Odpowiedź 5 jest poprawna, ponieważ zgodnie z definicją w inżynierii drogowej przeciwskarpa to skarpa, która znajduje się po przeciwnej stronie niż skarpa właściwa, a jej zadaniem jest kierowanie spływu wód deszczowych i ochronę drogi przed erozją. Na załączonym rysunku przekroju poprzecznego połowy pasa drogowego, przeciwskarpa jest oznaczona cyfrą 5, co jest zgodne z przyjętymi normami i standardami projektowania dróg. W praktyce, odpowiednie kształtowanie przeciwskarp jest istotne dla zapewnienia prawidłowego odprowadzania wód, co wpływa na trwałość i bezpieczeństwo nawierzchni. W projektowaniu dróg należy uwzględniać lokalne warunki hydrologiczne, a także zastosować materiały i technologie, które minimalizują ryzyko osuwisk. Znajomość zasad projektowania skarp i przeciwskarp jest kluczowa dla inżynierów oraz architektów krajobrazu, a ich poprawne wykonanie ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg oraz ich długowieczność.
Wybór jednej z pozostałych odpowiedzi może wynikać z kilku nieporozumień związanych z podstawowymi pojęciami w inżynierii drogowej. Osoby, które wybrały odpowiedzi inne niż 5, mogą mieć trudności z właściwym zrozumieniem pojęcia przeciwskarpy oraz jej funkcji w kontekście projektowania dróg. Odpowiedzi 3, 2 i 4 mogą sugerować, że skarpa właściwa została pomylona z przeciwskarpa, co jest częstym błędem w analizie rysunków technicznych. W rzeczywistości skarpa właściwa to ta, która zgina się w kierunku spływu wód, podczas gdy przeciwskarpa jest jej odwrotnością i musi zostać odpowiednio zaprojektowana, aby skutecznie odprowadzać wodę i zapobiegać erozji. Zrozumienie, jakie są różnice między tymi terminami oraz ich praktyczne zastosowanie, jest kluczowe w kontekście inżynierii lądowej. Ponadto, należy również zwrócić uwagę na to, że niezrozumienie tych pojęć może prowadzić do niewłaściwego projektowania, co w dłuższej perspektywie skutkuje poważnymi problemami na drogach, takimi jak osuwiska czy zalania. Warto zatem studiować materiały i normy odnoszące się do projektowania skarp i przeciwskarp, aby zminimalizować ryzyko takich błędów w przyszłości.