Cyfra 5 na rysunku oznacza rów skarpowy, który pełni kluczową rolę w infrastrukturze drogowej. Rów skarpowy jest zaprojektowany w celu skutecznego odprowadzenia wody z powierzchni jezdni, co ma na celu ochronę drogi przed nadmiernym nawodnieniem i erozją. Zmniejsza to ryzyko powstawania kałuż oraz zjawisk związanych z osunięciami ziemi. W praktyce, dobrze zaprojektowany rów skarpowy powinien mieć odpowiedni kształt i nachylenie, aby zapewnić prawidłowy odpływ wody. Zgodnie z normami budowlanymi, np. PN-EN 1991-1-3, należy uwzględnić czynniki takie jak intensywność opadów i rodzaj gruntu, aby skutecznie zapobiegać problemom z wodą. Ponadto, rów skarpowy może być również wsparte roślinnością, co dodatkowo stabilizuje skarpy i minimalizuje ryzyko erozji. Przykładem zastosowania rowów skarpowych są drogi w terenach górskich, gdzie kontrola wody jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji drogowej.
Równocześnie z wyborem niepoprawnej odpowiedzi, występuje szereg rozbieżnych koncepcji dotyczących oznaczeń w rysunkach przekrojów dróg. Niezrozumienie funkcji i lokalizacji poszczególnych elementów infrastruktury drogowej może prowadzić do mylnych wniosków. Odpowiedzi 1, 3 i 4, wskazujące na inne numery, mogą wynikać z błędnego interpretowania ich funkcji. Na przykład, cyfra 4 często oznacza inne elementy inżynieryjne, takie jak pobocze, które mają inne zadanie, jak utrzymanie pasa ruchu w dobrym stanie i zapewnienie bezpieczeństwa podróżującym. Cyfra 3 może być mylona z oznaczeniem bruku lub innego materiału nawierzchniowego, co jest nieadekwatne, ponieważ nie ma związku z odprowadzaniem wody. Podobnie, cyfra 6 może być mylona z oznaczeniem krawężnika, co dodatkowo wprowadza w błąd, ponieważ jego główną funkcją jest oddzielanie jezdni od chodnika, a nie zarządzanie wodami opadowymi. Kluczowe dla efektywności drogi jest rozumienie, że każdy element ma swoją specyfikę i zadanie, a nieprawidłowe przypisanie ich funkcji prowadzi do problemów związanych z odprowadzaniem wody, co w konsekwencji wpływa na trwałość całej konstrukcji. Użytkownicy muszą zrozumieć, że rów skarpowy nie jest tylko prostą formą terenu, ale istotnym elementem systemu odwadniającego, który wymaga znajomości standardów projektowych i dobrych praktyk inżynieryjnych.