiosku ulicznym, dworcowym i innym oraz w pomieszczeniu usytuowanym na antresoli otwartej do większego pomieszczenia. |
Termin Najwyższe Dopuszczalne Natężenie szkodliwych czynników wpływających na zdrowie w miejscu pracy dotyczy
Urządzenia zabezpieczające stosowane w maszynach o dużym ryzyku powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby
Osoba pracująca na tokarce, frezarce lub szlifierce powinna przejść instruktaż stanowiskowy
Kto jest zobowiązany do zabezpieczenia miejsca wypadku, jeśli zdarzenie miało miejsce w obszarze zakładu pracy?
Zgodnie z przepisami prawa pracy, w przypadku nieprzestrzegania przez pracownika zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, norm przeciwpożarowych, opuszczenia miejsca pracy bez usprawiedliwienia, przybycia do pracy w stanie nietrzeźwości lub picia alkoholu w trakcie pracy, pracodawca ma prawo
Młodociany pracownik ma prawo do otrzymywania wynagrodzenia za pracę. Jaki procent przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej stanowi jego wynagrodzenie w drugim roku nauki?
§ 19. 1.Młodocianemu w okresie nauki zawodu przysługuje wynagrodzenie obliczane w stosunku procentowym do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale, obowiązującego od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski". 2. Stosunek procentowy wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, wynosi: 1) w pierwszym roku nauki - nie mniej niż 4%, 2) w drugim roku nauki - nie mniej niż 5%, 3) w trzecim roku nauki - nie mniej niż 6%. § 20. Młodocianym odbywającym przyuczenie do wykonywania określonej pracy przysługuje nie mniej niż 4% wynagrodzenia, o którym mowa w ust.1. |
Czy praca kobiety w ciąży przy korzystaniu z monitorów komputerowych jest
Nadzór państwowy nad działaniami mającymi na celu zapewnienie bezpiecznego użytkowania urządzeń technicznych, które mogą stanowić zagrożenie dla życia, zdrowia ludzi oraz mienia i środowiska, sprawuje
Pracodawca, w odpowiedzi na pozew, podniósł zarzut przedawnienia roszczenia z uwagi na upływ okresu
n „W dniu 20 października 1995 roku pracownik uległ wypadkowi przy pracy. Otrzymał od ZUS jednorazowe odszkodowanie za stwierdzony w wyniku tego wypadku 10% uszczerbek na zdrowiu. Nie dochodził od pracodawcy żadnych uzupełniających świadczeń cywilnych. W dniu 13 marca 2006 roku pracownik wniósł do sądu pracy pozew o zasądzenie renty wyrównawczej i zadośćuczynienia za krzywdę związaną z wypadkiem."n | n
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, młodocianym pracownikiem jest osoba, która
W zakładzie pracy znajduje się pomieszczenie o wolnej objętości pomieszczenia wynoszącej 135 m3 oraz wolnej powierzchni podłogi 40,1 m2. W tym pomieszczeniu zatrudnionych może być zgodnie z przepisami
Fragment rozporządzenia MPiPS z dnia 26. 09. 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy: |
1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach. 2. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać, co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2m2 wolnej powierzchni podłogi (nie zajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.). |
Jaką część wynagrodzenia otrzymuje pracownik w przypadku niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem w drodze do pracy?
Jak często należy przeprowadzać szkolenia wstępne BHP dla nowo zatrudnionych pracowników?
Szkolenie okresowe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracownika administracyjno-biurowego powinno być organizowane nie rzadziej niż co
Pracodawca ma obowiązek wdrożyć proceduralne środki zabezpieczające, które pomagają w redukcji zagrożeń w miejscu pracy, w formie
Pomieszczenia, w których się pracuje, powinny być dostosowane do
Gdy dopuszczalny poziom hałasu w miejscu pracy wynosi 85 dB, a rzeczywisty poziom to 88 dB, to pracownik
Na jaką wysokość powinna być ustawiona barierka oddzielająca obszar niebezpieczny na terenie budowy?
Maksymalna masa przedmiotów, które może przenosić jeden pracownik-mężczyzna podczas stałej pracy, nie powinna wynosić więcej niż
Które z wymienionych poniżej rodzaju siedzisk powinny być ustawione w jadalni pracowniczej?
Fragment załącznika do rozporządzenia MPiPS z dnia 26. 09. 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy: |
1. Dla każdego pracownika spożywającego posiłek w jadalni należy zapewnić indywidualne miejsce siedzące przy stole. 2. Jadalnia powinna być wyposażona w umywalnie w ilości nie mniejszej niż jedna umywalka na dwadzieścia miejsc siedzących w jadalni, lecz nie mniej niż jedna umywalka. Przy każdej umywalce powinny znajdować się ręczniki jednorazowego użytku lub powinna być zainstalowana suszarka do rąk. 3. W jadalni powinny być zainstalowane urządzenia do podgrzewania przez pracownika posiłku własnego oraz zlewozmywaki dwukomorowe w ilości jeden zlewozmywak na dwadzieścia miejsc w jadalni, ale nie mniej niż jeden zlewozmywak. 4. W jadalniach typu I i II lub przy nich powinny znajdować się indywidualne zamykane szafki przeznaczone do przechowywania w higienicznych warunkach własnego posiłku pracownika. |
Maksymalny czas pracy osoby z niepełnosprawnością, która posiada znaczny lub umiarkowany stopień tej niepełnosprawności, nie może wynosić więcej niż
Pracownik nie ma prawa do jednorazowego odszkodowania w przypadku wypadku
Do kar porządkowych za łamanie obowiązków pracowniczych należy między innymi
Pomieszczenie główne baru od zaplecza oddzielają drewniane drzwi wahadłowe z panelem z mlecznego szkła. Czy zastosowane drzwi spełniają wymagania określone w przepisach?
Wyciąg z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bhp | |
---|---|
§ 22. |
|