Skok gwintu o wartości 1 mm jest optymalny dla uzyskania największej siły docisku w połączeniach gwintowych. Taki mniejszy skok pozwala na precyzyjne dostosowanie naprężeń w łączonych elementach, co jest kluczowe w aplikacjach wymagających wysokiej niezawodności, takich jak w przemyśle lotniczym czy motoryzacyjnym. Mniejszy skok oznacza, że dla każdego obrotu śruby uzyskujemy mniejsze wysunięcie, co prowadzi do większej liczby obrotów potrzebnych do osiągnięcia pożądanej głębokości. To z kolei rozkłada siły bardziej równomiernie, co zmniejsza ryzyko poluzowania się elementów w czasie eksploatacji. Ponadto, zgodnie z normą ISO 965, stosowanie gwintów o mniejszym skoku jest zalecane w zastosowaniach, gdzie precyzja i kontrola sił są kluczowe, co czyni odpowiedź 1 mm poprawnym wyborem.
Wybór skoku gwintu innego niż 1 mm na pierwszy rzut oka może wydawać się uzasadniony, jednak takie podejście nie uwzględnia fundamentalnych zasad dotyczących siły docisku w połączeniach gwintowych. Przykładowo, skok gwintu 2 mm, 3 mm lub 4 mm prowadzi do większego wysunięcia na obrót, co znacząco zmniejsza liczbę obrotów wymaganych do osiągnięcia pełnego wkręcenia śruby. Taki mechanizm może jednak niekorzystnie wpłynąć na stabilność połączenia, ponieważ większe przesunięcie na obrót oznacza, że siły są mniej równomiernie rozłożone, co prowadzi do ryzyka poluzowania w wyniku drgań lub obciążeń dynamicznych. Typowym błędem jest przeświadczenie, że większy skok gwintu automatycznie przekłada się na lepsze właściwości wytrzymałościowe – w rzeczywistości, w kontekście precyzyjnego wkręcania, mniejszy skok jest bardziej efektywny. W branżach, gdzie niezawodność i bezpieczeństwo są kluczowe, takich jak budownictwo czy produkcja maszyn, stosowanie gwintów o mniejszym skoku, jak 1 mm, staje się praktyką standardową i zgodną z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi.