Przy użyciu zestawu maszyn przedstawionych na ilustracjach wykonuje się
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Profilowanie i zagęszczanie podłoża gruntowego to kluczowe etapy w procesie budowy nawierzchni drogowej. Spycharka, przedstawiona na ilustracji, jest maszyną wykorzystywaną do formowania terenu, co jest niezbędne przed nałożeniem nawierzchni asfaltowej czy betonowej. Dzięki profilowaniu uzyskuje się odpowiedni spadek i ukształtowanie drogi, co jest istotne dla odprowadzania wody opadowej, aby zapobiec gromadzeniu się wody na nawierzchni. Walec drogowy, z kolei, skutecznie zagęszcza podłoże gruntowe, co zwiększa nośność i stabilność drogi. Prawidłowe zagęszczenie minimalizuje ryzyko osiadania nawierzchni w przyszłości, co może prowadzić do powstawania nierówności i pęknięć. W praktyce, brak odpowiedniego zagęszczenia może skutkować kosztownymi naprawami i przedłużeniem czasu realizacji projektu. W branży budowlanej stosuje się różne normy i zalecenia dotyczące zagęszczania, takie jak normy PN-EN 13286-47, które określają wymagania dotyczące materiałów i metod badań podłoża. Dlatego odpowiednia wiedza i umiejętności w zakresie profilowania i zagęszczania są niezbędne dla osiągnięcia trwałej i bezpiecznej nawierzchni drogowej.
Wybierając nieprawidłowe odpowiedzi, pojawia się szereg nieporozumień dotyczących roli i zastosowania maszyn budowlanych. Pierwsza z niepoprawnych opcji dotyczy warstwy ścieralnej z asfaltu lanego. Asfalt lany jest stosowany w końcowych etapach budowy nawierzchni drogowej i nie ma związku z profilowaniem terenu ani zagęszczaniem podłoża, które są kluczowe na wcześniejszych etapach. Kolejna odpowiedź, dotycząca warstwy podbudowy z betonu asfaltowego, również jest myląca; podbudowa to struktura wspierająca nawierzchnię, ale aby powstała, najpierw należy odpowiednio ukształtować i zagęścić grunt. W przypadku profilowania i zagęszczania podłoża, bezpośrednio związane z efektywnością tych działań jest przygotowanie terenu, co jest pomijane w tych odpowiedziach. Powierzchniowe utrwalenie nawierzchni drogowej odnosi się do technik związanych z poprawą stanu istniejącej nawierzchni, co jest całkowicie innym procesem, który nie wymaga użycia spycharki i walca drogowego w kontekście przygotowania podłoża. Zrozumienie różnic między tymi procesami jest kluczowe; błędy w identyfikacji funkcji maszyn mogą prowadzić do niewłaściwego ich użycia, co w konsekwencji negatywnie wpływa na trwałość i bezpieczeństwo nawierzchni drogowej.