Filtrowanie pytań
 HGT.06  Pytanie 801 
 Realizacja usług w recepcji 
A. w kasę fiskalną
B. w dokument meldunkowy
C. w harmonogram obłożenia hotelu
D. w formularz rezerwacji
 Realizacja usług w recepcji 
Jaką czynność należy wykonać jako pierwszą podczas przyjmowania gościa w hotelu?
A. Wydać klucze do pokoju oraz kartę pobytu
B. Zapytać o nazwisko lub numer rezerwacji
C. Pokazać drogę do restauracji oraz pokoju
D. Zebrać dokumenty wymagane do rejestracji
 Realizacja usług w recepcji 
Do usług dodatkowych, które oferuje hotel, nie należy
A. udzielanie informacji
B. dostarczanie prasy
C. serwowanie śniadań
D. przekazywanie listów
 HGT.06  Pytanie 804 
 Realizacja usług w recepcji 
Gość złożył zamówienie na usługi noclegowe w formie pisemnej, podając numer swojej karty kredytowej oraz planując przyjazd do hotelu do godziny 1600. W wyznaczonym czasie jednak nie dotarł do obiektu. Do kiedy recepcjonista ma prawo zatrzymać pokój i jakie działania związane z opłatami powinien podjąć?
A. Do 1800 dnia planowanego przyjazdu i obciążyć gościa kosztami noclegu
B. Do 1800 dnia planowanego przyjazdu i nie obciążyć gościa kosztami noclegu
C. Do 1200 dnia następnego i nie obciążyć gościa kosztami noclegu
D. Do 1200 dnia następnego i obciążyć gościa kosztami noclegu
 HGT.06  Pytanie 805 
 Realizacja usług w recepcji 
Jaką akcję może podjąć recepcjonista na podstawie listy pokojowej?
A. Przygotować wstępny rachunek
B. Zweryfikować wolne pokoje
C. Zarejestrować grupę turystyczną
D. Określić zakres dostępnych usług
 Realizacja usług w recepcji 
Jaką z wymienionych potraw powinno się przygotować na kolację, której głównym motywem są dania kuchni węgierskiej?
A. Cannelloni z mięsem mielonym
B. Zupa gulaszowa
C. Spaghetti z pieczarkami
D. Bliny z kawiorem
 Realizacja usług w recepcji 
Jakie działania mogłyby zwiększyć zainteresowanie ofertą hotelu nadmorskiego w okresie pozasezonowym?
A. Organizowanie wyjazdów dla uczniów w ramach tzw. zielonych szkół
B. Zamieszczenie ogłoszenia o ofercie hotelu w czasopismach branżowych
C. Wprowadzenie programu lojalnościowego dla klientów hotelowych
D. Obniżenie kosztu noclegu dla mieszkańców lokalnych
 Realizacja usług w recepcji 
Która z zamieszczonych kart może zostać zaproponowana wyłącznie gościom, jeżeli regularnie i często odwiedzają hotel?

A. A.
B. B.
C. C.
D. D.
 Realizacja usług w recepcji 
Zasada "zbierania śmietanki" opiera się na wprowadzeniu usług na rynek
A. w wysokiej cenie przy słabej promocji
B. w wysokiej cenie przy intensywnej promocji
C. w niskiej cenie przy intensywnej promocji
D. w niskiej cenie i słabej promocji
 Realizacja usług w recepcji 
Kiedy mówimy o podstawowych usługach oferowanych przez obiekt hotelarski, co jeszcze, prócz noclegu, powinno być uwzględnione?
A. budzenie
B. parking
C. depozyt
D. wyżywienie
 Realizacja usług w recepcji 
Na podstawie jakiego dokumentu recepcjonista ma prawo wydać gościowi klucze do pokoju w hotelu?
A. Dowodu osobistego
B. Karty rejestracyjnej
C. Paszportu
D. Karty pobytu
 HGT.06  Pytanie 812 
 Realizacja usług w recepcji 
Tabela zawiera dane dotyczące liczby miejsc noclegowych (w tys.) w Polsce w hotelach według kategorii w latach 1997-2006. Z danych zawartych w tabeli wynika, że 
 
| 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hotele | 86,0 | 90,2 | 91,9 | 95,1 | 97,9 | 109,3 | 117,1 | 123,0 | 127,5 | 133,8 | 
| 5* | 0,3 | - | 0,5 | 1,9 | 2,1 | 2,4 | 3,3 | 4,6 | 5,3 | 6,4 | 
| 4* | 8,2 | 9,7 | 11,3 | 10,2 | 10,5 | 11,4 | 11,3 | 13,7 | 13,2 | 13,4 | 
| 3* | 37,6 | 39,5 | 40,7 | 43,0 | 43,3 | 45,2 | 48,7 | 51,9 | 55,8 | 59,5 | 
| 2* | 20,9 | 20,0 | 22,0 | 23,3 | 24,7 | 25,5 | 28,9 | 31,1 | 33,3 | 34,3 | 
| 1* | 18,9 | 20,9 | 17,4 | 16,7 | 17,4 | 13,8 | 12,0 | 11,7 | 10,7 | 11,0 | 
A. popyt na usługi świadczone przez hotele kategorii 1* rośnie, ponieważ dochody ludności rosną.
B. popyt na usługi świadczone przez hotele kategorii 4* maleje, ponieważ zmniejsza się liczba podróżujących w celach służbowych.
C. podaż usług świadczonych przez hotele kategorii 5* rośnie, ponieważ obserwuje się zapotrzebowanie na obiekty noclegowe o wysokim standardzie.
D. podaż usług świadczonych przez hotele kategorii 2* maleje, ponieważ likwidowane są hotele o niskim standardzie.
 Realizacja usług w recepcji 
Klient hotelu skorzystał z ofert kawiarni w obiekcie. Opłata za tę usługę została przelana z systemu kasowego do systemu zarządzania w recepcji. Później pracownik kawiarni poprosił klienta o złożenie podpisu na rachunku. Jak nazywa się ta metoda rozliczeń z gościem hotelowym?
A. Zlecenie płatności
B. Room-charge
C. Preautoryzacja
D. Zlecenie przelewu
 Realizacja usług w recepcji 
Organizacja hotelarska propagująca stosowanie Kodeksu Etyki Hotelarza, którego fragment zamieszczono w tabeli, to 
 
| Kodeks Etyki Hotelarza propagowany przez naszą samorządową Organizację uwzględnia prawie wszystkie aspekty organizacji pracy, określa stosunki na styku „hotelarz – gość hotelowy", „personel – zarząd", „zarząd – personel", „personel – personel", „management – management", „hotel – współpracownicy zewnętrzni", „kontakty z konkurencją", „hotelarz – władze branżowe", hotelarz – instytucje zewnętrzne", „hotel a środowisko przyrodnicze". | 
A. Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego.
B. Polska Izba Hotelarstwa.
C. Polskie Zrzeszenie Hoteli.
D. Małopolska Izba Hotelarska Gremium.
 Realizacja usług w recepcji 
Gość podczas pobytu zamówił w recepcji serwis kolacyjny do pokoju dla trzech osób. Jakie dane powinien przekazać recepcjonista działowi gastronomii?
A. Imiona i nazwiska gości, dla których należy zrealizować dostawę kolacji, numer pokoju, dzień oraz godzinę dostarczenia kolacji, menu
B. Imię i nazwisko gościa zamawiającego kolację, numer pokoju, dzień oraz godzinę dostarczenia kolacji, liczba osób, menu
C. Nazwisko gościa składającego zamówienie oraz nazwiska pozostałych gości, numer pokoju, godzina dostarczenia kolacji, menu
D. Nazwiska gości, dla których przewidziano kolację, numer pokoju, dzień oraz godzinę dostarczenia kolacji, liczba osób, menu
 Realizacja usług w recepcji 
Jakie dokumenty powinny być przygotowane podczas procedury check-in?
A. Grafik rezerwacji oraz kartę rezerwacji
B. Fakturę oraz kartę rejestracyjną
C. Rachunek wstępny oraz kartę pobytu
D. Kartę pobytu oraz kartę rejestracyjną
 Realizacja usług w recepcji 
Która z czynności podejmowanych przez gościa w trakcie procesu check-in potwierdza jego obecność w hotelu?
A. Przedstawienie recepcjoniście dowodu tożsamości
B. Złożenie podpisu na dokumencie pobytowym
C. Przedstawienie recepcjoniście potwierdzenia rezerwacji
D. Wypełnienie formularza parkingowego
 Realizacja usług w recepcji 
Osobą, która bezpośrednio zajmuje się obsługą gości poprzez udzielanie informacji hotelowych i turystycznych, rozwiązywaniem ich problemów oraz zapewnianiem im opieki, jest
A. concierge
B. recepcjonista - kasjer
C. bagażowy
D. kierownik służby pięter
 Realizacja usług w recepcji 
Grupa turystów pragnąca zwiedzić Kraków i okolice poprosiła o zaproponowanie jednodniowej wycieczki.
 Którą z możliwości powinien zaproponować im recepcjonista? 
 
