Na przedstawionym rysunku jezdnia ulicy Brackiej za skrzyżowaniem z ulicą 3 Maja w kierunku rosnącego kilometrażu ma 2,0-procentowe pochylenie poprzeczne
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Poprawna odpowiedź wskazująca na dwustronne pochylenie jezdni oraz szerokość 5,09 m jest zgodna z zasadami projektowania dróg, które wymagają odpowiedniego odwodnienia powierzchniowego. Pochylenie poprzeczne jezdni ma na celu skuteczne odprowadzanie wody deszczowej z jezdni, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników drogi. Pochylenie dwustronne, w przeciwieństwie do jednostronnego, sprzyja równomiernemu odprowadzaniu wody z obu stron jezdni, co minimalizuje ryzyko powstawania kałuż oraz zmniejsza ryzyko poślizgu podczas jazdy. Przykłady zastosowania takiego rozwiązania można zauważyć na wielu nowoczesnych ulicach, gdzie odpowiednie pochylenie jest kluczowe dla utrzymania dobrej widoczności oraz stabilności nawierzchni. Dodatkowo, szerokość jezdni wynosząca 5,09 m jest zgodna z normami, które zalecają odpowiednie wymiary jezdni w zależności od intensywności ruchu. Takie podejście pozwala na komfortowe i bezpieczne poruszanie się pojazdów, co jest istotne w kontekście planowania infrastruktury drogowej.
Wybór odpowiedzi dotyczących jednostronnego pochylenia jezdni, niezależnie od wskazania szerokości, jest związany z typowymi nieporozumieniami na temat projektowania dróg. Pochylenie jednostronne, które sugerują niepoprawne odpowiedzi, może prowadzić do problemów z odprowadzaniem wody, co z kolei wpływa na bezpieczeństwo i trwałość nawierzchni. Posiadając pochylenie tylko w jedną stronę, woda deszczowa gromadzi się na niewłaściwej stronie jezdni, co może prowadzić do powstawania kałuż i utrudniać ruch pojazdów, zwłaszcza w warunkach deszczowych. Ponadto szerokości 5,02 m dla jezdni mogą być nieodpowiednie w kontekście intensywności ruchu, co jest istotnym czynnikiem przy projektowaniu dróg. Zbyt wąska jezdnia może ograniczać manewrowość pojazdów, a także stwarzać zagrożenie w przypadku zbliżania się pojazdów z przeciwka. Współczesne standardy projektowania drogowego zalecają szerokości jezdni bardziej zbliżone do 5,09 m, co umożliwia bezpieczne mijanie się pojazdów oraz zapewnia większą elastyczność w ruchu. Nieprawidłowe wnioski wynikające z analizy rysunku mogą sugerować brak zrozumienia specyfiki projektowania infrastruktury drogowej, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu użytkowników dróg.