Na przedstawionym zdjęciu zauważamy wał korbowy wyposażony w cztery krzywki, co jednoznacznie wskazuje na to, że jest on przeznaczony do silnika czterocylindrowego. Każda krzywka odpowiada jednemu tłokowi, a zatem liczba krzywek jest równa liczbie cylindrów w silniku. W przypadku silników spalinowych, liczba cylindrów ma istotny wpływ na osiągi pojazdu, jego dynamikę oraz charakterystykę pracy. Silniki czterocylindrowe są powszechnie stosowane w samochodach osobowych, co pozwala na uzyskanie zrównoważonego połączenia mocy, efektywności paliwowej oraz niskiej emisji spalin. W standardach branżowych, takich jak ISO 26262 dotyczące bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów, istotne jest, aby inżynierowie projektujący silniki mieli na uwadze odpowiednią liczbę cylindrów dopasowaną do zamierzeń dotyczących zastosowania pojazdu. Wiedza o budowie i działaniu wału korbowego oraz jego związku z ilością cylindrów jest kluczowym elementem w projektowaniu nowoczesnych silników.
Wybierając inną liczbę cylindrów, można napotkać kilka typowych błędów myślowych. Silniki z trzema cylindrami charakteryzują się często większymi drganiami, co wpływa na komfort jazdy i stabilność pojazdu. Często błędnie zakłada się, że większa liczba cylindrów, jak pięć czy sześć, automatycznie przekłada się na wyższe osiągi. Jednak w rzeczywistości każdy dodatkowy cylinder zwiększa masę silnika, co może obniżać efektywność paliwową, a także wpływać na skomplikowanie konstrukcji silnika oraz zwiększenie kosztów produkcji. W przypadku silników, każdy cylinder powinien wytwarzać równą moc, a w silnikach z większą liczbą cylindrów może wystąpić nieefektywne rozłożenie mocy, co prowadzi do strat. Również błędem jest sądzić, że liczba cylindrów w sposób bezpośredni koresponduje z mocą silnika. Ostatecznie, istotne jest zrozumienie, że dobór liczby cylindrów powinien być oparty na konkretnych wymaganiach zastosowania silnika, z uwzględnieniem równowagi pomiędzy mocą, efektywnością paliwową, a także wpływem na emisję spalin. Właściwe dobranie cylindrów wymaga znajomości zasad projektowania silników oraz norm dotyczących ochrony środowiska.