| Góry Świętokrzyskie - Jaskinia Raj. Góra Zamkowa - ruiny zamku w Chęcinach.  | Kazimierz Dolny zwany „Perłą nad Wisłą". Góra Trzech Krzyży.  | Twierdza Kłodzko Wambierzyce - Bazylika, ruchoma szopka. Góry Stołowe - Błędne Skały lub Szczeliniec.  | Rynek Główny - Sukiennice, Kościół Mariacki. Kopalnia Soli w Wieliczce.  | 
| A. | B. | C. | D. | 
A. D.
B. A.
C. B.
D. C.
 Realizacja usług w recepcji 
Który z pracowników hotelu zazwyczaj korzysta z przedstawionego na rysunku wózka?

A. Odźwierny.
B. Dźwigowy.
C. Bagażowy.
D. Parkingowy.
 Realizacja usług w recepcji 
Wydanie vouchera z terminala POS, ręczny podpis gościa bądź elektroniczny PIN, to cechy charakterystyczne dla płatności
A. czekiem
B. walutą obcą
C. gotówką
D. kartą płatniczą
 Realizacja usług w recepcji 
Jaki dokument powinien przekazać recepcjonista gościowi, który z powodu utraty faktury, zwrócił się z prośbą o jej ponowne wystawienie?
A. Kopię faktury z nowym numerem
B. Duplikat faktury z wcześniejszym numerem
C. Kopię faktury z wcześniejszym numerem
D. Oryginał faktury z nowym numerem
 HGT.06  Pytanie 823 
 Realizacja usług w recepcji 
Obiekt, który ma minimum 10 pokoi, z przewagą miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych, oferujący różnorodne usługi związane z pobytem gości to
A. motel
B. pensjonat
C. hotel
D. kemping
 Realizacja usług w recepcji 
Jaką metodę serwowania śniadań wykorzystuje się podczas organizacji dużych konferencji?
A. pakiet śniadaniowy
B. bufet śniadaniowy
C. a'la carte w restauracji
D. serwis pokojowy
 Realizacja usług w recepcji 
Który dokument można sporządzić na zamieszczonym formularzu? 
 
| HOTEL MARIA | |||
|---|---|---|---|
| Imię | Nazwisko | ||
| Adres zamieszkania | Nr dowodu tożsamości | ||
| Imiona rodziców | Data urodzenia | ||
| Obywatelstwo | Forma płatności | ||
| Data przyjazdu | Data wyjazdu | ||
| Podpis recepcjonisty | Podpis gościa | ||
A. Kartę rejestracyjną.
B. Czek podróżny.
C. Voucher biura podróży.
D. Kartę pobytu.
 Realizacja usług w recepcji 
Podczas pobytu w hotelu w Krakowie, grupa turystów poprosiła o przedstawienie propozycji jednodniowej wycieczki po mieście i okolicy. Którą z możliwości powinien zaproponować im recepcjonista? 
 
| Twierdza Kłodzko Wambierzyce - Bazylika, ruchoma szopka. Góry Stołowe - Błędne Skały lub Szczeliniec.  | Rynek Główny - Sukiennice, Kościół Mariacki. Kopalnia Soli w Wieliczce.  | Góry Świętokrzyskie- - Jaskinia Raj Góra Zamkowa - ruiny zamku w Chęcinach.  | Kazimierz Dolny zwany „Perłą nad Wisłą". Góra Trzech Krzyży.  | 
| Wycieczka 1. | Wycieczka 2. | Wycieczka 3. | Wycieczka 4. | 
A. Wycieczka 4.
B. Wycieczka 2.
C. Wycieczka 1.
D. Wycieczka 3.
 Realizacja usług w recepcji 
Jakie zadanie ma pracownik recepcji zajmujący się przyjmowaniem gości?
A. Klucznika
B. Kasjera
C. Dysponenta
D. Telefonisty
 Realizacja usług w recepcji 
Jaką kwotę brutto ma usługa pralnicza, która została zamówiona przez gościa hotelowego, jeśli jej wartość netto wynosi 20,00 zł, a stawka VAT to 23%?
A. 24,60 zł
B. 22,30 zł
C. 23,74 zł
D. 15,40 zł
 Realizacja usług w recepcji 
Usługi hotelowe obejmują krótkoterminowy wynajem domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także obszarów na rozbicie namiotów lub parkowanie przyczep samochodowych oraz oferowanie w ramach obiektu:
A. zakwaterowania i wyżywienia
B. usług z tym związanych
C. serwis turystów i gości
D. aktywności rekreacyjne
 Realizacja usług w recepcji 
Za pomocą urządzenia przedstawionego na ilustracji gość ureguluje należność za pobyt

