Krawężniki jezdniowe są kluczowymi elementami infrastruktury drogowej, pełniąc funkcję oddzielającą jezdnię od chodnika oraz innych nawierzchni. Na rysunku widoczny element pionowy z charakterystycznym przekrojem oraz materiałem wykonania, który jest typowy dla krawężników, przypomina standardowe rozwiązania budowlane. Krawężniki wykonane z betonu mają za zadanie nie tylko utrzymanie kształtu nawierzchni, ale także zabezpieczenie przed jej osuwaniem się oraz zapewnienie stabilności konstrukcji. W praktyce, krawężniki są wykorzystywane na ulicach, parkingach i w przestrzeniach publicznych, gdzie zapewniają bezpieczeństwo pieszym oraz organizują ruch drogowy. Zgodnie z normami budowlanymi, wysokość i szerokość krawężników powinny być dostosowane do rodzaju drogi i natężenia ruchu, co wpływa na ich efektywność. Przykładem zastosowania krawężników może być projektowanie ścieżek rowerowych, gdzie odpowiednie oddzielenie ruchu rowerowego od pieszego jest kluczowe dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi.
Opaska z kamieni, opaska klinkierowa oraz płyta betonowa to elementy, które w wielu przypadkach są mylone z krawężnikami jezdniowymi, jednak różnią się one funkcją oraz zastosowaniem. Opaska z kamieni, często stosowana w obszarach ogrodowych lub przy nawierzchniach naturalnych, nie ma na celu oddzielania jezdni od chodnika i nie spełnia funkcji stabilizacyjnej dla ruchu drogowego. Z kolei opaska klinkierowa, mimo że może być używana w dekoracyjnych elementach nawierzchni, zazwyczaj nie jest wystarczająco solidna do zastosowań drogowych. Płyty betonowe, chociaż są solidnym materiałem, stosowane są głównie w budowie nawierzchni, a nie jako elementy oddzielające różne strefy ruchu. Częstym błędem myślowym jest utożsamianie tych elementów z krawężnikami ze względu na ich występowanie w infrastrukturze, jednak nie każdy element betonowy pełni funkcję krawężnika. W kontekście budownictwa drogowego, krawężniki muszą spełniać określone normy dotyczące wymiarów oraz wytrzymałości, co odróżnia je od innych materiałów stosowanych w budownictwie. Dlatego istotne jest, aby przy projektowaniu nawierzchni drogowych kierować się odpowiednimi standardami branżowymi, co pozwoli na uniknięcie błędów w realizacji infrastruktury.