Poprawna odpowiedź to 20 cm, co wynika z analizy przekroju poprzecznego nawierzchni drogi. Warstwa podbudowy, która została oznaczona na rysunku, jest kluczowym elementem konstrukcji drogi. Grubość tej warstwy wynosząca 20 cm jest zgodna z normami budowlanymi, które określają minimalne wymagania dla różnych kategorii dróg. W przypadku dróg o dużym ruchu, zastosowanie grubszej warstwy podbudowy z kruszywa stabilizowanego mechanicznie sprawia, że nawierzchnia staje się bardziej odporna na deformacje i uszkodzenia. Przykłady zastosowania tej grubości można znaleźć w projektach budowy autostrad i dróg ekspresowych, gdzie obciążenia są znaczne. Odpowiednia grubość podbudowy wpływa również na trwałość nawierzchni, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Warto również zwrócić uwagę na konieczność odpowiedniego zagęszczenia tego materiału, co wspiera jego funkcjonalność i wydłuża żywotność drogi.
Wybór grubości warstwy podbudowy o innej wartości niż 20 cm może wynikać z błędnych założeń dotyczących konstrukcji drogowej. Na przykład, odpowiedź wskazująca na 8 cm sugeruje, że nie uwzględniono odpowiednich obciążeń, które działają na nawierzchnię drogi. Taka grubość jest zdecydowanie niewystarczająca w przypadku dróg o intensywnym ruchu, co prowadziłoby do szybkiego zużycia nawierzchni oraz powstawania uszkodzeń. Z kolei wskazanie na 10 cm może wynikać z założenia, że standardowe, niewielkie obciążenia są wystarczające, co jest najczęściej błędnym wnioskiem. Zastosowanie tej grubości nie uwzględnia jednak potencjalnego wpływu zmiennych atmosferycznych oraz obciążeń dynamicznych. Odpowiedź z grubością 5 cm świadczy o fundamentalnym braku zrozumienia wymagań dotyczących stabilności konstrukcji drogowych. Tak niewielka grubość nie zapewniłaby odpowiedniego wsparcia dla warstwy nawierzchni, co mogłoby prowadzić do pęknięć, kolein i innych problemów strukturalnych. Wymagania standardów budowlanych oraz dobre praktyki w inżynierii lądowej nakazują stosowanie grubości podbudowy dostosowanych do przewidywanych obciążeń i warunków eksploatacji, co w przypadku dróg klasycznych i autostrad wymaga właśnie 20 cm warstwy podbudowy.