Na rysunku przedstawiono przekrój poprzeczny drogi
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "dwujezdniowej, czteropasowej i dwukierunkowej" jest poprawna, ponieważ rysunek przedstawia drogę z dwiema jezdniami, gdzie każda z nich ma po dwa pasy ruchu. Szerokość pasa dzielącego obie jezdnie wynosząca 5 metrów sugeruje, że droga obsługuje ruch w dwóch kierunkach. W praktyce, drogi dwujezdniowe są projektowane w taki sposób, aby zapewnić większe bezpieczeństwo i komfort jazdy, a także ograniczyć ryzyko kolizji między pojazdami poruszającymi się w przeciwnych kierunkach. Zgodnie z normami drogowymi, takie drogi powinny mieć odpowiednie oznakowanie, a także odpowiednie parametry geometrzyczne, aby umożliwić prawidłowe korzystanie z nich przez kierowców. Użycie dwóch jezdni z pasami ruchu o szerokości 3,5 metra jest zgodne z europejskimi standardami projektowania dróg, które zakładają, że pasy ruchu na drogach klasy ekspresowej powinny mieć minimalną szerokość wynoszącą 3,5 metra. Dlatego poprawna odpowiedź uwzględnia wszystkie te elementy.
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na drogę jako jednojezdniową, jest niewłaściwy, ponieważ przy takiej liczbie pasów ruchu oraz opisie rysunku, nie można uznać jej za jezdnię jednojezdniową. Drogi jednojezdniowe mają jedną jezdnię, która obsługuje ruch w obu kierunkach, co prowadzi do mniejszej efektywności i potencjalnie większego ryzyka kolizji. Jeśli chodzi o odpowiedzi sugerujące, że droga jest czteropasowa, ale jednocześnie jednojezdniowa, pokazuje to nieporozumienie dotyczące klasyfikacji dróg i zasad ich projektowania. Drogi czteropasowe z definicji muszą mieć przynajmniej dwa pasy w jednym kierunku, co wyklucza możliwość ich jednojezdniowości. Odpowiedzi sugerujące, że droga jest dwukierunkowa, ale jednojezdniowa, są również błędne, ponieważ przy takiej konfiguracji nie byłoby możliwe efektywne zarządzanie ruchem. Ponadto, droga jednojezdniowa z czterema pasami w praktyce mogłaby prowadzić do zatorów, ponieważ nie mogłaby zapewnić odpowiedniego podziału ruchu w dwóch kierunkach. Warto również zauważyć, że odpowiedzi, które zawierają nieprawidłowe połączenia pomiędzy koncepcjami, mogą wynikać z braku zrozumienia podstawowych zasad projektowania dróg oraz klasyfikacji transportu. Zastosowanie praktycznych przykładów z rzeczywistego świata, takich jak drogi ekspresowe czy autostrady, może pomóc w lepszym zrozumieniu, jak te klasyfikacje wpływają na bezpieczeństwo i wydajność systemu transportowego.