Rysunek A jest prawidłowy, ponieważ ilustruje układ wahadłowy, który charakteryzuje się ruchem pojazdów w obie strony, ale na jednym pasie drogi. Taki układ wymaga skutecznej koordynacji, aby zminimalizować ryzyko kolizji i zapewnić sprawny przepływ ruchu. W projektowaniu tego typu układów ważne jest uwzględnienie odpowiednich oznakowań drogowych oraz sygnalizacji, aby kierowcy byli świadomi, że ruch jest wahadłowy. W praktyce, stosowanie układów wahadłowych jest istotne w miejscach, gdzie nie ma możliwości wyznaczenia dwóch pasów w jednym kierunku, na przykład przy robotach drogowych czy w wąskich przejazdach. Dobre praktyki w takich sytuacjach obejmują użycie odpowiednich znaków drogowych, aby informować kierowców o zmianach w organizacji ruchu, a także zastosowanie ruchu wahadłowego w celu zminimalizowania zakłóceń w transporcie. Układy wahadłowe są zgodne z wytycznymi dotyczącymi zarządzania ruchem wydawanymi przez odpowiednie instytucje drogowe, co zapewnia bezpieczeństwo i efektywność ruchu.
Rysunki B, C i D przedstawiają różne układy dróg, które nie odpowiadają definicji układu wahadłowego. W przypadku układu promienistego, który ilustruje rysunek B, ruch odbywa się wokół centralnego punktu, co prowadzi do problemów z organizacją ruchu, zwłaszcza w godzinach szczytu, gdzie pojazdy mogą gromadzić się w okolicy punktu centralnego. Rysunek C, przedstawiający układ obwodowy, jest zaprojektowany z myślą o kierunkowym ruchu, co wprowadza wiele pasów w jednym kierunku, co jest sprzeczne z zasadą wahadłowości. Tego typu układy są stosowane w obszarach, w których występuje intensywny ruch, ale nie są w stanie efektywnie zarządzać pojazdami w ruchu wahadłowym. Rysunek D ilustruje układ przelotowy, w którym ruch odbywa się w sposób ciągły bez konieczności zatrzymywania się czy zmiany kierunku, co powoduje, że nie jest on kompatybilny z ideą wahadłową. Powszechnym błędem w analizie układów drogowych jest mylenie typu ruchu z układem drogowym. Ważne jest, aby zrozumieć, że układ wahadłowy wymaga szczególnej organizacji przestrzennej oraz odpowiednich oznaczeń, które odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i efektywności ruchu. Analizując różne układy dróg, istotne jest również rozważenie standardów drogowych oraz dobrych praktyk, które powinny być stosowane w każdym projekcie drogowym dla zapewnienia optymalnych warunków ruchu.