Obliczenie całkowitego kosztu wymiany napędu wałków rozrządu polega na uwzględnieniu zarówno kosztów części, jak i kosztów robocizny. W tym przypadku koszt części wyznaczono na 170 zł, co stanowi podstawę wyceny naprawy. Kluczowym elementem jest również koszt roboczogodziny. Przy czasie pracy wynoszącym 90 minut oraz stawce 140 zł za godzinę, całkowity koszt robocizny wynosi 210 zł (1,5 godziny x 140 zł). Po zsumowaniu tych dwóch wartości uzyskujemy 380 zł, co wskazuje, że odpowiedź 3 jest prawidłowa. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, gdzie każda naprawa powinna być dokładnie wyceniana na podstawie wszystkich składników kosztów, w tym części zamiennych oraz robocizny. Prawidłowe ustalenie kosztów jest niezbędne dla transparentności oraz zaufania klienta do serwisu. Warto także pamiętać o regularnym przeglądaniu i aktualizowaniu cenników, aby odzwierciedlały one zmiany w rynku oraz w kosztach materiałów.
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi często wynika z błędnych założeń dotyczących obliczeń. Przykładowo, odpowiedzi takie jak 320 zł, 310 zł czy 360 zł mogą sugerować niedoszacowanie kosztów robocizny lub części. W przypadku odpowiedzi 320 zł, można by sądzić, że uwzględniono jedynie koszt części lub jedynie część kosztów robocizny. Należy pamiętać, że całkowity koszt obejmuje obie składowe, a ich zsumowanie jest kluczowe dla uzyskania prawidłowego wyniku. Odpowiedź 310 zł może wynikać z pomyłkowego przeliczenia czasu robocizny na koszt, na przykład przyjmując zbyt niską stawkę za roboczogodzinę. Podobnie odpowiedź 360 zł może sugerować, że koszt części lub robocizny został niepoprawnie oszacowany. Błędy te pokazują, jak ważne jest zrozumienie struktury kosztów w branży motoryzacyjnej oraz umiejętność dokładnego przeliczania wydatków związanych z naprawą pojazdów. Właściwe podejście do wyceny usług nie tylko zwiększa przejrzystość dla klienta, ale także wpływa na efektywność zarządzania kosztami w serwisie.