Głębokość koryta ziemnego pod warstwy konstrukcyjne jezdni wynosząca 41 cm jest wynikiem wnikliwej analizy warstw użytych w budowie jezdni. W praktyce, głębokość ta uwzględnia sumę grubości wszystkich warstw konstrukcyjnych, takich jak kruszywo oraz mieszanka mineralno-bitumiczna, które są kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej nośności i trwałości nawierzchni. Standardy budowy dróg, takie jak normy PN-EN 13108, sugerują, że odpowiednia głębokość koryta jest niezbędna do osiągnięcia długotrwałej stabilności nawierzchni, co jest szczególnie ważne w obszarach o dużym natężeniu ruchu. Należy również pamiętać, że w obliczeniach dotyczących głębokości koryta nie uwzględnia się grubości płyty Yomb, ponieważ nie jest ona częścią warstw konstrukcyjnych jezdni. Przykładem zastosowania takiego podejścia jest budowa autostrad, gdzie precyzyjne obliczenia głębokości koryta mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia długowieczności nawierzchni drogowej oraz komfortu użytkowników.
Wybór głębokości 6 cm, 10 cm lub 25 cm jako wartości koryta ziemnego pod warstwy konstrukcyjne jezdni jest nieodpowiedni z kilku istotnych powodów. Po pierwsze, wszystkie te wartości są znacznie poniżej standardów branżowych dla budowy dróg, które wymagają większej głębokości dla zapewnienia stabilności i odpowiedniej nośności nawierzchni. Zbyt płytkie koryto może prowadzić do nieodpowiedniej kompresji warstw, co z kolei może skutkować deformacjami nawierzchni oraz jej przedwczesnym uszkodzeniem. Kolejnym błędem myślowym jest nieuwzględnienie grubości warstw konstrukcyjnych, takich jak kruszywo czy mieszanka mineralno-bitumiczna, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania jezdni. W praktyce, brak odpowiedniej głębokości koryta może prowadzić do problemów związanych z odprowadzaniem wody, co jest kluczowe w kontekście trwałości nawierzchni. Standardy budowy, takie jak PN-EN 13108, jasno określają, że głębokość koryta musi być dostosowana do specyfiki danej konstrukcji, a zastosowane materiały oraz ich grubość powinny być odpowiednio dobrane, aby zaspokoić wymagania ciągłego użytkowania. Ignorowanie tych zasad prowadzi do nieprawidłowych wniosków i zaniżenia wymagań dotyczących budowy jezdni.