Na schemacie przedstawiono elektryczny układ zapłonowy
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Poprawna odpowiedź to bezrozdzielaczowy typ DIS, który charakteryzuje się brakiem mechanicznego rozdzielacza zapłonu. W takim układzie zainstalowane są dwie cewki zapłonowe, które są odpowiedzialne za generowanie wysokiego napięcia, potrzebnego do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach silnika. Układ DIS (Distributorless Ignition System) umożliwia bezpośrednie połączenie cewki zapłonowej ze świecą zapłonową, co eliminuje straty energii związane z użyciem mechanicznego rozdzielacza. W praktyce, takie rozwiązanie prowadzi do zwiększenia niezawodności układu zapłonowego oraz poprawy efektywności spalania. Systemy te, dzięki precyzyjnemu sterowaniu, pozwalają także na lepsze dostosowanie momentu zapłonu do aktualnych warunków pracy silnika, co przyczynia się do obniżenia emisji spalin oraz poprawy osiągów pojazdu. Układy DIS są szeroko stosowane w nowoczesnych pojazdach, zgodnie z trendami w inżynierii motoryzacyjnej, które dążą do redukcji złożoności układów mechanicznych oraz zwiększenia ich efektywności.
Wybór odpowiedzi inne niż bezrozdzielaczowy typ DIS może wynikać z nieporozumienia dotyczącego działania i konstrukcji różnych typów układów zapłonowych. Odpowiedzi rozdzielaczowy Twin Spark oraz rozdzielaczowy z cewkami dwubiegunowymi sugerują, że układ ten posiada mechaniczny rozdzielacz, co jest niezgodne z przedstawionym schematem. Rozdzielacz zapłonowy w tradycyjnych układach, w których każda cewka zapłonowa jest podłączona do pojedynczej świecy zapłonowej, wymaga synchronizacji mechanicznej, co wprowadza dodatkowe źródło awarii i może prowadzić do zwiększonego zużycia komponentów. W przypadku układu DIS, poprzez eliminację rozdzielacza, poprawia się niezawodność oraz zmniejsza ilość ruchomych elementów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w inżynierii motoryzacyjnej. Odpowiedź dotycząca bezrozdzielaczowego z indywidualnymi cewkami zapłonowymi również mija się z celem. Choć w niektórych nowoczesnych układach stosuje się indywidualne cewki dla każdego cylindra, układ przedstawiony na schemacie wyraźnie wskazuje na zastosowanie dwóch cewek zapłonowych, co jest charakterystyczne dla DIS. Zrozumienie różnicy między tymi układami jest kluczowe dla prawidłowego diagnozowania i serwisowania nowoczesnych silników, co ma bezpośredni wpływ na efektywność ich działania oraz zgodność z normami emisji spalin.