W wyniku pomiaru szczelności cylindrów silnika czterosuwowego, o pojemności skokowej 1 985 cm3 z zapłonem samoczynnym, stwierdzono spadek ciśnienia w pierwszym cylindrze o 23%, a w drugim cylindrze o 27%. Na podstawie danych przedstawionych w tabeli określ stan techniczny silnika.
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'Kwalifikuje się do naprawy' jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi standardami diagnostyki silników spadek ciśnienia w cylindrach powyżej 20% wskazuje na poważne problemy techniczne. W przypadku silników czterosuwowych o pojemności skokowej powyżej 1000 cm³, jak w omawianym przypadku, wartości spadku ciśnienia 23% i 27% oznaczają, że ciśnienie robocze jest znacznie poniżej akceptowalnego poziomu, co klasyfikuje silnik do stanu 'poniżej 80%'. Praktycznie oznacza to, że szczelność cylindrów jest niewystarczająca, co prowadzi do utraty mocy, zwiększonego zużycia paliwa oraz emisji spalin. W takich sytuacjach zaleca się przeprowadzenie kompleksowej diagnostyki, w tym diagnostyki mechanicznej, aby ustalić przyczyny spadku ciśnienia, takie jak zużycie pierścieni tłokowych, uszkodzenie uszczelek głowicy lub nieszczelności w układzie zaworowym. Tego rodzaju naprawy są niezbędne dla przywrócenia pełnej funkcjonalności silnika oraz zapewnienia jego długotrwałej eksploatacji.
Wybór odpowiedzi sugerującej, że silnik ma stan 'Bardzo dobry' lub 'Dobry' jest nieprawidłowy, ponieważ ignoruje istotne wskaźniki stanu technicznego silnika, takie jak spadek ciśnienia w cylindrach. Wartości spadku ciśnienia wynoszące 23% i 27% wskazują na poważne problemy, które są dalekie od akceptowalnych norm dla silników czterosuwowych. Na ogół, dla silników o większej pojemności skokowej, poziom ciśnienia w cylindrach powinien wynosić co najmniej 90% wartości nominalnej; spadek poniżej tej granicy świadczy o zużyciach, które mogą wpływać na wydajność silnika. Ignorowanie tak ważnych danych diagnostycznych prowadzi do mylnych wniosków dotyczących stanu silnika i może skutkować podjęciem niewłaściwych decyzji operacyjnych, co w dłuższej perspektywie może skutkować poważniejszymi uszkodzeniami. Nieodpowiednia ocena stanu technicznego silnika może prowadzić do nieplanowanych przestojów, zwiększonych kosztów napraw oraz obniżonej efektywności paliwowej. Zrozumienie podstawowych zasad diagnostyki silników oraz odpowiednich norm i standardów jest kluczowe dla podejmowania właściwych decyzji w zakresie konserwacji i naprawy silników spalinowych.