Filtrowanie pytań
 Realizacja usług w recepcji 
A. leasingową
B. agencyjną
C. deliktową
D. hotelową
 Realizacja usług w recepcji 
Dla jakich obiektów zakwaterowania wyodrębnia się trzy kategorie oznaczone cyframi rzymskimi?
A. miejsca noclegowego typu motel
B. obiektu wypoczynkowego
C. domu gościnnego
D. domu wycieczkowego
 HGT.06  Pytanie 243 
 Realizacja usług w recepcji 
Hotele rezydencyjne to obiekty
A. usytuowane przy drogach, stacjach kolejowych
B. posiadające zespół pomieszczeń konferencyjnych
C. zlokalizowane w miejscowościach o atrakcjach turystycznych
D. biznesowe w dużych miastach
 Realizacja usług w recepcji 
Zgodnie z wymaganiami klasyfikacyjnymi, usługa budzenia jest obowiązkowa dla
A. hoteli, które mają więcej niż 50 jednostek mieszkalnych
B. wszystkich hoteli
C. hoteli 3, 4 i 5*, które mają więcej niż 50 jednostek mieszkalnych
D. tylko hoteli 3, 4 i 5*
 Realizacja usług w recepcji 
W przypadku, gdy gość hotelowy opuści obiekt bez uregulowania należności za pobyt, recepcjonista ma możliwość zarejestrowania tego zdarzenia:
A. w rejestrze skarg
B. na czarnej liście
C. w spisie wierzycieli
D. w dzienniku meldunkowym
 Realizacja usług w recepcji 
W hotelach czterogwiazdkowych dźwigi osobowe powinny być montowane, gdy obiekt ma więcej kondygnacji niż
A. cztery
B. pięć
C. trzy
D. dwie
 Realizacja usług w recepcji 
Zgodnie z zasadami dotyczących klasyfikacji, w skład wyposażenia podstawowego jednostki noclegowej w hotelu trzygwiazdkowym wchodzą między innymi:
A. minibar, dywan lub wykładzina dywanowa, wieszak na odzież wierzchnią
B. sofa, wnęka na ubrania (min. 3 wieszaki na osobę), kosz na odpady niepalny
C. schowek na bagaż, stolik nocny, lustro
D. sejf, schowek na bagaż, biurko
 Realizacja usług w recepcji 
W jakiej kategorii hoteli wymagana jest usługa bagażowa?
A. od 4* do 5*
B. od 1* do 5*
C. od 2* do 5*
D. od 3* do 5*
 HGT.06  Pytanie 249 
 Realizacja usług w recepcji 
Hotel wdraża cennik FB (full board), co oznacza, że cena obejmuje
A. zakwaterowanie z jednym posiłkiem
B. zakwaterowanie z dwoma posiłkami
C. tylko zakwaterowanie
D. zakwaterowanie z trzema posiłkami
 Realizacja usług w recepcji 
Który z aspektów obiektów hotelarskich nie wchodzi w skład kryteriów klasyfikacji?
A. zakres usług podstawowych i dodatkowych
B. systemy oraz urządzenia techniczne
C. zewnętrzne elementy infrastruktury oraz urządzenia
D. jakość świadczonych usług
 Realizacja usług w recepcji 
Mediacja jest techniką rozwiązywania sporów, która polega na
A. określeniu problemu, eksploracji różnych opcji oraz wyborze najlepszego rozwiązania
B. dążeniu do bezstronności przy udziale osób trzecich, które mają ustalić, kto jest zwycięzcą
C. nałożeniu decyzji przez jedną ze stron sporu, która ma władzę
D. dążeniu do obiektywności przy wsparciu osób trzecich, które mogą pomóc w wyjaśnieniu konfliktu
 Realizacja usług w recepcji 
Hotel posiada prawo zastawu na przedmiotach wniesionych przez gościa w celu
A. zapewnienia korzyści.
B. zagwarantowania płynności finansowej.
C. zabezpieczenia roszczenia gościa.
D. zabezpieczenia należności za świadczone usługi.
 Realizacja usług w recepcji 
Czym jest SWOT?
