Wskaż prawidłowe stwierdzenie odnoszące się do silnika pokazanego na rysunku.
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź wskazuje, że wirnik silnika jest klatkowy, co jest poprawne. Wirnik klatkowy, zwany także wirnikiem asynchronicznym, charakteryzuje się konstrukcją składającą się z aluminiowych lub miedzianych prętów połączonych na końcach pierścieniem. Taki wirnik jest często stosowany w silnikach o dużej mocy, gdzie wymagana jest efektywność i trwałość. Uzwojenie stojana skojarzone w trójkąt zapewnia lepsze parametry pracy, co jest zgodne z zasadami zastosowania silników elektrycznych w przemyśle. Przykładem zastosowania silników z wirnikiem klatkowym są pompy, wentylatory i kompresory, gdzie ich odporność na przeciążenia i prostota konstrukcji przekładają się na niezawodność. W przemyśle, zgodnie z normami IEC, preferuje się tę konfigurację w celu zapewnienia optymalnej wydajności energetycznej oraz łatwości w serwisowaniu.
Istotną kwestią przy ocenie niepoprawnych odpowiedzi jest zrozumienie, czym różni się wirnik klatkowy od wirnika pierścieniowego. Wirnik pierścieniowy stosowany jest w silnikach, które wymagają regulacji prędkości obrotowej, jednak jego konstrukcja jest bardziej złożona i droższa. Zastosowanie uzwojenia w trójkąt oraz gwiazdę ma kluczowe znaczenie dla napięcia i prądu roboczego silnika. Połączenie w gwiazdę stosuje się zazwyczaj w silnikach o małej mocy, co jest niezgodne z charakterystyką silników przemysłowych wymagających dużej mocy. Błędne podejście do kwalifikacji wirnika i uzwojenia może wynikać z braku zrozumienia podstawowych zasad działania silników asynchronicznych. Osoby, które wybierają odpowiedzi odwołujące się do wirnika pierścieniowego, mogą mylić jego zastosowanie w kontekście regulacji prędkości z funkcjonalnością i przeznaczeniem silników klatkowych. W praktyce, wybór niewłaściwego układu uzwojenia prowadzi do obniżenia efektywności oraz potencjalnie zwiększonego zużycia energii, co jest sprzeczne z dobrą praktyką projektowania maszyn elektrycznych. Takie błędy mogą prowadzić do wahań w pracy silnika oraz zwiększonego ryzyka awarii.