Wybór odpowiedzi 16 cm jest prawidłowy, ponieważ warstwa podbudowy zasadniczej w konstrukcji jezdni, jak pokazano na rysunku, rzeczywiście ma tę grubość. Warstwa ta jest kluczowym elementem w budowie dróg, ponieważ zapewnia odpowiednią nośność dla ruchu pojazdów oraz stabilność całej konstrukcji. W praktyce, grubość podbudowy powinna być dostosowana do przewidywanego obciążenia, co jest zgodne z normami, takimi jak PN-EN 13108, które regulują wymagania dotyczące materiałów i wykonania nawierzchni. W przypadku grubości 16 cm, zastosowanie takiej wartości może być wynikiem analizy obciążenia ruchu oraz warunków geologicznych terenu. W projektowaniu dróg, inżynierowie często korzystają z programów symulacyjnych, które pomagają określić optymalną grubość warstw w zależności od zastosowania, co jest zgodne z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi.
Wybór grubości 8 cm, 22 cm lub 25 cm jako warstwy podbudowy zasadniczej nie jest prawidłowy, co wynika z kilku kluczowych aspektów technicznych. Zbyt mała grubość 8 cm może prowadzić do niedostatecznej nośności podbudowy, co w konsekwencji może skutkować deformacjami nawierzchni pod wpływem obciążenia ruchu. W praktyce, zgodnie z normami budowlanymi, minimalna grubość warstwy podbudowy dla dróg o średnim ruchu powinna wynosić co najmniej 10-15 cm, aby zapewnić odpowiednią stabilność. Z kolei grubości 22 cm i 25 cm przekraczają typowe wartości wymagane dla tego typu konstrukcji, co może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania materiałów oraz zwiększonych kosztów budowy. Przeciążenie podbudowy zbyt grubą warstwą może także wpłynąć negatywnie na system odprowadzania wód opadowych, co jest kluczowe w projektowaniu dróg. Zastosowanie nieodpowiedniej grubości warstwy wynika często z błędnego oszacowania obciążenia lub niewłaściwej interpretacji rysunków projektowych, co pokazuje, jak ważna jest staranność w analizie i projektowaniu konstrukcji jezdni. Warto pamiętać, że każda warstwa w konstrukcji drogi ma swoje specyficzne wymagania i powinna być dobrana z uwzględnieniem wszelkich norm i standardów inżynieryjnych.