A. Międzynarodowa Organizacja Operatorów Turystyki.
B. ocena mocnych i słabych aspektów firmy oraz możliwości i ryzyk.
C. Międzynarodowa Organizacja Turystyki.
D. analiza zdolności płatniczej.
 Realizacja usług w recepcji 
Jakie działanie nie jest podejmowane przez Polskie Zrzeszenie Hoteli?
A. Rozwijanie usług hotelarstwa na arenie międzynarodowej
B. Utrwalanie tradycji polskiej gościnności
C. Zalecanie obiektów hotelowych i gastronomicznych
D. Przestrzeganie oraz rozwijanie etyki zawodowej wśród hotelarzy
 Realizacja usług w recepcji 
Obowiązek sprzedaży lub udostępniania prasy codziennej dotyczy hoteli o kategorii
A. 1 *, 2*, 3*, 4* i 5*
B. 2*, 3*, 4* i 5*
C. 4*i5*
D. 3*, 4* i 5*
 Realizacja usług w recepcji 
Najważniejszym celem działania jest ochrona interesów posiadaczy europejskich hoteli, restauracji oraz kawiarni?
A. IYHF
B. IH&RA
C. HOTREC
D. HoReCa
 HGT.06  Pytanie 257 
 Realizacja usług w recepcji 
Średni koszt jednostki mieszkalnej wynosi 200 zł, a uzyskany wskaźnik Yield to 180 zł. Jakie wnioski można wyciągnąć o funkcjonowaniu hotelu na podstawie tych informacji?
A. Średnia frekwencja gości w hotelu była bardzo niska
B. Hotel osiągnął wyjątkowo niski zysk, powinien zostać zamknięty
C. Hotel nie generował zysku, potrzebna jest aktywna sprzedaż
D. Średnia frekwencja gości w hotelu była bardzo wysoka
 Realizacja usług w recepcji 
Jakie czynniki mogą bezpośrednio wpłynąć na wzrost liczby miejsc noclegowych w schroniskach młodzieżowych?
A. Wzrost finansowania na rozwój turystyki
B. Obniżenie finansowania na rozwój turystyki
C. Zmniejszenie konkurencyjności na rynku
D. Zwiększenie konkurencyjności na rynku
 HGT.06  Pytanie 259 
 Realizacja usług w recepcji 
Gość złożył zamówienie na usługi noclegowe w formie pisemnej, podając numer swojej karty kredytowej oraz planując przyjazd do hotelu do godziny 1600. W wyznaczonym czasie jednak nie dotarł do obiektu. Do kiedy recepcjonista ma prawo zatrzymać pokój i jakie działania związane z opłatami powinien podjąć?
A. Do 1800 dnia planowanego przyjazdu i nie obciążyć gościa kosztami noclegu
B. Do 1200 dnia następnego i nie obciążyć gościa kosztami noclegu
C. Do 1800 dnia planowanego przyjazdu i obciążyć gościa kosztami noclegu
D. Do 1200 dnia następnego i obciążyć gościa kosztami noclegu
 Realizacja usług w recepcji 
Zalecenie dotyczące hoteli i lokali gastronomicznych jest działaniem wynikającym z ich statutu?
A. PIH
B. PTSM
C. PFCC
D. PZH
 Realizacja usług w recepcji 
Na podstawie jakiego dokumentu recepcjonista ma prawo wydać gościowi klucze do pokoju w hotelu?
A. Dowodu osobistego
B. Karty rejestracyjnej
C. Paszportu
D. Karty pobytu
 HGT.06  Pytanie 262 
 Realizacja usług w recepcji 
Tabela zawiera dane dotyczące liczby miejsc noclegowych (w tys.) w Polsce w hotelach według kategorii w latach 1997-2006. Z danych zawartych w tabeli wynika, że 
 
| 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hotele | 86,0 | 90,2 | 91,9 | 95,1 | 97,9 | 109,3 | 117,1 | 123,0 | 127,5 | 133,8 | 
| 5* | 0,3 | - | 0,5 | 1,9 | 2,1 | 2,4 | 3,3 | 4,6 | 5,3 | 6,4 | 
| 4* | 8,2 | 9,7 | 11,3 | 10,2 | 10,5 | 11,4 | 11,3 | 13,7 | 13,2 | 13,4 | 
| 3* | 37,6 | 39,5 | 40,7 | 43,0 | 43,3 | 45,2 | 48,7 | 51,9 | 55,8 | 59,5 | 
| 2* | 20,9 | 20,0 | 22,0 | 23,3 | 24,7 | 25,5 | 28,9 | 31,1 | 33,3 | 34,3 | 
| 1* | 18,9 | 20,9 | 17,4 | 16,7 | 17,4 | 13,8 | 12,0 | 11,7 | 10,7 | 11,0 | 
A. popyt na usługi świadczone przez hotele kategorii 4* maleje, ponieważ zmniejsza się liczba podróżujących w celach służbowych.
