Silnik indukcyjny pierścieniowy, aby mógł być uruchomiony bezpośrednio, wymaga odpowiedniego podłączenia zacisków stojana do sieci energetycznej, co jest zgodne z przedstawionym schematem C. W tym przypadku pierścienie zwierające wirnik powinny być zwarte. Taki sposób uruchomienia jest często stosowany w aplikacjach przemysłowych, gdzie silniki indukcyjne pierścieniowe charakteryzują się dużym momentem rozruchowym. Dzięki temu, w przypadku obciążeń wymagających wysokiej mocy startowej, silnik może z powodzeniem rozpocząć pracę bez potrzeby stosowania dodatkowych układów rozruchowych, jak na przykład przetwornice częstotliwości. W praktyce, bezpośrednie podłączenie jest standardem w wielu zakładach produkcyjnych, co pozwala na uproszczenie procesu uruchamiania oraz zmniejszenie kosztów. Warto również zauważyć, że takie podejście jest zgodne z normami bezpieczeństwa i efektywności energetycznej, co jest kluczowe w nowoczesnym przemyśle. Zastosowanie odpowiednich standardów, takich jak IEC 60034 dotyczący maszyn elektrycznych, zapewnia, że silnik działa zgodnie z wymaganiami producentów oraz przepisami prawa.
Wybór niewłaściwego schematu podłączenia może prowadzić do nieprawidłowego działania silnika indukcyjnego pierścieniowego. Schematy A, B oraz D nie są dostosowane do bezpośredniego uruchomienia tego typu silnika, co może wynikać z kilku kluczowych błędów w rozumieniu zasad jego działania. Na przykład, w przypadku schematu A, zakłada się, że wirnik jest podłączony do sieci bez zwierania pierścieni, co uniemożliwia uzyskanie momentu rozruchowego potrzebnego do uruchomienia silnika. Podobnie schemat B może sugerować zastosowanie oporników, które w rzeczywistości ograniczają prąd rozruchowy i tym samym nie pozwalają na osiągnięcie wymaganego momentu. Z kolei schemat D, który może wydawać się poprawny, nie uwzględnia specyfiki silników pierścieniowych, w których pierścienie muszą być zwarte, aby uzyskać pożądane parametry pracy. Zrozumienie tej zasady jest kluczowe dla prawidłowego doboru metody uruchamiania silników. Często błędne wybory wynikają z niepełnego zrozumienia różnic między silnikami asynchronicznymi a synchronicznymi, co jest częstym problemem wśród inżynierów. Dlatego tak ważne jest, aby przed podjęciem decyzji o sposobie podłączenia, dokładnie zapoznać się z dokumentacją techniczną oraz standardami, które regulują zasady działania takich urządzeń w przemyśle.