A. przelewem.
B. kartą płatniczą.
C. przekazem pocztowym.
D. gotówką.
 Realizacja usług w recepcji 
Podczas przyjmowania rezerwacji noclegu telefonicznie, recepcjonista powinien zapytać klienta głównie o typ pokoju oraz
A. datę urodzenia i nazwisko gościa
B. datę wyjazdu i formę płatności
C. termin pobytu i nazwisko gościa
D. termin pobytu i formę płatności
 Realizacja usług w recepcji 
Recepcjonista, sprawdzając kartę płatniczą gościa, powinien przede wszystkim zwrócić uwagę na
A. typ karty
B. dzienny limit transakcji
C. stan konta
D. termin ważności karty
 Realizacja usług w recepcji 
Ciągłe nadzorowanie działalności recepcjonistów w czasie nieobecności menedżera działu należy do zadań
A. concierge
B. inspektora
C. brygadzisty
D. dysponenta
 Realizacja usług w recepcji 
Który z poniższych dokumentów jest sporządzany przez recepcję w celu przekazania go służbie pięter?
A. Karta pobytu
B. Księga skarg i wniosków
C. Lista gości VIP
D. Rejestr zamówionych usług budzenia
 Realizacja usług w recepcji 
Wskaż typ obiektu noclegowego, który według ustawy o usługach turystycznych, powinien dysponować co najmniej 30 miejscami do spania oraz minimalnym zakresem usług związanych z pobytem gości, a także być przystosowany do samoobsługi klientów?
A. Schronisko
B. Dom wycieczkowy
C. Pensjonat
D. Schronisko młodzieżowe
 Realizacja usług w recepcji 
Gość hotelowy zarezerwował pobyt w hotelu w dniach od 10 do 14 marca, informując, że przyjeżdża o godzinie 10:00 pierwszego dnia a wyjeżdża o godzinie 8:00 ostatniego. Doba hotelowa w tym hotelu zaczyna i kończy się o godzinie 10:00. Które oznaczenie rezerwacji w grafiku odpowiada złożonemu zamówieniu? 
 
| Fragment grafiku rezerwacji - Marzec | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | ||
| A. | R | R | R | R | R | R | |||
| B. | R | R | R | R | R | R | |||
| C. | R | R | R | R | |||||
| D. | R | R | R | R | R | ||||
A. A.
B. B.
C. D.
D. C.
 Realizacja usług w recepcji 
Hotel Zosia umożliwił komunikację z gośćmi poprzez internetowy komunikator Skype. Jakie narzędzie marketingowe zostało przez hotel wykorzystane?
A. Dystrybucję pośrednią
B. Promocję pośrednią
C. Promocję bezpośrednią
D. Dystrybucję mieszaną
 Realizacja usług w recepcji 
Przybywając gościa VIP, priorytetowo należy
A. wręczyć gościowi kartę pobytu
B. zarejestrować gościa
C. przywitać gościa
D. sprawdzić pokój gościa
 Realizacja usług w recepcji 
Jaką strategię wdrożono w hotelu, gdy podczas zimowego sezonu do każdej jednostki noclegowej dodano szlafroki?
A. Personelu
B. Dystrybucji
C. Produktu
D. Promocji
 Realizacja usług w recepcji 
Które z wymienionych usług, świadczonych przez hotele, zalicza się wyłącznie do usług opcjonalnych?
A. Masaż, śniadanie
B. Siłownia, sauna
C. Nocleg, sauna
D. Fryzjer, śniadanie