Grubość górnej warstwy podbudowy zasadniczej dla projektowanego ruchu do 2,5 mln osi 100 kN wynosząca 7 cm jest zgodna z obowiązującymi normami oraz standardami projektowania nawierzchni. W przypadku ruchu projektowego kategorii KR3, co odpowiada intensywności ruchu w obrębie 0,5 - 2,5 miliona osi, ustalono, że grubość ta powinna wynosić właśnie 7 cm. Zastosowanie odpowiedniej grubości podbudowy jest kluczowe dla zapewnienia nośności i trwałości nawierzchni, co wpływa na bezpieczeństwo i komfort użytkowników dróg. W praktyce, niewłaściwa grubość warstwy podbudowy może prowadzić do przedwczesnego uszkodzenia nawierzchni, co generuje dodatkowe koszty związane z naprawami i utrzymaniem dróg. Warto również podkreślić, że stosowanie się do opisanych norm jest niezbędne dla uzyskania odpowiednich certyfikatów i spełnienia wymagań projektowych, co jest istotne w kontekście przetargów i realizacji inwestycji infrastrukturalnych.
Wybór innej grubości górnej warstwy podbudowy zasadniczej niż 7 cm może wynikać z nieporozumienia dotyczącego wymagań projektowych oraz standardów budowlanych. Na przykład, odpowiedzi sugerujące grubości 10 cm, 12 cm czy 16 cm mogą wydawać się logiczne dla osób, które nie są zaznajomione z normami dotyczącymi nawierzchni drogowych. W rzeczywistości jednak, nadmierna grubość podbudowy nie tylko jest zbędna, ale również może prowadzić do negatywnych konsekwencji. Takie podejście może zwiększyć ogólną wagę konstrukcji, co w efekcie prowadzi do większych obciążeń na podłoże, a tym samym wpływa na stabilność całej nawierzchni. Należy również pamiętać, że każda warstwa w strukturze nawierzchni pełni określoną funkcję i zbyt gruba warstwa podbudowy może zaburzyć równowagę całego systemu. W przypadku grubości 16 cm, nadmierne niedostosowanie do specyfiki projektowanego ruchu może prowadzić do nieefektywnego zarządzania materiałami budowlanymi i nieuzasadnionych kosztów inwestycyjnych. Dlatego niezwykle istotne jest, aby projektanci i wykonawcy przestrzegali określonych standardów oraz zasad projektowania, aby zapewnić bezpieczeństwo i trwałość infrastruktury drogowej.