Poprawna odpowiedź to 2, co oznacza, że warstwa wiążąca na rysunku znajduje się bezpośrednio pod warstwą ścieralną. Warstwa wiążąca odgrywa kluczową rolę w budowie drogi, ponieważ jej celem jest zapewnienie odpowiedniej przyczepności i stabilności. Zgodnie z normami budowy dróg, warstwa ta powinna być wykonana z materiałów, które dobrze wiążą się z warstwą ścieralną oraz odpornie znoszą obciążenia mechaniczne. Przykładem może być asfalt, który jest najczęściej stosowany w tej warstwie. Znajomość struktury warstw drogowych jest niezbędna dla inżynierów budownictwa drogowego, gdyż pozwala na optymalne projektowanie oraz realizację robót budowlanych. Właściwe zaprojektowanie i wykonanie warstwy wiążącej przyczynia się do wydłużenia trwałości całej konstrukcji drogi oraz poprawy bezpieczeństwa jej użytkowania.
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z nieporozumień dotyczących układu warstw w budowie dróg. Warstwa wiążąca jest kluczowa, ponieważ stanowi połączenie pomiędzy warstwą ścieralną a podbudową, a jej właściwe umiejscowienie i materiały mają fundamentalne znaczenie dla wytrzymałości całej konstrukcji. Odpowiedzi takie jak 3, 4 czy 5 mogłyby wskazywać na nieznajomość typowych schematów warstw drogowych. Warstwa oznaczona cyfrą 3 zazwyczaj byłaby podbudową, co jest nieprawidłowe w kontekście pytania. Z kolei warstwa oznaczona cyfrą 4 często odnosi się do podłoża gruntowego, które pełni inną funkcję. Typowe błędy myślowe polegają na myleniu pojęć związanych z konstrukcją dróg oraz nieuwzględnieniu standardowych schematów budowy, takich jak te określone w normach PN-EN 13108 dotyczących materiałów bitumicznych. Wiedza na temat układu warstw jest kluczowa dla inżynierów, projektantów i wykonawców, dlatego zaleca się dokładne zapoznanie z literaturą branżową oraz praktycznymi przykładami, by uniknąć takich nieporozumień.