Odpowiedź 0,36 m3 jest poprawna, ponieważ zgodnie z danymi zawartymi w tabeli KNR dla zaprawy cementowej marki M8, w kolumnie dotyczącej zaprawy o proporcjach 1:3, wartość nakładu jednostkowego wody wynosi właśnie 0,36 m3 na 1 m3 zaprawy. W praktyce oznacza to, że dla prawidłowego przygotowania zaprawy cementowej tej marki, konieczne jest zastosowanie tej ilości wody, co wpływa na właściwości mieszanki, w tym jej wytrzymałość, plastyczność i trwałość. Zastosowanie niewłaściwej ilości wody może prowadzić do powstania zaprawy o obniżonej jakości, co w konsekwencji może wpływać na trwałość i stabilność konstrukcji budowlanych. Przykładowo, w budownictwie istotne jest, aby zaprawa cementowa miała odpowiednią konsystencję oraz zdolność do przyczepności do różnych podłoży. Wzorcowe stosowanie KNR oraz znajomość odpowiednich wartości dla poszczególnych materiałów budowlanych to kluczowe elementy, które powinien znać każdy fachowiec w branży budowlanej.
Wybór odpowiedzi innej niż 0,36 m3 może wynikać z błędnego zrozumienia zasad doboru ilości wody do zaprawy cementowej. Odpowiedzi takie jak 0,34 m3, 0,35 m3 czy 0,42 m3 nie są zgodne z normami KNR, które precyzyjnie określają optymalne proporcje dla różnych rodzajów zapraw. Niewłaściwy dobór ilości wody może prowadzić do zmiany właściwości zaprawy, a zatem jej wydajności i trwałości. Może to być spowodowane przekonaniem, że mniejsze lub większe ilości wody poprawią jakość zaprawy, co jest nieprawdziwe. Zbyt mała ilość wody może sprawić, że zaprawa będzie zbyt sucha i trudna do aplikacji, a także obniży jej wytrzymałość mechaniczną. Natomiast nadmiar wody prowadzi do osłabienia struktury zaprawy, co skutkuje zwiększoną porowatością i zmniejszoną odpornością na warunki atmosferyczne. W praktyce budowlanej kluczowe jest zrozumienie, że każda zmiana w składzie zaprawy, w tym ilości wody, może mieć znaczący wpływ na ostateczne właściwości mieszanki. Dlatego tak ważne jest stosowanie się do sprawdzonych norm i wartości zawartych w KNR, które są wynikiem wieloletnich badań i praktyki inżynieryjnej.