Silnik, którego tabliczkę znamionową przedstawiono na rysunku jest przystosowany do pracy
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź jest poprawna, ponieważ symbol S1 na tabliczce znamionowej silnika wskazuje, że silnik jest przystosowany do pracy ciągłej. Zgodnie z normą PN-EN 60034-1, praca ciągła oznacza, że silnik może pracować z niezmiennym obciążeniem przez długi czas, aż do osiągnięcia równowagi cieplnej. W praktyce oznacza to, że silnik ten jest idealny do zadań, gdzie wymagana jest pełna wydajność przez dłuższy okres, jak w przypadku pomp, wentylatorów czy kompresorów. Przykładem zastosowania silnika o takiej charakterystyce mogą być systemy klimatyzacyjne, gdzie silnik musi pracować przez wiele godzin, utrzymując stały przepływ powietrza. Dobrze dobrany silnik do takich zastosowań zapewnia nie tylko wysoką efektywność energetyczną, ale także długą żywotność urządzenia, ponieważ minimalizuje ryzyko przegrzewania się. Zrozumienie oznaczeń na tabliczkach znamionowych jest kluczowe dla inżynierów i techników, aby zapewnić prawidłowy dobór silników do odpowiednich aplikacji.
Podjęta próba odpowiedzi na to pytanie była błędna, ponieważ nie uwzględniała kluczowych informacji zawartych na tabliczce znamionowej silnika. Odpowiedzi sugerujące pracę dorywczą lub okresową przerywaną z hamowaniem elektrycznym wskazują na niepełne zrozumienie klasyfikacji rodzajów pracy silników elektrycznych. Silniki przystosowane do pracy dorywczej są zaprojektowane do krótkotrwałej eksploatacji, co oznacza, że nie mogą pracować nieprzerwanie przez dłuższy czas. W takich zastosowaniach istnieje ryzyko przegrzania oraz zmniejszenia efektywności. Z kolei odpowiedzi sugerujące pracę okresową przerywaną z hamowaniem elektrycznym odnoszą się do silników, które mają za zadanie przerywaną eksploatację, co różni się od wymaganej ciągłej pracy. W praktyce, silniki o takich parametrach muszą być stosowane z dużą ostrożnością, aby uniknąć uszkodzeń związanych z niewłaściwym użytkowaniem. Kluczowym aspektem przy wyborze silnika jest jego zdolność do pracy w określonym trybie, co jest ściśle związane z jego konstrukcją oraz zastosowaniem. Rozumienie różnic między tymi trybami pracy jest niezbędne dla inżynierów, aby móc dokonywać właściwych wyborów w kontekście projektowania oraz eksploatacji systemów napędowych.