Głębokość koryta pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni drogowej wynosząca 43 cm jest zgodna z wymaganiami projektowymi dla wielu typów nawierzchni. Na tę wartość wpływa suma grubości poszczególnych warstw, które są niezbędne do prawidłowej konstrukcji drogi. W projekcie drogowym należy uwzględnić warstwy takie jak: podbudowa, warstwa nośna oraz warstwa ścieralna. Każda z tych warstw pełni określoną funkcję, a ich odpowiednia grubość jest kluczowa dla trwałości i funkcjonalności nawierzchni. Zgodnie z wytycznymi, głębokość koryta powinna być tak dobrana, aby uwzględniała zarówno wymagania mechaniczne, jak i hydrologiczne, co przyczynia się do lepszego odprowadzania wód opadowych. Wartości te są regulowane przez normy krajowe i międzynarodowe dotyczące budowy dróg, jak PN-EN 13285, które wskazują na konieczność dokładnej analizy warunków gruntowych oraz obciążeń projektowanych na nawierzchnię. Stosowanie się do tych wytycznych zapewnia, że infrastruktura drogowa będzie spełniać swoje funkcje przez długie lata, minimalizując koszty utrzymania.
Wybór głębokości koryta, który nie wynosi 43 cm, może wynikać z kilku typowych nieporozumień dotyczących projektowania nawierzchni drogowych. Niektóre z błędnych odpowiedzi mogą sugerować, że grubość warstw konstrukcyjnych może być niższa, co jest z reguły niewłaściwe. Grubości poszczególnych warstw nie można ustalać dowolnie, ponieważ zależą one od wielu czynników technicznych, takich jak obciążenia ruchu, rodzaj podłoża oraz warunki klimatyczne. Wybierając mniejszą wartość, taką jak 25 cm, można zlekceważyć konieczność stworzenia odpowiedniej nośności dla ruchu drogowego, co może prowadzić do przedwczesnej degradacji nawierzchni. Z kolei wartości takie jak 13 cm mogą być niewystarczające nawet dla dróg o niewielkim natężeniu ruchu. Ponadto, niepoprawne odpowiedzi mogą pochodzić z błędnej analizy schematów, gdzie nie uwzględnia się wszystkich warstw konstrukcyjnych. W projektowaniu drogowym kluczowe znaczenie ma zrozumienie, że każda warstwa pełni określoną funkcję, a ich suma musi odpowiadać wymaganiom określonym w normach oraz dokumentacji projektowej. Ignorowanie tych zasad prowadzi do błędów, które mogą skutkować nie tylko zwiększonymi kosztami napraw, ale także stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników dróg.