Element oznaczony na rysunku cyfrą 2 jest warstwą wiążącą, co ma kluczowe znaczenie w konstrukcji nawierzchni drogowej. Warstwa wiążąca służy jako nośna struktura, która transferuje obciążenia z warstwy ścieralnej na niższe warstwy, takie jak warstwa podbudowy. Dzięki swojej charakterystyce materiałowej, warstwa ta zapewnia odpowiednią przyczepność i stabilność nawierzchni, co wpływa na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W praktyce, dobór odpowiednich materiałów do warstwy wiążącej, takich jak mieszanki asfaltowe, jest zgodny z normami PN-EN 13108, które szczegółowo określają wymagania dotyczące ich właściwości mechanicznych oraz odporności na różne czynniki atmosferyczne. Ponadto, dobrze zaprojektowana warstwa wiążąca wzmacnia trwałość całej nawierzchni oraz pomaga w efektywnym rozkładaniu sił, co jest niezbędne dla długowieczności dróg.
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może sugerować kilka nieporozumień związanych z rolami poszczególnych warstw w konstrukcji nawierzchni drogowej. Na przykład, warstwa odsączająca, której dotyczy jedna z odpowiedzi, jest elementem mającym na celu zarządzanie wodami gruntowymi oraz odprowadzanie wody z nawierzchni. Nie odgrywa ona jednak roli w przenoszeniu obciążeń z warstwy ścieralnej, co czyni ją nieodpowiednią w kontekście pytania. Z kolei warstwa ścieralna, inny z błędnych wyborów, jest górną warstwą nawierzchni, która bezpośrednio styka się z ruchem pojazdów i odpowiada za zapewnienie odpowiedniej przyczepności i bezpieczeństwa. Jej zadaniem nie jest jednak przenoszenie obciążeń do warstw pod nią, lecz raczej zapewnienie komfortu jazdy oraz ochrony niższych warstw. Dodatkowo, warstwa odcinająca nie ma zastosowania w kontekście nawierzchni drogowych, gdyż jest to pojęcie bardziej związane z barierami dla wód gruntowych, które nie wpływają na mechanikę obciążeniową. Właściwe zrozumienie funkcji warstw nawierzchni jest kluczowe dla projektowania dróg, a nieprawidłowe przypisanie funkcji do poszczególnych warstw może prowadzić do błędnych decyzji inżynieryjnych i w efekcie do skrócenia żywotności konstrukcji drogowej.