Prawo bliskości, będące jednym z fundamentalnych zasad percepcji w psychologii, odnosi się do tendencji postrzegania obiektów znajdujących się blisko siebie jako grupy. Na przedstawionym rysunku kropki są zorganizowane w takie układy, które sprzyjają ich postrzeganiu jako oddzielne linie lub bloki. Przykładem zastosowania prawa bliskości może być projektowanie graficzne, gdzie elementy umieszczone blisko siebie wskazują na ich związek tematyczny lub funkcjonalny. W praktyce, projektanci często używają tej zasady, aby kierować uwagą użytkowników oraz ułatwiać nawigację po interfejsach. Warto zauważyć, że stosowanie prawa bliskości jest istotne także w edukacji, gdzie grupowanie materiałów dydaktycznych według podobieństw może wspierać proces uczenia. W związku z tym, rozumienie i zastosowanie tego prawa nie tylko poprawia estetykę, ale także funkcjonalność wizualnych przedstawień.
Wybór odpowiedzi, która odnosi się do domykania, podobieństwa czy wspólnej drogi, może wydawać się atrakcyjny, jednak nie oddaje istoty zjawisk związanych z percepcją wzrokową. Prawo domykania sugeruje, że ludzki umysł ma tendencję do uzupełniania brakujących części w niekompletnych obrazach, co prowadzi do postrzegania całości. Chociaż jest to istotna zasada w psychologii percepcji, nie ma zastosowania w przypadku układu kropek na rysunku, który jasno definiuje grupy przez ich bliskość. Prawo podobieństwa z kolei mówi o postrzeganiu obiektów jako grupy na podstawie ich wyglądu, co nie jest adekwatne do sytuacji, gdzie kropki jedynie są blisko siebie, a niekoniecznie mają podobne cechy. Wreszcie, koncepcja wspólnej drogi odnosi się do postrzegania obiektów podążających w tym samym kierunku jako powiązanych, co również nie znajduje odzwierciedlenia w analizowanym rysunku. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe, gdyż mylenie ich ze sobą może prowadzić do błędnych interpretacji w projektowaniu oraz ocenie wizualnych układów. Każda z tych koncepcji ma swoje miejsce i zastosowanie, ale w kontekście przedstawionego pytania, to prawo bliskości jest tym, które najlepiej opisuje zachowanie obiektów na rysunku.