Rysunek D rzeczywiście ilustruje kluczowy etap odwodnienia powierzchniowego nawierzchni drogowej w postaci ścieku drogowego. Widzimy tu koryto ścieku, które jest fundamentalnym elementem systemu odwodnienia. Koryto to ma za zadanie zbierać wodę opadową z nawierzchni drogowej, kierując ją do odpowiednich punktów zbiorczych, takich jak studnie chłonne czy systemy kanalizacji deszczowej. W praktyce prawidłowe wykonanie ścieku drogowego zgodnie z obowiązującymi normami jest niezwykle istotne, aby zapewnić skuteczne odprowadzenie wody, co z kolei ma wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. W dobrych praktykach inżynieryjnych zwraca się uwagę na odpowiednie nachylenie koryta, aby zminimalizować ryzyko zastoisk wodnych i erozji. W kontekście przepisów budowlanych, takie rozwiązania muszą spełniać wymagania zawarte w normach PN-EN, co zapewnia ich trwałość i efektywność w długotrwałym użytkowaniu.
Analizując pozostałe odpowiedzi, można zauważyć, że nie oddają one rzeczywistych cech etapu odwodnienia nawierzchni drogowej. Na rysunkach, które nie przedstawiają koryta ścieku, brakuje kluczowych elementów, które są niezbędne do efektywnego odprowadzania wody. W przypadku, gdy rysunek nie zawiera elementów betonowych, jak płyty czy koryta, nie można uznać go za przedstawiający proces odwodnienia. Często błędne wnioski wynikają z mylnego przekonania, że każdy element hydrotechniczny może być interpretowany jako ściek drogowy. Należy pamiętać, że efektywne odwodnienie musi być zgodne z projektowymi założeniami oraz standardami, które regulują budowę infrastruktury drogowej. Nawierzchnia drogowa wymaga szczegółowego zaplanowania systemu odwodnienia, aby uniknąć problemów z wodą, takich jak zalania, erozja nawierzchni czy obniżona przyczepność. Ignorowanie tych podstawowych zasad prowadzi do nieprawidłowego projektowania i realizacji, co może skutkować poważnymi konsekwencjami dla infrastruktury oraz bezpieczeństwa użytkowników.