W przypadku montażu przekładni ślimakowej kluczowym elementem jest prawidłowe ustawienie osi ślimaka oraz ślimacznicy względem siebie. Ustawienie ich pod kątem prostym, czyli 90°, jest zgodne z normami branżowymi i zapewnia optymalne zazębianie. Taki układ pozwala na efektywne przenoszenie momentu obrotowego oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia nadmiernego zużycia komponentów. Zęby ślimaka wchodzą w interakcję ze zębami ślimacznicy w sposób, który umożliwia płynny ruch i redukuje straty energii. W praktyce, stosowanie przekładni ślimakowych o kącie 90° jest powszechnym rozwiązaniem w wielu aplikacjach, takich jak napędy w urządzeniach przemysłowych czy w mechanizmach regulujących ruch. Przykładowo, w przemyśle motoryzacyjnym, poprawne ustawienie osi w napędach przekładniowych jest niezbędne dla zapewnienia długowieczności i niezawodności układu napędowego. Z tego powodu, znajomość i stosowanie prawidłowych kątów montażowych jest nieodzowną częścią pracy inżynierów w branży mechanicznej.
Wybór innych kątów do ustawienia osi ślimaka i ślimacznicy w przekładni ślimakowej jest wynikiem nieporozumienia dotyczącego zasad mechaniki oraz zasad działania tych przekładni. Ustawienie osi pod kątem 135° prowadzi do nieefektywnego zazębiania, co może skutkować poślizgiem oraz nadmiernym zużyciem zębów, a tym samym do skrócenia żywotności całej przekładni. Kąt 45° z kolei nie zapewnia stabilności połączenia, co może powodować wibracje i zwiększone obciążenia na elementy konstrukcyjne. Propozycja ustawienia osi pod kątem 180° jest całkowicie nieprawidłowa, ponieważ oznaczałaby, że osie są ustawione równolegle, co uniemożliwia jakiekolwiek zazębienie. Takie podejście jest sprzeczne z zasadami projektowymi przekładni ślimakowych, gdzie zęby muszą wchodzić w interakcję pod odpowiednim kątem, by mogły prawidłowo przekazywać moment obrotowy. Powszechnym błędem jest niedocenianie znaczenia kątów w inżynierii mechanicznej oraz brak znajomości standardów branżowych, które jasno określają, jak powinny być ustawione osie w przekładniach. Dlatego tak ważne jest, aby zawsze konsultować się z dokumentacją techniczną oraz z normami, które definiują zasady montażu i eksploatacji przekładni, aby uniknąć takich nieporozumień.