Poprawna odpowiedź D przedstawia właściwą kolejność warstw konstrukcji nawierzchni drogowej, co jest kluczowe dla osiągnięcia odpowiedniej trwałości i efektywności nawierzchni. Podbudowa pomocnicza, będąca pierwszą warstwą, ma za zadanie rozkładać obciążenia na podłoże gruntowe oraz zapewnić stabilność całej konstrukcji. Kolejna warstwa, mrozoochronna, pełni istotną funkcję w ochronie przed niszczącym działaniem niskich temperatur, co jest szczególnie ważne w klimacie, gdzie występują znaczne wahania temperatur. Ostatnia warstwa, ulepszona podłoża, odpowiada za zapewnienie odpowiedniej nośności nawierzchni oraz jej odporności na deformacje. Przykładem zastosowania tej kolejności jest budowa dróg ekspresowych, gdzie poprawnie zaprojektowane warstwy zapewniają bezpieczeństwo i komfort jazdy, a także ograniczają koszty utrzymania nawierzchni. Warto również zaznaczyć, że stosowanie się do przepisów i standardów budowlanych, takich jak normy PN-EN 13285, pozwala na zminimalizowanie ryzyka wystąpienia awarii nawierzchni oraz podnosi jakość wykonania robót drogowych.
Wybór innej odpowiedzi niż D może wynikać z nieporozumienia dotyczącego kolejności warstw w konstrukcji nawierzchni drogowej. W przypadku nieprawidłowej sekwencji, na przykład, gdy warstwa mrozoochronna znajduje się na wierzchu zamiast pod podbudową, może to prowadzić do poważnych problemów z nośnością drogi. Warstwa mrozoochronna jest kluczowa dla ochrony przed wpływem niskich temperatur, a jej umiejscowienie na odpowiedniej wysokości jest istotne, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń spowodowanych przemarznięciem wody w podłożu. Ponadto, niepoprawna kolejność warstw może wpłynąć na nieefektywne rozkładanie obciążeń, co może prowadzić do deformaacji nawierzchni oraz zwiększenia kosztów związanych z jej utrzymaniem. Często spotykanym błędem jest pomijanie roli podbudowy pomocniczej, co skutkuje niewłaściwą interpretacją funkcji poszczególnych warstw. Prawidłowe zrozumienie struktury nawierzchni drogowej oraz zastosowanie odpowiednich materiałów zgodnie z normami, takimi jak PN-EN 13108, jest kluczowe dla zapewnienia długotrwałej i bezpiecznej eksploatacji dróg. Bez znajomości dobrych praktyk budowlanych, projektanci i wykonawcy mogą napotkać wiele problemów, z których wiele można by było uniknąć, stosując się do ustalonych standardów branżowych.