Odpowiedź 2 820 W jest poprawna, ponieważ bazując na danych, każdy uczeń w temperaturze 20°C emituje średnio 94 W ciepła. Przy 30 uczniach całkowity zysk ciepła można obliczyć mnożąc 94 W przez 30, co daje 2 820 W. Dlatego w wentylowanej sali lekcyjnej, gdzie obecność uczniów generuje ciepło, istotne jest, aby systemy wentylacyjne i klimatyzacyjne były odpowiednio dostosowane do takich obciążeń cieplnych. W praktyce, obliczenie zysków ciepła jest kluczowe przy projektowaniu systemów HVAC (ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja), aby zapewnić komfort termiczny w pomieszczeniach. Wymagana moc zainstalowanej wentylacji musi uwzględniać takie zyski ciepła, co jest zgodne z normami, takimi jak PN-EN 15251, które określają wymagania dotyczące komfortu termicznego w budynkach. To podejście pozwala na efektywne zarządzanie energią oraz zapewnienie odpowiednich warunków do nauki.
Wybór odpowiedzi, która nie odpowiada wartości 2 820 W, wskazuje na niepełne zrozumienie pojęcia zysków ciepła w kontekście obliczeń związanych z obecnością ludzi w pomieszczeniu. Na przykład, odpowiedzi 2 130 W, 1 590 W i 2 730 W nie uwzględniają właściwej podstawy wyliczeniowej, jaką jest wartość 94 W na osobę. Te błędne odpowiedzi mogą wynikać z nieprawidłowych założeń dotyczących emisji ciepła przez uczniów lub z pominięcia kluczowych elementów obliczeniowych. W praktyce, obliczenia te są fundamentem dla inżynierów zajmujących się projektowaniem wentylacji, którzy muszą znać dokładne zyski ciepła, aby odpowiednio dobrać moc systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Ignorowanie tego aspektu może prowadzić do niedostatecznej efektywności energetycznej, co skutkuje niekomfortowymi warunkami w sali lekcyjnej. Współczesne normy budowlane, w tym PN-EN 12831, wymagają precyzyjnych obliczeń, aby zapewnić odpowiednią jakość powietrza oraz komfort termiczny, co czyni te umiejętności niezbędnymi w pracy inżynierskiej. Zrozumienie procesów wymiany ciepła i zysków cieplnych jest kluczowe dla każdego projektanta systemów HVAC, co pozwala unikać typowych błędów obliczeniowych i poprawia jakość projektowanych instalacji.