Odpowiedź 5,00 cm jest prawidłowa, ponieważ opiera się na dokładnych danych przedstawionych w przedmiarze robót drogowych. Zgodnie z pozycją 17, początkowa grubość warstwy ścieralnej wynosi 3 cm, co stanowi podstawę dla wszelkich dalszych obliczeń. Następnie, w pozycji 18, wskazano, że każda dodatkowa warstwa zwiększa grubość o 1 cm. W praktyce budowlanej, takie podejście do ustalania grubości warstw jest zgodne z zaleceniami norm i standardów, które definiują wymagania dotyczące konstrukcji nawierzchni. Przy projektowaniu warstw drogi, istotne jest zapewnienie odpowiedniej trwałości i nośności, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa użytkowników. Warto również zauważyć, że odpowiednia grubość warstwy ścieralnej wpływa na jej odporność na uszkodzenia mechaniczne oraz zmiany pogodowe, co jest istotne w kontekście długoterminowej eksploatacji dróg.
Wybór odpowiedzi innej niż 5,00 cm wskazuje na niezrozumienie podstawowych zasad dotyczących obliczania grubości warstwy ścieralnej. Wiele osób może pomylić się, przyjmując zbyt małą grubość, jak 4,00 cm, 3,00 cm czy nawet 2,00 cm, nie uwzględniając właściwie danych z przedmiaru robót. Kluczowym błędem myślowym jest pomijanie podstawowej grubości wynoszącej 3 cm oraz dodatkowego przyrostu wynoszącego 1 cm na każdą kolejną warstwę. Takie podejście może prowadzić do niedoszacowania grubości, co z kolei ma poważne konsekwencje w praktyce budowlanej. Nieodpowiednia grubość warstwy ścieralnej może skutkować zwiększoną podatnością na uszkodzenia, co prowadzi do konieczności wcześniejszej modernizacji nawierzchni i dodatkowych kosztów. W branży budowlanej standardy wytrzymałości i trwałości nawierzchni są jasno określone, a ich niewłaściwe stosowanie często prowadzi do awarii. W związku z tym, należy zawsze dokładnie analizować dane zawarte w dokumentacji technicznej, aby uniknąć błędnych wniosków i zapewnić bezpieczeństwo oraz długowieczność konstrukcji drogowych.