Sterownik PLC przedstawiony na schemacie realizuje program sterowniczy przedstawiony poniżej. Po zadziałaniu czujnika S2 ma nastąpić natychmiastowe zatrzymanie silnika załączanego stycznikiem K1. Przerwanie przewodu łączącego czujnik S2 z wejściem I 0.02 sterownika oznacza
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź, że "brak możliwości zatrzymania silnika" jest prawidłowa, ponieważ podstawowym zadaniem czujnika S2 jest dostarczenie sygnału do sterownika PLC, który jest niezbędny do wyłączenia silnika załączanego stycznikiem K1. W przypadku przerwania przewodu łączącego czujnik z wejściem I 0.02, sygnał z czujnika nie dociera do sterownika, co uniemożliwia mu podjęcie decyzji o zatrzymaniu silnika. W praktyce oznacza to, że w sytuacji, gdy czujnik jest uszkodzony lub odłączony, system nie będzie w stanie zareagować na niebezpieczne warunki, co może prowadzić do poważnych konsekwencji. W kontekście standardów bezpieczeństwa, takich jak norma ISO 13849 dotycząca bezpieczeństwa maszyn, należy zapewnić, że układ sterowania jest zaprojektowany w sposób, który minimalizuje ryzyko związane z awarią. Dlatego tak istotne jest, aby w systemach automatyki przemysłowej stosować redundancję czujników oraz odpowiednie mechanizmy diagnostyczne, które mogą wykrywać i sygnalizować problemy z połączeniami, zanim doprowadzą one do niebezpiecznych sytuacji.
Odpowiedzi wskazujące na prawidłową pracę układu sterowania silnika, natychmiastowe zatrzymanie silnika lub zatrzymanie silnika po upływie określonego czasu są błędne, ponieważ ignorują kluczową rolę, jaką w tym układzie pełni czujnik S2. Czujnik ten jest niezbędnym elementem, który dostarcza sygnał do sterownika PLC, a jego brak oznacza, że kontroler nie ma informacji o konieczności zatrzymania silnika. W przypadku braku sygnału z czujnika, sterownik nie otrzymuje danych, które pozwoliłyby na podjęcie decyzji o zatrzymaniu silnika, co prowadzi do niebezpiecznego stanu pracy urządzenia. Stąd, stwierdzenie, że układ sterowania działa prawidłowo, jest mylące, ponieważ działania układu opierają się na dostępnych sygnałach wejściowych, a ich brak uniemożliwia jakąkolwiek interwencję. Z kolei natychmiastowe zatrzymanie silnika przy braku sygnału z czujnika jest niemożliwe, co potwierdza, że silnik pozostaje w ruchu, co jest sprzeczne z zasadami bezpieczeństwa. Warto również zauważyć, że typowe błędy myślowe prowadzące do takich nieprawidłowych wniosków często opierają się na założeniu, że sama konstrukcja układu gwarantuje bezpieczeństwo, co w rzeczywistości wymaga poprawnego działania wszystkich jego komponentów. Bezpośrednie połączenie między czujnikiem a sterownikiem jest kluczowe i nie powinno być traktowane jako element, który można zignorować.