Odpowiedź 15 cm jest prawidłowa, ponieważ na przedstawionym przekroju konstrukcyjnym warstwa podbudowy, oznaczona jako numer 3, rzeczywiście ma grubość 15 cm. Podbudowa nawierzchni odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Zgodnie z normami i standardami branżowymi, warstwa podbudowy wykonana z pospółki, która jest materiałem gruntowym o odpowiedniej granulacji, ma za zadanie przenosić obciążenia generowane przez ruch pojazdów, a także zapewniać odpowiednią nośność i odprowadzanie wód gruntowych. Odpowiednia grubość podbudowy jest istotna dla zachowania integralności nawierzchni, szczególnie w rejonach o dużym natężeniu ruchu. W praktyce, w zależności od lokalnych warunków geotechnicznych, może być konieczne dostosowanie grubości podbudowy, jednak 15 cm jest wartością powszechnie akceptowaną dla standardowych nawierzchni asfaltowych w warunkach normalnych. Stąd, prawidłowe zrozumienie i identyfikacja grubości podbudowy na przekroju konstrukcyjnym jest niezbędne w procesie projektowania i budowy dróg.
Wybór innej wartości grubości podbudowy niż 15 cm może wynikać z błędnego zrozumienia roli, jaką podbudowa pełni w konstrukcji drogi. Wartości takie jak 12 cm, 22 cm czy 10 cm nie są zgodne z rzeczywistymi wymaganiami technicznymi dla podbudowy nawierzchni. Zbyt mała grubość, jak 10 cm, może prowadzić do niewystarczającej nośności, co w rezultacie przyczyni się do przedwczesnego zniszczenia nawierzchni drogowej. W przypadku 12 cm, choć nieco bardziej akceptowalne, nadal nie spełnia standardów dla intensywnego ruchu, zwłaszcza w obszarach miejskich. Przesadna grubość, jak 22 cm, może z kolei prowadzić do marnotrawstwa materiałów oraz zwiększenia kosztów budowy, przy jednoczesnym braku realnych korzyści w zakresie wydajności i trwałości. W praktyce, projektanci i inżynierowie powinni kierować się obowiązującymi normami oraz przeprowadzać analizy geotechniczne, aby określić optymalną grubość podbudowy, dostosowaną do specyficznych warunków lokalnych. Właściwe zrozumienie i zastosowanie norm w kontekście grubości warstwy podbudowy jest kluczowe dla zapewnienia odpornośc i trwałości infrastruktury drogowej.