B. popyt na usługi świadczone przez hotele kategorii 1* rośnie, ponieważ dochody ludności rosną.
C. podaż usług świadczonych przez hotele kategorii 2* maleje, ponieważ likwidowane są hotele o niskim standardzie.
D. podaż usług świadczonych przez hotele kategorii 5* rośnie, ponieważ obserwuje się zapotrzebowanie na obiekty noclegowe o wysokim standardzie.
 HGT.06  Pytanie 263 
 Realizacja usług w recepcji 
Hotel ponosi odpowiedzialność za cenne przedmioty, jeśli gość
A. powierzył je do przechowalni bagażu
B. złożył je u pracownika recepcji
C. wrzucił je do skrzynki depozytowej
D. przechowuje je w swoim pokoju hotelowym
 Realizacja usług w recepcji 
Organizacja hotelarska propagująca stosowanie Kodeksu Etyki Hotelarza, którego fragment zamieszczono w tabeli, to 
 
| Kodeks Etyki Hotelarza propagowany przez naszą samorządową Organizację uwzględnia prawie wszystkie aspekty organizacji pracy, określa stosunki na styku „hotelarz – gość hotelowy", „personel – zarząd", „zarząd – personel", „personel – personel", „management – management", „hotel – współpracownicy zewnętrzni", „kontakty z konkurencją", „hotelarz – władze branżowe", hotelarz – instytucje zewnętrzne", „hotel a środowisko przyrodnicze". | 
A. Polskie Zrzeszenie Hoteli.
B. Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego.
C. Polska Izba Hotelarstwa.
D. Małopolska Izba Hotelarska Gremium.
 Realizacja usług w recepcji 
Jakie dodatkowe usługi, według norm kategoryzacyjnych, powinien oferować hotel 3*?
A. Usługi związane z motoryzacją, usługi związane z gastronomią
B. Usługa przechowania bagażu, usługa prania
C. Zapewnienie sal wielofunkcyjnych, usługa przechowania bagażu
D. Całodobowa obsługa pokoju, usługa transportu bagażu
 Realizacja usług w recepcji 
Czym jest obiekt hotelarski działający w sezonie?
A. pensjonat
B. schronisko młodzieżowe
C. pole namiotowe
D. dom turystyczny
 Realizacja usług w recepcji 
Hotel, który oferuje usługi w ramach taryfy AP, zapewnia swoim gościom nocleg
A. z pełnym wyżywieniem
B. z kontynentalnym śniadaniem
C. ze śniadaniem angielskim
D. bez posiłków
 HGT.06  Pytanie 268 
 Realizacja usług w recepcji 
Obiekt, który ma minimum 10 pokoi, z przewagą miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych, oferujący różnorodne usługi związane z pobytem gości to
A. hotel
B. motel
C. kemping
D. pensjonat
 Realizacja usług w recepcji 
Obiekty dysponujące rozbudowaną infrastrukturą rekreacyjno-medyczną, biblioteką oraz pokojem relaksacyjnym, oferujące zabiegi z wykorzystaniem m.in. wody i glonów morskich, to hotele
A. tranzytowe
B. wypoczynkowe
C. kongresowe
D. uzdrowiskowe
 Realizacja usług w recepcji 
Jakiego rodzaju umowa dotyczy rezerwacji miejsc noclegowych z zapewnieniem ich wykorzystania?
A. allotment
B. czarter
C. umowa agencyjna
D. umowa zlecenia
 HGT.06  Pytanie 271 
 Realizacja usług w recepcji 
Za co spośród wymienionych rzeczy hotelarze biorą odpowiedzialność?
