Łódź jest uznawana za optymalną lokalizację dla centrów logistycznych w Polsce z uwagi na jej centralne położenie oraz rozwiniętą infrastrukturę drogową. Na zamieszczonej mapie widoczna jest sieć autostrad A1 i A2, które krzyżują się w pobliżu Łodzi, co zapewnia efektywne połączenia międzyklonowe w skali kraju. Inwestycje w infrastrukturę drogową w tej okolicy są zgodne z praktykami najlepszymi w branży logistycznej, które podkreślają znaczenie dostępu do głównych tras transportowych. Dodatkowo, planowane drogi w regionie Łodzi zwiększą mobilność towarów oraz skrócą czas dostaw do najważniejszych rynków. To centralne położenie stanowi kluczowy atut dla operacji logistycznych, umożliwiając efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw. W praktyce, centra logistyczne zlokalizowane w Łodzi mogą korzystać z konwergencji różnych form transportu, co może prowadzić do optymalizacji kosztów i poprawy jakości usług. Warto również zaznaczyć, że w kontekście planowania obiektów logistycznych, kluczowe jest uwzględnienie nie tylko istniejącej infrastruktury, ale także planów rozwoju w tym zakresie.
Wybór Szczecina, Gdańska lub Rzeszowa jako lokalizacji dla centrum logistycznego nie uwzględnia kluczowych aspektów związanych z infrastrukturą drogową oraz położeniem geograficznym. Szczecin, choć znajduje się blisko zachodniej granicy i ma dostęp do portów morskich, nie jest optymalny pod względem krajowego transportu drogowego. Trasy transportowe w tym regionie są ograniczone, co może prowadzić do opóźnień w dostawach. Gdańsk, z kolei, mimo że korzysta z bliskości morza, również nie zapewnia tak rozwiniętej infrastruktury drogowej jak Łódź, co może negatywnie wpływać na efektywność operacyjną centrum. Rzeszów, usytuowany na południowo-wschodnim krańcu kraju, ma ograniczone połączenia z głównymi trasami komunikacyjnymi, co sprawia, że jest mniej korzystny w kontekście centralizacji logistycznej. Typowym błędem przy wyborze lokalizacji dla centrów logistycznych jest pomijanie analizy układu komunikacyjnego w skali kraju oraz przyszłych planów rozwoju infrastruktury. Wybór lokalizacji powinien być oparty nie tylko na dostępności istniejących dróg, ale także na perspektywach ich rozwoju oraz efektywności transportowej. Podstawowe zasady logistyki zalecają, aby centra były umiejscowione w miejscach, które maksymalizują dostępność do kluczowych szlaków transportowych, co w przypadku Łodzi jest spełnione w sposób optymalny.