Przyrząd 3, będący termometrem na podczerwień, jest odpowiedni do wykrywania nadmiernie trących elementów maszyn elektrycznych podczas ich pracy. Zasada działania tego przyrządu opiera się na detekcji promieniowania podczerwonego emitowanego przez obiekty w wyniku ich podgrzewania. Gdy elementy maszyny doświadczają nadmiernego tarcia, generowane ciepło prowadzi do wzrostu temperatury, co termometr na podczerwień może szybko zarejestrować. Przykłady zastosowań obejmują monitoring silników elektrycznych, przekładni oraz łożysk, gdzie nadmierne tarcie może wskazywać na zużycie lub niewłaściwe smarowanie. W standardach branżowych, takich jak ISO 9001, przewiduje się regularne kontrole termograficzne jako część utrzymania ruchu, co pozwala na wczesne wykrycie awarii i zapobiega kosztownym przestojom. Poprawna diagnoza stanu technicznego maszyn przy użyciu tego przyrządu znacząco wpływa na efektywność operacyjną i bezpieczeństwo pracy.
Wybór pozostałych przyrządów jako narzędzi do wykrywania nadmiernego tarcia w ruchomych elementach maszyn elektrycznych jest niezgodny z zasadniczymi funkcjami, jakie pełnią te urządzenia. Multimetry, na przykład, są przeznaczone do pomiaru wielkości elektrycznych takich jak napięcie, prąd i rezystancja, co w kontekście tarcia nie ma zastosowania. Użytkownicy mogą mylnie zakładać, że pomiar parametrów elektrycznych może być wystarczający do oceny stanu elementów mechanicznych, co jest błędne, ponieważ tarcie i generowanie ciepła są procesami mechaniczno-fizycznymi, a nie elektrycznymi. Niezrozumienie różnicy pomiędzy tymi kategoriami przyrządów może prowadzić do niewłaściwej diagnostyki, co skutkuje nieprawidłowymi decyzjami dotyczącymi konserwacji i eksploatacji maszyn. W praktyce, ignorowanie metody detekcji termograficznej może prowadzić do poważnych awarii, a tym samym do wyższych kosztów związanych z naprawami oraz przestojami w produkcji. Dlatego kluczowym elementem skutecznego zarządzania urządzeniami jest umiejętność doboru odpowiednich przyrządów w zależności od rodzaju problemu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży inżynieryjnej oraz utrzymania ruchu.