A. Neseser, znajdujący się w pojeździe gościa hotelowego
B. Plecak, pozostawiony w zasięgu monitoringu na terenie innym niż parking hotelowy
C. Torbę podróżną, zostawioną na parkingu hotelu
D. Walizkę, powierzoną pracownikowi hotelu
 Realizacja usług w recepcji 
Jaka międzynarodowa instytucja zrzesza i integruje krajowe stowarzyszenia hotelarskie z całego świata?
A. Światowa Organizacja Turystyki Narodów Zjednoczonych
B. Organizacja Narodów Zjednoczonych
C. Międzynarodowe Zrzeszenie Hoteli i Restauracji
D. Konfederacja Krajowych Stowarzyszeń Hoteli i Restauracji
 HGT.06  Pytanie 273 
 Realizacja usług w recepcji 
W jakiej sytuacji recepcjonista ma prawo odmówić przyjęcia wartościowych przedmiotów do przechowania?
A. Przedmioty zajmują zbyt dużo przestrzeni
B. Przedmioty są niewielkie i mogą łatwo zaginąć
C. Klient jest agresywny i niegrzeczny
D. Zlecenie usługi miało miejsce w nocy
 Realizacja usług w recepcji 
Wskaż typ obiektu noclegowego, który według ustawy o usługach turystycznych, powinien dysponować co najmniej 30 miejscami do spania oraz minimalnym zakresem usług związanych z pobytem gości, a także być przystosowany do samoobsługi klientów?
A. Dom wycieczkowy
B. Pensjonat
C. Schronisko
D. Schronisko młodzieżowe
 HGT.06  Pytanie 275 
 Realizacja usług w recepcji 
Każdą jednostkę mieszkalną w hotelu w miejscowości wypoczynkowej wyposażono dodatkowo w telefon, telewizor i minibar. Wykorzystując informacje zapisane w tabeli, określ dla jakiej kategorii hotelu spełniono wymagania kategoryzacyjne? 
 
| Wymagania | Kategorie | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Wyposażenie uzupełniające każdej jednostki mieszkalnej: | ***** | **** | *** | ** | * | |||||
| H | M | H | M | H | M | H | M | H | M | |
| 1. telefon | o | o | o | o | o | o | ||||
| 2. telewizor | o | o | o | o | o | o | ||||
| 3. dywan lub wykładzina dywanowa (...) | o | o | o | o | o | o | ||||
| 15. minibar | o | o | ||||||||
| 16. minibar lub lodówka w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowych  | o | o | ||||||||
| 17. woda mineralna lub stołowa | o | o | o | o | ||||||
| 18. szklanki | o | o | o | o | o | o | ||||
| H – hotel M – motel o – wymaganie obowiązujące  | ||||||||||
A. 3*, 4*, 5*
B. 5*
C. 2*, 3*, 4*, 5*
D. 4*, 5*
 HGT.06  Pytanie 276 
 Realizacja usług w recepcji 
Właściciel hotelu nie ma prawa odmówić przyjęcia na przechowanie papierów wartościowych, gotówki oraz innych wartościowych przedmiotów, jeżeli rzecz
A. jest niewłaściwie zapakowana
B. ma zbyt wysoką wartość
C. zajmuje nadmiernie dużo miejsca
D. stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa
 Realizacja usług w recepcji 
W obiektach hotelowych klasy 2* dźwigi osobowe są wymagane w budynkach, które mają więcej niż:
A. cztery kondygnacje
B. pięć kondygnacji
C. trzy kondygnacje
D. dwie kondygnacje
 Realizacja usług w recepcji 
Obowiązek zapewnienia dostępu do gorących napojów dla gości przez całą dobę dotyczy:
A. hotelu 2*
B. hotelu 5*
C. motelu 2*
D. hotelu 3*
 Realizacja usług w recepcji 
Pan Kowalski planuje podróż po Polsce. Chce zatrzymywać się wyłącznie w hotelach i mieć zapewnione, że będzie mógł regulować swoje zobowiązania kartą płatniczą. W hotelach, jaki najniższy standard może brać pod uwagę na nocleg?
A. 2*
B. 3*
C. 5*
D. 4*
 Realizacja usług w recepcji 
Który z wymienionych obiektów noclegowych, pomimo całkowitego obłożenia, jest zobowiązany do przyjęcia turystów?
A. Hotel
B. Kemping
C. Schronisko
D. Sanatorium