Poprawna odpowiedź to 14,0 m, co wynika z oznaczeń ewidencyjnych przedstawionych na zdjęciu. Oznaczenie to dostarcza kluczowych informacji o obiekcie mostowym, w tym szerokości jezdni. W kontekście projektowania infrastruktury drogowej, szczegółowe zrozumienie takich oznaczeń jest niezbędne, aby zapewnić zgodność z normami i standardami. W polskich przepisach dotyczących budowy dróg, szerokość jezdni jest istotnym parametrem wpływającym na bezpieczeństwo i komfort ruchu. Odpowiednia szerokość jezdni mostu, w tym przypadku 14,0 m, umożliwia swobodne poruszanie się pojazdów, w tym szerokich pojazdów ciężarowych. Dodatkowo, jest to zgodne z wymaganiami dotyczącymi klasy dróg zbiorczych, w których szerokość jezdni powinna zapewniać odpowiednią przepustowość i bezpieczeństwo. Przykładowo, mosty o szerokości jezdni 14 m są często projektowane z myślą o intensywnym ruchu, co może być istotne w kontekście regionalnych planów transportowych.
Wybór błędnych odpowiedzi, takich jak 4,0 m, 10,0 m czy 30,0 m, może wynikać z niejasnego zrozumienia oznaczeń ewidencyjnych mostów i ich funkcji w infrastrukturze drogowej. Odpowiedź 4,0 m, która mogłaby sugerować wysokość prześwitu, nie odnosi się do szerokości jezdni, co jest kluczowym aspektem w kontekście oznaczeń mostów. W polskim systemie drogowym, wysokość prześwitu i szerokość jezdni są różnymi parametrami i nie powinny być mylone. Odpowiedź 10,0 m również nie odpowiada rzeczywistości, ponieważ nie spełnia wymogów dotyczących klasy dróg zbiorczych, gdzie szerokość jezdni jest zazwyczaj znacznie większa. Z kolei odpowiedź 30,0 m, mogąca sugerować obciążenie mostu w tonach, nie dotyczy szerokości jezdni, co prowadzi do błędnych wniosków. Pojmowanie oznaczeń ewidencyjnych wymaga znajomości terminologii branżowej oraz zrozumienia ich praktycznego zastosowania w inżynierii lądowej. W praktyce, szerokość jezdni mostu jest kluczowym elementem wpływającym na bezpieczeństwo ruchu i wymaga spełnienia określonych norm, co czyni prawidłowe odczytywanie takich oznaczeń niezbędnym w pracy inżynierów. Brak zrozumienia tych podstawowych koncepcji prowadzi do mylnych interpretacji i może mieć poważne konsekwencje w kontekście projektowania i eksploatacji infrastruktury drogowej.