Klatkowy silnik trójfazowy prądu przemiennego, jak ten przedstawiony na rysunku, jest jednym z najczęściej stosowanych typów silników w przemyśle. Budowa wirnika w formie klatki, wykonana najczęściej z aluminiowych lub miedzianych prętów, pozwala na osiąganie dużej sprawności oraz niezawodności pracy. Silniki klatkowe są stosowane w aplikacjach, gdzie wymagana jest duża moc przy jednoczesnej prostocie konstrukcji. Dzięki wykorzystaniu trzech zestawów uzwojeń w stojanie, silnik ten generuje wirujące pole magnetyczne, co pozwala na efektywne przekształcanie energii elektrycznej w mechaniczną. Zastosowania takich silników obejmują napędy w wentylatorach, pompach oraz maszynach przemysłowych. Z uwagi na ich szerokie zastosowanie, silniki klatkowe trójfazowe są zgodne z międzynarodowymi standardami IEC oraz normami jakości, co potwierdza ich przydatność i efektywność w różnych warunkach pracy.
Wybór odpowiedzi dotyczącej silnika szeregowego prądu stałego, bocznikowego prądu stałego lub pierścieniowego trójfazowego prądu przemiennego, wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące budowy oraz zasad działania silników elektrycznych. Silniki szeregowe prądu stałego są projektowane głównie do pracy ze zmiennym obciążeniem, gdzie ich moment obrotowy wzrasta przy zwiększeniu prądu. Tego typu silniki nie są odpowiednie w przypadku aplikacji wymagających stabilności prędkości, co jest typowe dla silników klatkowych, które charakteryzują się stałą prędkością obrotową niezależnie od obciążenia. Z kolei silniki bocznikowe prądu stałego, mimo że oferują lepszą regulację prędkości, nie mają konstrukcji klatki wirnika. Natomiast silniki pierścieniowe trójfazowe prądu przemiennego, chociaż wykorzystywane w bardziej wymagających aplikacjach, nie są tak powszechnie stosowane jak silniki klatkowe i mają bardziej skomplikowaną budowę oraz wymagają więcej konserwacji. Kluczowe jest zrozumienie, że wybór odpowiedniego typu silnika powinien opierać się na jego zastosowaniu, wymaganiach dotyczących momentu obrotowego oraz charakterystyki pracy. Błędy w ocenie typu silnika mogą prowadzić do nieskutecznego doboru urządzeń w zastosowaniach przemysłowych.