Odpowiedź 1A2 jest poprawna, ponieważ w analizowanym układzie pneumatycznym, po włączeniu zasilania, powietrze kierowane jest bezpośrednio do siłownika oznaczonego symbolem 1A2. Zawór sterujący w tym układzie znajduje się w pozycji, która umożliwia przepływ powietrza do tego konkretnego siłownika, co powoduje jego natychmiastowe wysunięcie. Takie rozwiązanie jest zgodne z zasadami projektowania układów pneumatycznych, w których kluczowe jest zapewnienie efektywnej i szybkiej reakcji siłowników na sygnały sterujące. W praktyce, zrozumienie działania poszczególnych elementów układu pneumatycznego jest niezwykle istotne, zwłaszcza w zastosowaniach przemysłowych, gdzie czas reakcji może wpływać na wydajność całego systemu. Współczesne standardy dotyczące automatyki i pneumatyki kładą duży nacisk na precyzyjne projektowanie oraz odpowiednią konfigurację układów, co powala na osiągnięcie optymalnej pracy urządzeń. Przykład praktyczny to automatyzacja procesów produkcyjnych, gdzie odpowiednie układy pneumatyczne wykorzystywane są do sterowania ruchem elementów roboczych, co przyczynia się do zwiększenia efektywności i redukcji kosztów operacyjnych.
Wybór odpowiedzi 1A4, 1A3 lub 1A1 może wynikać z kilku błędów myślowych, które są typowe w analizie układów pneumatycznych. Zrozumienie funkcjonowania zaworów i siłowników jest kluczowe w tym kontekście. Odpowiedzi 1A4 i 1A3 opierają się na błędnym założeniu, że inny siłownik zajmujący pierwszeństwo w kolejności działania. Siłownik 1A4, na przykład, często mylony jest z pierwszym w kolejności, co może wynikać z jego umiejscowienia w układzie. Brak zrozumienia zasad działania zaworów może prowadzić do mylnego przekonania, że powietrze zostanie skierowane do tych siłowników, co jest nieprawda, gdyż zawory są w pozycji zamkniętej. Z kolei wybór 1A1 błądzi w obszarze zrozumienia sekwencji działania, ponieważ często występuje przekonanie, że siłownik z najniższym numerem powinien być aktywowany jako pierwszy, co nie zawsze jest zgodne z rzeczywistością. W rzeczywistości kluczowym czynnikiem w układzie pneumatycznym jest nie tylko numeracja siłowników, ale ich połączenie z zaworami, które kontrolują przepływ powietrza. Dlatego przy analizie schematów, istotne jest zwracanie szczególnej uwagi na położenie zaworów oraz ich ustawienia, co pozwoli uniknąć nieporozumień związanych z kolejnością aktywacji siłowników.