Przekładnia oznaczona cyfrą 2 na rysunku podzielnicy uniwersalnej jest przekładnią ślimakową, co jest łatwo rozpoznawalne dzięki jej charakterystycznej budowie. Ślimak, mający formę spirali, zazębia się z kołem ślimakowym, które posiada zęby umieszczone wzdłuż obwodu. Tego typu przekładnie są szeroko stosowane w różnych mechanizmach, zwłaszcza tam, gdzie wymagana jest duża redukcja prędkości oraz przekazywanie napędu z jednego wału na drugi w kąt 90 stopni. Przekładnie ślimakowe znajdują zastosowanie w windach, przekładniach w pojazdach, a także w urządzeniach przemysłowych, w których istotna jest kompaktowość oraz cicha praca. Warto również wspomnieć, że przekładnie te charakteryzują się dużym współczynnikiem redukcji i są w stanie przenosić znaczne obciążenia, co czyni je idealnym rozwiązaniem w różnych aplikacjach inżynieryjnych. W oparciu o normy ISO dotyczące przekładni, można zauważyć, że ich efektywność i trwałość są zgodne z najlepszymi praktykami w branży.
Jedną z najczęstszych pomyłek jest utożsamianie przekładni ślimakowej z innymi rodzajami przekładni, co prowadzi do nieporozumień w kontekście ich budowy i zastosowań. Przekładnia walcowa, na przykład, składa się z dwóch cylindrycznych zębów, które zazębiają się wzdłuż swojej długości, co pozwala na bezpośrednie przenoszenie momentu obrotowego. Taka konstrukcja oferuje dużą efektywność, ale nie zapewnia tak dużego współczynnika redukcji, jak przekładnia ślimakowa. Z kolei przekładnia stożkowa, która również nie jest prawidłowym wyborem, wykorzystuje zęby ułożone na stożkowatych powierzchniach, co umożliwia przenoszenie mocy przy kącie 90 stopni, jednak nie dysponuje ona tymi samymi właściwościami redukcyjnymi co przekładnia ślimakowa. Podobnie przekładnia śrubowa, która opiera się na połączeniu ruchu obrotowego ze ruchem liniowym, nie jest w stanie przenieść momentu obrotowego w sposób charakterystyczny dla przekładni ślimakowej. Często błędne wybory wynikają z braku znajomości charakterystyki różnych typów przekładni oraz ich zastosowań. Kluczowe jest zrozumienie, że przekładnie różnią się między sobą nie tylko budową, ale również funkcjonalnością i sposobem pracy, co powinno być uwzględnione przy ich doborze.