Łożysko igiełkowe jest odpowiednim wyborem do osadzenia krzyżaka przegubu, ze względu na swoje właściwości konstrukcyjne i zastosowanie w mechanizmach wymagających wysokiej nośności przy ograniczonej przestrzeni. Charakteryzuje się ono długimi i cienkimi wałeczkami, które zapewniają niski współczynnik tarcia oraz wysoką zdolność przenoszenia obciążeń. W przemyśle motoryzacyjnym i maszynowym łożyska igiełkowe są powszechnie stosowane w systemach przeniesienia napędu, co świadczy o ich niezawodności i efektywności. Ich konstrukcja pozwala na kompaktowe umiejscowienie, co jest kluczowe w przypadku przegubów, gdzie przestrzeń jest ograniczona. Przykładem zastosowania mogą być wały napędowe w pojazdach, gdzie wymagana jest wysoka sztywność połączenia oraz zdolność do pracy w trudnych warunkach. Dodatkowo, standardy branżowe, takie jak ISO 355, określają wymagania dla łożysk igiełkowych, co podkreśla ich znaczenie w inżynierii mechanicznej.
Optowanie za innymi typami łożysk, takimi jak baryłkowe, stożkowe czy kulkowe, w kontekście osadzenia krzyżaka przegubu, może prowadzić do wielu niekorzystnych konsekwencji. Łożyska baryłkowe, mimo iż charakteryzują się zdolnością do przenoszenia dużych obciążeń, mają większe wymiary i są mniej zwrotne w porównaniu do łożysk igiełkowych, co czyni je niewłaściwym wyborem w przypadku przegubów, gdzie przestrzeń jest kluczowym czynnikiem. Wybór łożyska stożkowego także nie jest zasadne; jego konstrukcja, oparta na kuliściastych elementach, sprawia, że lepiej sprawdza się w mechanizmach, w których wymagana jest zdolność do przenoszenia obciążeń wzdłużnych, a nie w zastosowaniach przegubowych. Łożyska kulkowe są stosowane w systemach o umiarkowanych obciążeniach, ale ich większa średnica oraz konstrukcja nie są optymalne w przypadku przegubów, które wymagają precyzyjnego dopasowania i wysokiej nośności przy minimalnych wymiarach. Takie wybory mogą prowadzić do nieefektywnego działania mechanizmów, zwiększonego tarcia, a w konsekwencji do ich szybszego zużycia. Dlatego kluczowe jest, aby przy projektowaniu mechanizmów wykorzystywać dobre praktyki i standardy branżowe, takie jak ISO 76, które wskazują na odpowiednie zastosowania różnych typów łożysk, a także unikać typowych błędów myślowych, takich jak pomijanie specyfiki zastosowania danego łożyska w kontekście jego geometrycznych i funkcjonalnych właściwości.