Układ dróg tymczasowych oznaczony literą 'D' jest jedynym rozwiązaniem, które zapewnia skuteczny i bezpieczny ruch dwukierunkowy na placu budowy. Praktyka pokazuje, że w przypadku projektowania układów drogowych na placach budowy, kluczowe znaczenie ma odpowiednie rozmieszczenie i szerokość pasów ruchu. Układ 'D' spełnia te wymagania, ponieważ zapewnia wystarczającą przestrzeń dla jednoczesnego przejazdu pojazdów w obu kierunkach, co jest zgodne z normami zawartymi w dokumentach takich jak Krajowe Standardy Dróg Budowlanych. Dodatkowo, ruch dwukierunkowy na placu budowy przyczynia się do zwiększenia efektywności operacyjnej, minimalizując czas oczekiwania na przejazd i poprawiając logistykę transportu materiałów budowlanych. Przykładem zastosowania tego układu może być budowa dużych obiektów, gdzie są równocześnie prowadzone różne prace, a możliwość swobodnego poruszania się pojazdów jest kluczowa dla utrzymania płynności działań. Zastosowanie układu 'D' w praktyce budowlanej jest więc nie tylko zgodne z normami, ale również praktyczne i efektywne.
Wybór układów oznaczonych literami A, B lub C do ruchu dwukierunkowego na placu budowy jest niewłaściwy z kilku istotnych powodów. Przede wszystkim, te układy często zakładają ruch jednokierunkowy, co w warunkach dynamicznie zmieniającego się placu budowy prowadzi do poważnych problemów z logistyką i bezpieczeństwem. W przypadku układów A i B, konstrukcja drogi może być zaprojektowana tak, że nie przewiduje wystarczającej szerokości dla jednoczesnego ruchu pojazdów w obu kierunkach. To ogranicza mobilność oraz efektywność transportu, co może prowadzić do opóźnień w pracach budowlanych. Układ C może z kolei przedstawiać niekompletną infrastrukturę drogową, co również skutkuje niemożnością przejazdu pojazdów w sposób płynny i bezpieczny. Umożliwienie ruchu w jednym kierunku znacznie wydłuża czas potrzebny do transportu materiałów oraz stwarza potencjalne zagrożenie w przypadku nagłych sytuacji, gdy konieczne jest szybkie opuszczenie placu budowy. W praktyce, takie ograniczenia mogą prowadzić do zatorów, a nawet kolizji. Dlatego kluczowe jest, aby projektując układy dróg tymczasowych, kierować się nie tylko estetyką, ale przede wszystkim funkcjonalnością i bezpieczeństwem operacyjnym, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży budowlanej.