Wybrana odpowiedź 20 mm jest prawidłowa, ponieważ grubość warstwy wiążącej w jezdni jednopasmowej, przedstawionej na rysunku, wynosi dokładnie 2 cm. W kontekście inżynierii drogowej, warstwa wiążąca z mieszanki mineralno-bitumicznej odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu odpowiedniej nośności oraz trwałości nawierzchni. Standardy budowlane, takie jak Normy PN-EN 13108, określają wymagania dotyczące takich warstw, w tym ich grubości oraz właściwości materiałowych. Przy projektowaniu jezdni, odpowiednie dobranie grubości warstwy wiążącej ma istotne znaczenie dla jej funkcjonalności. W praktyce, niewłaściwa grubość może prowadzić do szybszego zużycia nawierzchni, a także zwiększenia kosztów utrzymania drogi. Zatem, znajomość i umiejętność interpretacji przekrojów jezdni to podstawowa umiejętność każdego inżyniera zajmującego się budownictwem drogowym.
Wybór innej odpowiedzi może wynikać z kilku błędnych założeń dotyczących grubości warstwy wiążącej. Na przykład, jeśli ktoś zaznaczył 100 mm, mógł pomylić się w ocenie wymagań dotyczących takiej warstwy, sądząc, że grubość powinna być znacznie większa, co jest typowym błędem w podejściu do projektowania nawierzchni. Grubość 100 mm przekracza standardy w większości zastosowań drogowych, co mogłoby prowadzić do nieefektywności kosztowej oraz nadmiernego obciążenia konstrukcji. Z kolei wybór 40 mm może wynikać z braku zrozumienia, że grubość warstwy wiążącej w konkretnej jezdni jednopasmowej została precyzyjnie określona na 20 mm, a niepoprawna interpretacja danych technicznych może prowadzić do nadmiernych lub zbyt małych wymagań dla tej warstwy. Odpowiedzi takie jak 150 mm są jeszcze bardziej nieadekwatne, wskazując na poważne zrozumienie zagadnień związanych z projektowaniem nawierzchni. Należy pamiętać, że odpowiednia grubość jest kluczowa dla efektywności i żywotności jezdni. Warto również zaznaczyć, że brak znajomości norm oraz dobrych praktyk w inżynierii drogowej może prowadzić do nieodpowiedniego zaprojektowania oraz wykonania nawierzchni, co w konsekwencji wpłynie na jej bezpieczeństwo i trwałość.