Odpowiedź granitowa jest poprawna, ponieważ granit jest jednym z najczęściej wykorzystywanych materiałów do produkcji kostki brukowej, szczególnie w kontekście nawierzchni o dużym obciążeniu. Charakteryzuje się nie tylko wysoką odpornością na ścieranie, ale również znakomitą trwałością, co czyni go idealnym materiałem do tworzenia warstwy ścieralnej. Granit, w porównaniu do innych materiałów, takich jak beton czy kostka klinkierowa, wykazuje lepsze właściwości mechaniczne, a jego naturalna kolorystyka oraz tekstura nadają estetyczny wygląd nawierzchni. W praktyce, zastosowanie granitu w budownictwie drogowym i architekturze krajobrazu jest szerokie: od chodników, przez place, aż po nawierzchnie dróg. Podczas projektowania nawierzchni granitowych, ważne jest również przestrzeganie norm PN-EN 1338, które regulują wymagania dotyczące kostki brukowej, zapewniając tym samym jej jakość oraz trwałość w użytkowaniu.
Wybór kostki bazaltowej, klinkierowej lub betonowej jako materiałów do wykonania warstwy ścieralnej nawierzchni jest błędny, choć może wynikać z powszechnego przekonania o ich wszechstronności. Kostki bazaltowe, mimo że są twarde i odporne na ścieranie, charakteryzują się ciemnym kolorem i specyficzną fakturą, które nie pasują do wyglądu granitu przedstawionego na ilustracji. Dodatkowo, ich zastosowanie jest ograniczone głównie do miejsc o umiarkowanym obciążeniu, co sprawia, że nie zawsze są odpowiednie dla nawierzchni narażonych na intensywny ruch. Kostka klinkierowa, z kolei, choć estetyczna, ma ograniczoną odporność na czynniki atmosferyczne i nie jest zalecana w miejscach o dużym obciążeniu. Nawierzchnie z kostki betonowej, mimo że łatwe w produkcji i dostępne w różnych kolorach, nie dorównują granitowi pod względem trwałości i odporności na ścieranie. Dlatego często zdarza się, że niepoprawny wybór materiału wynika z niewłaściwego zrozumienia ich właściwości oraz zastosowania w kontekście specyficznych wymagań projektowych. Ważne jest, aby przed podjęciem decyzji o wyborze materiału, dokładnie przeanalizować jego cechy i zastosowanie, co pozwoli uniknąć typowych błędów myślowych w projektowaniu nawierzchni.